Gå til innhold
Arkivverket

[#43272] Hjelp til bygdebokoppslag i Grue, Hedmark


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg leter etter anene til mine 3xtippoldeforeldre i Grue. De heter Erik Tostensen og Olea Hansdatter og bodde på gården Bråten (Lillebråten) under Brøderud.Dette paret fikk følgende barn som jeg har funnet: Maren f. 1804, Anne f. 1807, Karen f. 1816, Hans f. 1818, Olia f. 1823 og Eli f. 1828. Har sett alle dåpene i kirkeboken for Grue unntatt Anne f. 1807. Mistenker også at det kan være født noen fler barn mellom 1807 og 1816.Fadderne gir meg ikke noen direkte ledetråder (som jeg kan se) til Erik og Oleas familier. For Anne f. 1804 er ei Anne Hansdatter Bergeraasen fadder.Erik og Olea gifter seg i 1804, og hans bosted er da Mosegren og hennes Bergeraasen.Jeg lurer på om ikke dette er Erik og hans foreldre i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f10423&gardpostnr=88&merk=88#ovre>LenkeOg om dette kan være Oleas foreldre i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Kvesetberg

Bygdebøkene gir veldig få opplysninger om husmannsplassene, jeg har ikke funnet noe som hjelper deg. Men det er en Olea Hansdatter f. 1774 på Brøderud Far: Hans Halvorsen Mor: Anne Arnesdatter Olea er også på Brøderud ved konfirmasjon 28.09.1794 Tillegg til barn: Thore f. 25.08.1811 på BrøderudM.v.h Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei ErikTakker så mye for at du slo opp for meg.Skal kikke mer på den Olea f. 1774 som du nevner og andre konf. fra Brøderud. Har Mini 2, 3 og 4 på fjernlån nå.Tusen takk også for opplysningen om Thore f. 1811. Det ble noe krøll med fjernlånet av Mini 5 så den skal jeg få bestilt opp igjen slik at jeg får sjekket de to siste dåpene også.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Erik Tostensen f. 1777 Bråten i Grue. Tosten Eriksen Borderud og Magnhild Hansd. Bråten. FT 1801 Mosegrein i Grue. Tosten Eriksen og Magnhild Hansd. med sønnen Erik. Tosten og Magnhild viet i Grue kirke 1788. Nå står det Torderud på Tosten Eriksen og Magnhild Hansd. Bråten. (Kirkebokavskrift 1774-1792). Magnhild er av slekta Plate. Født 1747, Hans Johansen Plate og hustru Kari Josefsd. Bråten. Når det gjelder vielsen 6/10 1804 i Grue: Erik Tostensen Mosegrein og Olia Hansd. Bergeråsen. Det ble født ei Olia Hansd. i 1782 på Bergerødegård. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei FinnTakk for opplysningene dine.Hadde funnet fødselen til Erik i 1777 og vielsen til foreldrene i 1788 i kirkebøkene for Grue. Men var ikke sikker på om jeg hadde riktige foreldre. Her kom det bekreftet og mere til:-) Litt spesielt at de giftet seg 11 år etter sønnen ble født. Ligger det en spennende historie bak her eller!! Man kan vel bare spekulere i hvorfor det ble slik.Skal kikke på den Olia som døpes 1782 i kirkeboken på tirsdag.Igjen tusen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Kvesetberg

Da noen av dine aner ser ut til å være av slekten PLATE vil jeg gjerne at du tar kontakt på E.mail: ekvesetb@c2i.netM.v.h Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.