Gå til innhold
Arkivverket

[#43252] Oppslag i bygdebok for Førde - gard Høgsæter


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Det gjelder Lars Høgsæter, død/skifte 1694, gift med Sidsele Larsdatter (tema 43156 i Arkivforumet: Lenke)Forteller bygdeboken for Førde hvor Lars og Sidsele var fra og hvor det ble av barna deres? Noen som kan gjøre et oppslag for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - under gården Høgset - Førde bygdebok 1 side 219 finner jeg følgende:I 1686 måtte Hans, Lars og Gunnar på Høgset bøte 4 ort og 8 skilling for 'Modvillighed'. (Dette er første gang jeg ser Lars nevnt her)Videre:Lars Høgset, d. 1694. Gift med Sisele Larsdotter. Born: Kari f.kr. 1675, Anders f.kr. 1678, Kolbein f.kr. 1680 og Ivar f.kr. 1683. Lars og Sisele hadde slekt på Ålhus og Grimsbø.Sjur Helgeson f.kr. 1671, d.1740 (var blant brukerne i 1701) - hjå han budde Kolbein Larson f.kr 1680 og Sjur Larson f.kr. 1685. Sjur Helgeson var nok gift med mor deira, då dei var ført opp som hans 'søner'.Det ser også ut til at datter til Lars Høgset, Kari, ble gift med bruker (1711-1742) på bruk 1 Indrehagen - Peder Helgeson.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei,hjertelig takk for utførlige svar.Jeg trodde Sjur Helgesen (30 år i 1701) var for ung til å gifte seg med Kolben Larsens mor. Derfor gikk jeg ut fra at faren Helge Sjursen var stefar til Lars Høgsæter's barn. Men han etterlot seg jo enken Sigbor Pedersdatter i 1702. Sannsynligvis har du rett: Sjur Helgesen giftet seg med Sidsele L. og overtok Lars' bruk.Peder Helgesen på Indrehagen er vel identisk med Helge Sjursens barn Peder. Kari giftet seg altså med sin formynders sønn.Hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ja Peder Helgeson f.kr. 1673 er sønn av Helge Sjurson f.kr. 1649, d. 1702 på Høgset og Sigbor Pedersdotter. (Peder var forøvrig soldat i 1701)Øvrige barn av Helge og Sigbor: Sjur f.kr. 1671 (eige hushald 1701), Anna, Agate, Gislov og Mari (Mari tente på Storetre i 1711). Hos Helge budde også i 1701 Jon Sjurson f.kr. 1623, han hadde fått 'meen i Kongens tieneste' då han var blitt 'schud i foten'.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.