Gå til innhold
Arkivverket

[#43285] Edvard Munch- hans familie og deres etterslekt


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg søker opplysninger om etterslekt etter Korpslege Christian Munch , d. november 1889 og Laura Cathrine Bjølstad, d.29. desember 1868..Som kjent er disse to Maleren Edvard Munch's foreldre. Men Edfvard Much hadde følgende søsken: 1)Johanne Sophie f. 1862 d.1877 2)Peter Andreas f. 1865 i Kristiania 3)Laura Cathrine f. 1867 i Kristiania 4)Inger Marie f. 1868 i Kristiania Det er disse 3 siste barna jeg er intressert i å følge litt for å spore etterslekt.Ble foressten Edvard Munch far til noen barn?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Edvard Munch hadde også en tredje søster, Sophie Munch, 1862-1877. Peter Andreas Munch var så vidt jeg vet den eneste av søskene som fikk etterslekt. Han giftet seg med Johanne Kinck, 1873-1960. De fikk datteren Andrea Sophie Munch, 1896-1981, som igjen giftet seg med Arne Ellingsen, 1889-1965, og deres etterslekt har tatt navnet Munch-Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Johansen nevner da Sofie Munch (1862-1877) - velkjent som 'Syk pike' - innledningsvis. Hun ligger gravlagt på Krist kirkegård i Oslo sammen med foreldrene Christian og Laura, f. Bjølstad. Nevnte Laura Cathrine døde i 1926 (eller ble ihvertfall begravet det året) og ligger gravlagt på Nordstrand kirkegård sammen med søsteren Inger Marie, d. 1952, jf. Disnorge.no/gravminner.Man må vel lenger tilbake for å finne stamfedre til dagens mulige Munch-agnater (Christians bror Peter Andreas var for eksempel far til kaptein Edvard Munch, som var gift med baronesse Thekla von Racknitz - dette paret hadde barna Thekla (1875-1913) og Erik sistnevnte dro til Paraguay og jeg aner ikke hvor det ble av ham siden), men det spør jo ikke Johansen etter, så det får ev. bli en ny tråd...Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Intressanne opplysninger fra Eivind kinck i innlegg (2). Da tror jeg ar jeg skal klare å spore dem opp! Tusen takk! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Kort oppfølger til den delen av mitt innlegg (nr. 3) som faller utenfor trådens egentlige tema: Erik skal ifølge en nekrolog jeg ikke kan finne nøyaktig kilde for akkurat nå ha emigrert til Sør-Afrika, ikke Paraguay (har 2 motstridende kilder). Skulle det være ønskelig med en bredere debatt om Munch-slekten (utover etterkommere til malerens søsken) får jeg ev. lage en ny tråd for dette.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Kanskje boken 'Munch: familieboken 1686-2000' av Johan Storm Munch kan gi noen svar. Forøvrig se innlegg 27725, dog litt utenfor spørsmålet i (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Frederick Gram

Både Johan Storm Munch: 'Munch: familiebok 1686-2000', Lillehammer 2000 og Svein Wang Christiansen: 'Slekten Munch I', Porsgrunn 2001 ISBN 82-91958-12-2 gir gode oversikter over Munch-slekten. Det ser ikke ut til Christiansen har laget noe bind II ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.