Gå til innhold
Arkivverket

[#43244] Register til pantebok i Bergen 1680-1691: Lange


Gjest Knut Johannes Erstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Henvisningen gjelder en obligasjon på 60 rdr. som borger og skomaker Jürgen Lange 28. seotember 1690 utstedte til Sr Junge Jan Jespersen Schrøder. Blant vitnene var hans 'kiere Fader Zacharias Lange'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Takk til Yngve Nedrebø.Jørgen Langes far må være den samme Zacharias Lange som er nevnt i skattemanntall i 1675, 1683 og 1689, samt i Grunnbok for Bergen 1686. Alle data fra Digitalarkivet. Det fremgår av dette at han hadde yrket 'mæter'. Jeg har også funnet det jeg mener må være Jørgens svigerforeldre, hvis det har interesse. Jeg har notert at Zacharias Lange må være død før 1697, men er usikker på hvor jeg har den opplysningen i fra. Men i 1700 var ihvertfall hustruen hans enke. Det fremgår av 'Manntall over kopp- heste- ildsted- husleie- og rentepengeskatten av Bergen for 1700, rode 13-18', som er å finne på web-sidene til Tore H. Vigerust: Lenke.Opphavet til Zacharias Lange kjenner jeg ikke, men tror at han har tyske aner, eller kanskje selv var innvandrer fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jørgen Zachariassen Lange tok borgerskap 29. juli 1686. Han var første gang gift med Sara Hieronymusdatter, som det ble skiftet etter 18. august 1718. Han giftet seg andre gang i DK 6. desember 1719. Det ble holdt skifte etter Jørgen Z. 4. april 1726.Zacharias Lange er nevnt som meter i 1683. Da bodde han i 18. rode. Hans kone het Grethe Jørgensdatter. Sollied opplyser om Zacharias '+ før 1697'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Svar til Karin Romstad: Foreldrene til Sara Hieronymusdatter er Hieronimus Eufindsen og Elsebe Ludt, begge døde i 1684, med en ukes mellomrom: Lenke. Er ellers nevnt i skattemantall for Bergen i 1675 og 1683, og bodde i 21. rode.Unnskyld min nyskjerrighet, men er du en etterkommer av Jørgen og Sara Lange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.