Gå til innhold
Arkivverket

[#43265] Trine Mathisen f20/8 1858,far Hans Nielsen.Mulig Øst/Vestfold?


Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Jeg har nettopp funnet ut at min oldefar giftet seg på ny i 1910.Dette er helt ukjent for familien,bestefar nevnte aldri at han fikk en ny stemor da han var 9 år gammel. Denne damen var altså Trine Mathisen. Ved vielsen står det at hun er fra Larvik, hennes far er smed Hans Nielsen, hun er f 20/8 1858. Hun var enke etter skibsf. Thor Chr.Mathiasen død i Tune 1892.Hun ble utmeldt fra statskirken 28/11 1877.Oldefar Peter Severin P Ulven og Trine ble altså borgelig viet.Masse opplysninger, men allikevel klarer jeg ikke å finne henne i noen folketelling. Noen som kjenner til damen ? Hun ble ikke begravet sammen med oldefar han er gravlagt med sin første hustru, han døde forøvrig i 1927. Håper noen kan hjelpe,hadde vært artig å finne ut litt om denne damen. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Javisst,tusen takk begge to ! Selvsagt måtte hun skrive Trine med h,den prøvde jeg ikke. Da var det å finne henne i 1865 tellingen. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tine i 1865 LenkeJeg tror jeg har alle hennes forfedre på morssiden. Jeg har en Trine Hansdt. som ble født 1858, sannsynligvis på Langestrand. Jeg har ikke nærmere opplysninger om dåpen.Foreldrene var smed Hans Nilsen fca. 1816 Vestfossen BU og død før 1865. Sønn av Nils Halvorsen. Han ble gift 6/11 1841 Houg krk., BU med Thina Jørgine Knudsdt. Hee f. 3/8 1817 Sandholt, Vestfossen. De flyttet til Langestrand ca. 1855-57.Hans og Thina fikk 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Det er nok rett dame i 1865 også ja,jeg søkte mest på farens navn,men det hjelper jo lite når han er død. Takk til Berit for info om foreldrene,det holder med en generasjon bakover for meg,hun er jo strengt tatt ikke slekt. Men det hadde vært gøy å visst hvorfor hun havnet i Ringsaker hvor lenge de var gift etc. Men det blir værre å finne ut. Da får jeg prøve å bruke litt mer fantasi når jeg prøver å finne ektemannen som sikkert er fra Tune..kanskje. Takk igjen alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Bare til info så har jeg funnet Thor Mathiasen han var fra Vestfold han også, fra garden Himberg i Sandar. Trines skjebne etter 1900,hvorfor hun kom til Ringsaker hvor lenge hun levde etc. blir ikke like lett å finne ut av.Jeg får se om jeg finner dødsfallet hennes etter 1910 i kirkebøkene for Ringsaker.Eller kanskje jeg finner henne innflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Skulle selvsagt skrevet tror jeg har funnet rett person, helt sikkert er det jo ikke jeg har jo ingen alder eller farsnavn på ham. Da må jeg nok finne dødsfallet i Tune eller vielsen med Trine. Synd jeg ikke kommer inn på kirkebøkene her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet Thor CHr. Mathiesen død i 1892 i Tune. Har du det den opplysningen fra vielsen i 1910? Var foresten den vielsen i Oslo ?Det rare er at det er de ikke fikk noen barn mellom 1887 - 92, med mindre det finnes et barn som døde. Jeg tror heller han døde før 1892.Men jeg har funnet konf. på Langestrand 1/4 1873 nr. 2: Trine Olava Hansdt. f. 20/8 dpt. 5/9 1858 Langestrand. Så da er det helt sikkert den Trine jeg skrev om.Kanskje Peter møtte Trine på arbeidsstedet hennes på en tur til tigerstaden? Om man ser på 1900 så var Trine spisevertinne, hva nå det egentlig var og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Vielsen fant jeg i Ringsaker kirkebok, desverre kommer jeg ikke inn på dem lenger, datoen var 19/4 1910 det var der den tidligere ektemannen ble nevnt. Likesom Peter Severin s hustru er nevnt. Nå var det også noen flere ting som stod der som som jeg ikke klarte å tyde dengang. Kanskje våget oldefar seg en tur til tigerstaden ? Høres veldig vågalt ut men hva vet jeg ? Synd jeg ikke kommer inn på disse sidene igjen for jeg har notert meg et eller annet om Trine noe med 'hus?? og Grefsen? d... Ja ja, det blir vel orden en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Takk skal du ha Lars Ove ! Men jeg må faktisk si at jeg sliter litt med å tyde hennes stilling og bopæl, noen med godt syn derute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

19/4 1910 Peter Severin Ulven, gbr. Haavin, f. Ulven 14/11 49 Ringsaker, far Peder Pedersen Ulven, 1. hustru Christine død 15/11 00/06? Og Trine Matthiesen, husbest. Grefsen Chra., f. 20/8 58 Larvik, far smed Hans Nilsen. 1. mann Thor Chr. Matthiesen, død i Tune 1892.Attest? Borgerlig viede etter medd. fra Notarius publicus i Chra. 28/4. Hun utmeldt av statskirken 28/11 77. Ingen forlovere oppgitt.Dette kan vel tyde på at de ble gift i Christiania, og så ble det siden innført i kirkeboka på Ringsaker. Jeg ser at ekteparet over ble viet 15/6 så det ser ut til at dette kom etterpå.Om du klikker på den blå teksten under bildet/eller på selve bildet vil du se at pila blir et forstørrelsesglass. Klikk en gang til og bildet blir stort slik at du kan lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Takk skal du ha Berit! Da må han nok ha dristet seg en tur til byen da. Spennende å tenke på, og veldig rart at dette er helt ukjent for familien, jeg lurer på hvor lenge de var gift ? Som sagt døde Peter Severin i 1927 så i teorien kan de ha vært gift i 17 år ! Rart å tenke på at bestefar ikke nevnte dette i det hele tatt,men så ville han nødig snakke om slekta heller. Christine døde forøvrig i 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Takk igjen til deg Berit, på den samme siden finnes jo også sønnen Nils død, samt svigermor. Da får jeg prøve å få sett mer på dette i dag. Så blir det å finne Trines dødsfall, får se om Peter benevnes som enkemann eller ektemann når han dør 21/7 1927. Men da må jeg til statsarkivet. Det blir visst en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.