Gå til innhold
Arkivverket

[#43249] Hjelp til oppslag i bygdebøkene for Tysnes, Hordaland bind 1 og 4.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til å få sjekket hva som står i bygdebøkene om Ole Tørresen. En mann med det navnet er nevnt i bind 1 , side 434 Berge, bind 4 side 310 Øvre Vaage og bind 4 side 841 Stussvikjo.Hva står det der om denne mannen, hustru,barn og eventuelt hvor det ble av familien? Jeg prøver å finne ut om dette er samme mann som ble gift ca. 1744 i Kvinnherad med en Kari Larsdtr. og som i 1759 døpte barn på Nordås i Fana. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei,Ser ut til at Øvravåge også er i bind 4... Det er da 2 personer med samme navn, men den første kandidaten på Øvravåge er vel din person.Bind 4, Tysnes Gards- og Ættesoge:S. 272 ( under Øvravåge) : Ola Tørrisson Stussvikjo, f. ca 1713, gift 1743 i Kvinnherad med Kari Larsdatter. Fikk bygselbrev 1744, måtte gi opp bruket 1754. Ola ble kalt Sandvik da han giftet seg. Flyttet til ukjent sted. Kjente barn : Lars, f. 1747 Tørris, f. 1750 Johanna, f. 1753S. 310 ( under Berge ) : Ola Tørrisson Stussvik bodde på Berge i 2 år, 1728-30, siden til Stussvik, plass Stegen.S. 841 ( under Stussvikjo ) Ola Tørrisson Stussvik, f. ca 1702 og d. ca 1779, ble i 1727 gift med Marta Bårdsdatter (Hovland?),(plass Sandshagen?), f. ca 1690 og d.1761. De bodde først ei kort til på Stegen, så hadde de et bruk på Berge i 2 år, men kom tilbake til Stegen ca 1730 og bodde her siden. Barn : Mari (1728-1801), bodde på Li da hun døde som krøpling, legdslem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk for fin hjelp Gry.Ja, jeg tror vi kan slå fast at dette er rett mann. Det faktum at han også måtte gi opp bruket i 1754, passer godt med paret som fikk barn på Nordås i Fana få år senere. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.