Gå til innhold
Arkivverket

[#43263] Manglende perioder blant/mellom lanserte kirkebøker


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Først må jeg takke for den flotte muligheten til å lese de skannede kirkebøkene.Men noe har jeg lurt på lenge. Det gjelder områdene Kristiansand og Sem/Slagen. Der er flere kirkebøker lagt ut. Men jeg ser at det er opphold i perioder, f.eks. mangler perioden 1874-1877 i Sem i Vestfold mens noen kirebøker før og etter kan vi lese på nett. Det samme gjelder Kristiansand. Der mangler perioden 1867-1880. Kirkebøker i tiden før og etter den perioden kan leses på nett. (Ministerialbøker)Antar at det samme gjelder flere/andre områder at enkelte perioder mangler som er i periodene mellom de som er utlagt på nettKan det skyldes dårlig kvalitet eller lignende, slik at de ikke er lagt ut på nett som skannede kirkebøker? Har sett hva som står i 'Mikrofilmregistrene'.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Nygaard

Kristin, det du observerer er et normalt utslag av vår strategi for skanning og utlegging. Vi går etter filmseriene våre, og da er det ikke alltid slik at de nyeste bøkene kommer først og at de eldre kommer i systematisk rekkefølge. F.eks. hender det ofte at bøker fra 1700- eller tidlig på 1800-tallet er omfilmet i de nyere filmseriene, og da kan disse bli lagt ut før bøkene fra midt på 1800-tallet. Men alt du finner i 'Mikrofilmregistrene' vil komme på nett innen utgangen av neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Lars N.!Takk så mye for en fin forklaring!Da vet jeg nå at man følger filmserier. Og at det ikke er avhengig av kvalitet når det gjelder utlegging av kirkebøkene.Da er det bare å vente til den tid da de aktuelle kirkebøkene fra Sem/slagen og Kristiansand kommer. Kanskje jeg tar en tur på Statsarkivet/Riksarkivet i Oslo.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.