Gå til innhold
Arkivverket

[#43269] Elisabeth Siursdtr, f.ca.1767 Vestnes, Romsdal ? foreldre-fødested.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1801 finner jeg Elisabeth på gården Giermeness i Vestnes, Vedøy, Romsdal.Hun er gift med Ole Pedersen og de har datteren Elisabeth/Lisbeth døpt 20.01.1798. Oles foreldre bor også på gården. Jeg vet også at de døpte en datter Sigrid 10.11.1805.LenkeKan noen fortelle meg hvem denne Elisabeth Siursdtr. er, hvor og når hun er født, og når giftet hun seg med Ole? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er vel denne husstanden Lenke, bosatt på Gjermundnes, Vestnes sogn, Veøy prestegjeld.I IGI finner jeg denne damen – men har jo ingen garanti for at det er den rette Elisabeth, idet hun heter Lisbeth (navn kunne jo brukes om hverandre):LISBETH SIVERTSEN Christening: 22 FEB 1767 Veoy, More Og Romsdal, NorwayFather: SIUR OLSEN--------------------------------------------------Og dette kan kanskje være Ole Pedersen:OLE PEDERSEN Christening: 19 OCT 1764 Veoy, More Og Romsdal, NorwayFather: PEDER OLSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Grethe for fint innspill. Jeg har sett den kandidaten, og holder henne som et meget godt alternativ. Jeg skulle imidlertid likt å vist når og hvor de giftet seg, og om det der eventuelt står noe bosted på Elisabeth/Lisbeth.Men da må vi nok til kirkeboka for å finne svar. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ikke så mye jeg har å bidra med, men for videre søk i kirkebøker fannt jeg følgende: Under mormonerkirkens Batch nr 42241-m-ige finner vi Ole Pedersen marrige Lisbeth Sjuersdtr 15 okt 1797 Veøy M&R. Vi finner noen få Sjur Olsen gift under Veøy. Den seneste jeg fannt var Sjur Olsen gift 1754 med Lisbet Johansdtr. Det kan vel være en aktuell kandidat. Ellers så oppgis det ikke andre data i disse mormonerlistene så en må nok til originale kirkebøker for å finne mer. Dessverre er heller ikke bygdebøkene for denne del av Vestnes Kommune kommet ut ennå. I den vestlige del av kommunen i Fiksdal Sogn finner vi en Sjur Olson (Ås)Nakken gift 1744 som kan være en slektning. Bygdebokforfatteren skriver: 'Men Sjur var endå eit forholdsvis skjeldan navn i Vestnes. Og den einaste det etter navna kan bli tale om her, blandt Vestnesinger, er son til Ole Sjurson Ås. Ole og Sjurnavnet kom frå Flate----'.Med vennlig hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Helge for et fint innspill i debatten. Jeg er enig i at man nok må til kirkeboka for å sjekke de opplysningene som er å finne på FamilySearch. Jeg vet at det ikke er utkommet noen bygdebok som dekker Vestnes området ennå , men den er kanskje ikke så langt unna.Men jeg har notert meg forslaget ditt, og skal prøve å sjekke dette nærmere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.