Gå til innhold
Arkivverket

[#43259] Feil i link til Eigersund A13


Gjest Gunnar Borvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Borvik

Peker/filnavn på Eigersund A13 døpte 1866-1878 er i DA gitt navnet Eigersund ladested. Dataene omfatter tre sogn (Ladested, landsokn og Ogna)Rett vil være Eigersund døpte 1866-1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Databasen er registrert av DIS-Rogaland og ved tilsending av databasen fikk vi opplyst at dataene dekker Eigersund ladested så da er det det det står.I dokumentasjonen kan du lese dette: 'Døpte i Eigersund ladested i Eigersund prestegjeld 1866-1907Eigersund prestegjeld bestod i perioden (ca.) 1865-1930 av tre sokn: Eigersund landsokn, Eigersund ladested og Ogna sokn. Denne databasen dekker døpte i Eigersund ladested.Databasen er basert på dåpslisten fra følgende Ministerialbok A 13 (1866-78).'Det betyr altså at landsoknet og Ogna mangler i databasen og følgelig blir det ikke riktig å bare ha Eigersund som tittel for databasen. Skulle det vise seg at det er en komplett database vi har for Eigersund skal vi selvsagt korrigere dette, men det har ikke vi mulighet til å kontrollere. Vi kan kun forholde oss til den informasjonen vi mottar når databasen oversendes oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Borvik

Fra Riksarkivets fiche-katalog:Sitat: A 13 1866-1878 15 Eigersund og Ogna sokn. Fødte. Konf. Vigde. Døde. Innfl. 1859-1878. Utfl. 1865-1878. Vaksinerte 1866. Fødte og døde dissentere 1874- 1878. Sitat slutt.Registreringsgruppen for Eigersund (DIS-Rogaland) har skrevet av Eigersund A13 listetype A (Fødte) fra side 1 til side 239 og holder 2590 poster.I liste A er de døpte ikke skilt i sokn. Her er en herlig blanding av hele prestegjeldet. Også med foreldre fra Ogna, Helvik og Sirevåg.Det var først i 1879 at Egersund ble delt i sognene 'Egersund Ladested' og 'Egersund Landsogn' (Se A14 og A15).Denne diskusjonen fører meg til en endring av påstanden: Peker bør hete 'Egersund med Ogne sogn', slik det het den gangen. Men jeg skal ikke protestere om DA ønsker å skrive Eigersund.Og denne saken gjelder ikke bare fødselslisten, men alle listene under A13.Gunnar Borvik, koordinator for registreringsarbeidet i DIS-Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Takk skal du ha for nyttig informasjon. Databasetittel og dokumentasjon er nå endret for dåpsdatabasen og i løpet av dagen skal jeg også få skikk på den andre databasene det gjelder.Skrivemåte er endret til Egersund, men tittelen er holdt til Egersund prestegjeld. Ogna er ikke med i tittelen, men soknene blir redegjort for i dokumentasjonen. Det er slik vi pleier å gjøre det når en database dekker hele prestegjeldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Iversen

Det er jeg som har registrert denne filen og aldri i livet om jeg har skrevet Eigersund ladested! Det har aldri eksistert noe som het dette! Kan Digitalarkivet bare finne på et navn? Litt frustrerende når vi ved regisreringen etterstreber kildetro og så finner vi at at navn er blitt forvansket på denne måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Digitalarkivet har ikke funnet på noen ting. Vi legger ut databasen slik vi får dem tilsendt med den informasjonen som ligger ved. Det er DIS-Norge representert ved Lars Nygaard som klargjør databasene og lager dokumentasjonen. Hvilken informasjon han baserer sine skriv på vet jeg ikke, men her har det tydeligvis skjedd en glipp og det beklager vi. Feilen er nå rettet opp. Vi er veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger av denne typen som Gunnar Borvik kom med for her har ikke vi mulighet til å kontrollere om databasetittel og dokumentasjon er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.