Gå til innhold
Arkivverket

[#43287] Jens Christensen-Bradt i Kongsberg - 61 år i 1801


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Finner Jens Christensen-Bradt i FT 1801 for Kongsberg. Ifølge FS gift annen gang 28 mar 1795 i Kongsberg med Berthe Cathrine Syversdatter.Søker informasjon om det er deres datter Anne-Cathrine Jensdatter Bradt som gifter seg i Oslo Domkirke 31 aug 1821 med Stephen Stephensen - i FT 1865 kalles de Sternberg.All informasjon tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Dette ligg kanskje litt ''på sida'', men namnet var for fristande til å lata det vera...Her er eg rett nok på grunt vatn, men me finn ein del ''Bratt'ar'' i indre Sogn, m.a. i Hafslo og i Årdal, og flytting frå Årdal til Kongsberg på 1700-talet i samband med gruvedrifti er eit velkjent fenomén. Jens-namnet er ogso mykje nytta i den sognske Bratt-ætti. Eg vonar Knut Bryn ser dette tema og kan bidra med noko?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg har god oversikt over Jens Christensen Bratt og hans bakgrunn, men dessverre mindre om hans etterslekt. Jeg kan derfor ikke svare sikkert på spørsmålet til Guro, men alt tyder jo på at du har rett i antakelsen. Vi vet at Jens hadde en datter som het Anne Katrine og som var født ca. 1796 (FT 1801). Videre vet vi at smedsvenn Steffen Steffensen giftet seg i Oslo Domkirke med en Anne Katrine Jensdatter Bratt og som var født ca. 1795 (KB Oslo Domkrk.). Hvis det er sikkert at det er dette paret vi finner med etternavnet Sternberg i FT 1865, så ser vi dessuten at Steffens kone var født på Kongsberg. Navnet Sternberg kommer vel fra Steffens foreldre?Om Jens Christensen Bratt vil jeg nå bare nevne at han var sønn av Christen Christensen Bratt (1709-1742) og Marte Jensdatter Søndre Ile. Denne familien skal ha kommet fra Ringsaker og var ikke i nær slekt med Bratt-ene fra Indre Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I skannet ministerialbok for Oslo Domkirke har jeg funnet en Væver (?) Steffen Sternberg og hustru Birthe Erichsdatter som har sønnen Joachim Caspar, født 9.7.1808, til dåpen den 23.7.1808.Ifølge IGI skal det samme paret ha døtrene Dorothea og Gunhild til dåpen i Oslo domkirke den 17.9.1804, men begge skal være døde i 1804.Skannet kirkebok for Oslo Domkirke viser at Stephanus Sternberg og hustru Birthe Erichsdatter hadde datteren Maren Elisabeth, født 16.12.1805, til døpen 7.1.1806. Og 23. august 1813 hadde Steffen Sternberg og hustru Birthe Maria Erichsdatter datteren Andrene Maria, født 5.8.1813, til dåpen i Oslo domkirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser av giftermålet i Oslo domkirke i 1821 at den Stephen Stephensen som gifter seg med Anne Cathrine er ungkar. I 1865 står det at Stephen Sternberg er født i Aker sogn, han er 70 år gammel, f.ca. 1795.I 1801 finner jeg en tre år gammel Stephen Stephensen i Aker: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f10218&gardpostnr=284&personpostnr=3835&merk=3835#ovre>Lenke.Blant døpte i Aker 8. juli 1798 finner jeg ”uægte” barn, Stephen, med moren Maren Hansdatter som utlegger vever(?) i Møllergaten, Stephen Caspersen, til barnefar. Denne linveveren i f.t. 1801 kan kanskje være barnefaren, etternavnet er ganske så forvansket, men det kan være Sternberg?? På den samme adressen bor også en annen linvever, en enkemann med barn, som heter Sternberg / Sterenberr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når jeg går tilbake på dåpen til Maren Elisabeth i 1806, står det adresse Møllergaten på foreldrene Stephen Sternberg og Brithe Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.