Gå til innhold
Arkivverket

[#43278] Frans Hansen Gasmann (f. 1691 i Eidskog) - hvor ble det av ham?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden den opprinnelige tråden (nr. 43271) forsvant, lager jeg en ny og limer inn de to første innleggene her:Oddbjørn Johannessen, Kristiansand, 24.10.2006 19:53 (1) 15/11 1691 ble Frans Hansen Gasmann døpt i Eidskog. Foreldrene var masmester Hans Gasmann ved Repshus jernverk og Anna Larsdtr. De hadde kommet ca. 1690 fra Silvberg södra Dalarna. I 1698 flytter familien til Hakadal verk, der Hans blir masmester. Frans Hansen Gasmann er da oppgitt som 9 år gammel. Det er den siste noteringen jeg har på ham. Dersom noen kan hjelpe meg med tips til hvor det ble av ham, er jeg takknemlig.Det finnes flere Gasmann-debatter her i forumet med supplerende opplysninger om slekta. De finner man lettest ved å skrive 'Gasmann' i søkefeltet. --------------------------------------------------------------------------------Oddbjørn Johannessen, Kristiansand, 24.10.2006 20:42 (2) FS-IGI har en Frantz Hanson (g.m.Inger Nielsdtr.) som får tre barn i Ullensaker i perioden 1711-1715 (Hans, Hans og Lisbeth). Alle barna dør som små: Lenke. Han KAN selvsagt være en mulig kandidat, dersom han ikke er 'opptatt' (selv om han i så fall har giftet seg svært ung - 20 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg anser vel ikke Frantz Hanson i Ullensaker for å være særlig aktuell. Det er jo også selvsagt en mulighet for at Frans Hansen Gasmann døde ung.Det vi vet, er at han levde i 1701 på Hakadal verk. Rundt 1709 flytter familien til Egelands verk i Aust-Agder. Frans er imidlertid ikke registrert begravet i Gjerstad/Søndeled. Dersom han døde ung, bør det derfor ha skjedd mellom 1701 og 1709 - muligens i Hakadal. Det kan også være at familien foretok en mellomflytting. Det er nemlig enkelte ting som tyder på at i hvert fall Frans' eldre halvbror, Gilius Hansen Gasmann, i 1707 kan ha vært knyttet til Dikemark verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil likevel ikke helt utelukke Frantz Hansen i Ullensaker, dersom han ikke positivt kan identifiseres som en annen. Det er i hvert fall interessant at dattera ble kalt Lisbeth, et navn som ble brukt flere ganger i Gasmann-slekta. Bl.a. kalte også Frans Hansen Gasmanns halvbror, Gilius Hansen Gasmann, ei av døtrene Lisbeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vielsen mellom Frantz Hanson og Inger Nielsdtr. i Ullensaker: Lenke. Frans Hansen Gasmann var på det tidspunktet bare 19 år, så det svekker vel den hypotesen at det kan være han som gifter seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Dor(o)the Arnesdtr. gifter seg på nytt i 1720, så Frans Hansen må være død før det, men sannsynligvis ikke lenge før, for han er antakelig far til Kirsti Franzdtr, som ser ut til å være født rundt 1720.Frans Hansen er ikke funnet begravet i Slemdal (Siljan), Eidanger eller Lardal - alle kunne vært aktuelle. Dorthe Arnesdtr. blir imidlertid begravet i Hedrum i 1768. Frans Hansen KAN også ha blitt begravet der, men det er det dessverre vanskelig å få kontrollert, siden kirkebøkene for Hedrum fra før 1750 er gått tapt. Et interessant perspektiv ved sistnevnte spekulasjon, er selvsagt at Hagenes hammerverk lå i Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.