Gå til innhold
Arkivverket

[#43292] Marte Gundersdatter Korbøl Hof Solør f. ca. 1786


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

En av mine forfedre var Amund Knutsen Korbøl i Hof i Solør. Han ble f. 1783 på Knutsstua Korbøl i Hof. Overtok denne etter faren i 1810, flyttet til Haugen u. Retteråsen i Hof i 1823, men måtte selge gården på auksjon i 1828.Dødsåret er ukjent for meg.I følge bygdebøker var han gift med 'Marte Gundersdatter fra Borg eller Berg'.Det nærmeste jeg har kommet til å finne noe om henne er den 15 år gamle datteren Marte Gundersdatter som i FT 1801 bor sammen med foreldrene på Berg i Våler: Lenke (nr. 3690 - 3696). Foreldrene er her nevnt som Gunder Olsen og Olea Eriksdatter.Noen som vet noe mer om disse? F.eks. noen som sitter med avskrift av kirkebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei FrankJeg 'bor' nesten på Statsarkivet i Hamar, og kan sjekke opp for deg.Men hva skal jeg sjekke? Ved vielsen står neppe hennes foreldre.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker for tilbudet.Den eksakte innførselen ved vielsen ville jo vært greit å ha - med forlovere og alt.Vielsen må ha funnet sted rundt 1810. Den bør være å finne på Ministerialbok nr. 4 (1790-1815) for Hof (i Solør). Den gang var jo både Våler og Åsnes del av Hof hovedsogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

FrankDen tiden var det vanlig at 'kausjonistene' ble nevnt, og ikke forlovere/fedre/mødre. Men jeg skal sjekkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei !Vielsen til Amund og Marte finnes på side 459 i Hof Kirkebok (kort 7/7) eller linje 4 bilde 3. i samme.Meget vanskelig å lese, viet 13. nov. 1811, Amund Knutsen Korbøl og Marte Gundersd, Berg.Kausjonister Hans Eriksen Storbraaten ? og Hans Olsen Korbøl.De avskrifter jeg har starter 1816.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker!I FT 1801 er den eneste gården i Hof som heter 'Berg' den i Våler som er nevnt i innlegg (1).Hadde hun vært fra f.eks. Grue, hadde det vel stått 'Berg i Grue Prg.'De får vel noen barn innen 1816 (Min tipp-tipp kom i 1818). Hvis noen skulle ha tid, hadde det vært greit å fått sjekket om det er noen Gundersønner eller Gundersdøtre blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Har sett at Amund Knutsen ble døpt 2. søn. etter hellig tre konger 1783. (12 jan.) det skal vel være 19. jan. side 661.En datter, Olea ? ble døpt 9. april 1787 av samme foreldre, Knud Amundsen og Olea ? Olsd.Finner ikke Marte Gundersd. født 1785 – 1787, men jeg har bare sett under Hof.Denne kirkeboken er ikke lett å lese, liten gotisk skrift og til dels utydelig, selv med 48 X linse.I historielagets avskrifter fant jeg en Amund Knudsen død Sagen, 27.12 – 1836, 55 år gml. Men nå er det kvelden. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Vær oppmerksom på at det i bygdeboka står at Marte Gundersdatter var PÅ Borg eller Berg ved ekteskapet i 1811. Med andre ord hun var antagelig tjenestepige og ikke født på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Har nå sett etter Amund og Marte’s barn født etter 1816.(1.) Ole Amundsen, f. 18.01 og døpt 25.01 – 1818. faddere: Erik Olsen, Erik Gundersen, Mari ? Knudsd. Strand og Olea Gundersd.(2.) Anne Maria, f. 22.04 og døpt 29.04 – 1821, faddere: Ener ? Olsen, Kari Knudsd. Westbye, Ole Retteråsen og Olea Gundersd. Berg.(3.) Amund Amundsen, f. 04.10 – 1824, Retteråsen.(4.) Amund Amundsen, f. 14.04 – 1827, Retteråsen.Det skulle da være avklart at Marte Gundersd. kommer fra Berg i Våler.Våler Bygdebok har 35 sider om Berg, men lite slektshistorie. Familien er omtalt på side 409 i bind 1.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Tusen takk!Erik Gundersen og Olea Gundersdatter er jo også navnet på to av barna på Berg i Våler i FT 1801, så saken virker ganske opplagt, ja!Så da er det bare å starte den videre jakten på forfedre i Våler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Tusen takk!Erik Gundersen og Olea Gundersdatter er jo også navnet på to av barna på Berg i Våler i FT 1801, så saken virker ganske opplagt, ja!Så da er det bare å starte den videre jakten på forfedre i Våler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vielsen mellom Amund og Marte er i november 1811 som Kjell skriver. Vil ikke si datoen 13. er feil, men jeg synes den er så lite lesbar at jeg ikke tør uttale meg om hva det egentlig står.Og Marte Gundersdatter ble født på Berg, døpt 28.05.1786 som datter av Gunder Olsen og Olia Eriksdatter. De to ble gift 05.01.1786 da ført som Gunder Olsen og Olia Eriksdatter Kjølen (Åsnes). Kjølen da å tolke som bosted for begge, eller bare Olia?Gunder Olsen er noe problematisk. Det stemmer at det står noe om familien i Vålerboka, men noen fakta i det som står kan ikke stemme. Det blir der sagt at Gunder Olsen er sønn av Ole Olsen fra Børkje i Hof, og som seinere kom til Sveinby i Våler.Dette kan ikke stemme, av den enkle grunn at det rimer ikke med alderen. Gunder Olsen, sønn av Ole Olsen på Sveinby, var på Sveinby 1801, ugift, 28 år gammel. Følgelig ikke den Gunder Olsen som giftet seg 1786.Det er også en annen Gunder Olsen på plassen Einarsrud under Berg, han dør 1796 - 44 år gammel, gift 22.02.1787 med Olia Mikkelsdatter. Dette er en annen Gunder Olsen, men han har også Kjølen som bosted ved vielse. Denne Gunder var svoger til Anders Andersen på Berg. Samme Anders var også svoger til Ole Olsen på Sveinby - kort sagt Anders Anderssens kone Olia Olsdatter, Gunder Olsen på Einarsrud og Ole Olsen på Sveinby var søsken. Alle tre fra Kjølen og barn av Ole Eriksen og Anne Olsdatter.Den Gunder Olsen som ble gift med Olia Eriksdatter fikk 1785 kjøpt 7 1/3 skinn i Berg på auksjon, og ble seinere eiende det doble, og må være en annen Gunder enn han på Einarsrud. Mitt tips blir derfor at han må være den Gunder Olsen som blir døpt 09.08.1750 som sønn av Ole Olsen Saure og Mari Torsteinsdatter. Saure lå under Kjølen og Ole og Mari føres under Kjølen i ekstramanntallet 1762. Gunder dør på Berg 05.04.1832 - 82 år gammel. Gunder nevnes som Gunder Olsen Kjølen da han utsteder en panteobligasjon 1786 (Pantebok Solør-Odal 2 - 1786 fol. 451a), og pantsetter det kjøpte i Berg. Tror derfor dette er han fra Saure. Kanskje kan Åsnesboka være til hjelp.Olia Eriksdatter er heller ikke helt uproblematisk, men jeg tror hun må være den Olia Eriksdatter som blir født på Kjølen 1765 og døpt 01.09.1765 av foreldrene Erik Olsen og Mari Olsdatter. Her må imidlertid moras navn være skrevet feil. Erik Olsen Kjølen blir nemlig gift 15.10.1764 med Anne Olsdatter Sætre i Hof. Mora har det navnet ved de andre barnas dåp, og paret nevnes også slik 1801. Erik Olsen er forresten bror til Olia Olsdatter, Gunder Olsen og Ole Olsen fra Kjølen nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Frank Johansen

Og nå, et halv år senere, har jeg endelig fått sett litt på det.For å ta det fra 'begynnelsen':1. Marte Gundersdatter, f. 1786 på Berg i Våler, døpt 28.05.1786, g. 13.11.1811 i Hof Kirke med Amund Knutsen Korbøl i Hof.FORELDRE2. Gunder Olsen, f. 1750 på Saure, Søndre Kjølen, Åsnes, døpt 09.08.1750, d. 05.04.1832 på Berg i Våler. Kjøpte 7 1/3 skinn i Berg på auksjon i 1785, ble etterhvert eier av over 14 skinn. Gift 05.01.1786 med3. Olia Eriksdatter, f. 1765 på Øvre Kjølen, Åsnes, døpt 01.09.1765, død 18?? på Berg i Våler.BESTEFORELDRE4. Ole Olsen Saure, f. 1696 (??), d. 1784 på Saure, Søndre Kjølen. (Det var flere som kalte seg Ole Olsen Sure i denne perioden. Det kan f.eks. ha vært en far og sønn på Saure. Åsnesboka var noe forvirrende.) Gift med5. Mari Torsteinsdatter, f. 1714, d. 1784 på Saure.6. Erik Olsen, f. ca. 1733 på Kjølen, Åsnes, d. ett. 1801 på Østre Kjølen, Åsnes. G. 15.10.1764 m.7. Anne Olsdatter, f. ca. 1737 visstnok Sætre i Hof, d. ett. 1801 på Østre Kjølen, Åsnes.OLDEFORELDRE8. Ole Olsen Saure d.e., muligens? Åsnesboka er noe forvirrende.9. ?10. Torstein ?11. ?12. Ole Eriksen, f. ca. 1705 på Børke i Hof, d. ca. 1782 på Øvre Kjølen, Åsnes. g. 1731 (trolovet 12.06.1731) i Grue Kirke m.13. Anne Olsdatter på Nordre Sorknes. f. omkring 1710?, d. 17??14. Ole ? på Sætre i Hof??15. ?TIPP-OLDEFORELDRE24. Erik Olsen, d. 1708 eller 1709 på Børke i Hof, g. ca. 1701 med enken på Børke25. Karen Olsdatter, d. på Børke i Hof 1725.26. Dette kan ha vært Ola Iversen som boode i Ivarstua Nordre Sorknes fra litt før 1700 til han døde der 1740. Gift med27. Kari Arnesdatter fra Holmen i Grue, d. 1739. De hadde i hvert fall sønnen Arne f. ca. 1714. Hun var datter av Arne Guttormsen på Vestre Holmen (ca. 1645-1695), sønn av Guttorm Amundsen på Vestre og Østre Holmen (f. ca. 1614, d. ca. 1695), sønn av Amund på Vestre Holmen, nevnt fra 1614 til 1640-åra.Kilder:- Åsnes II, s. 263-265; 281-282 (Kjølen)- Hof III, s. 79-80 (Børke)- Grue II, 1. halvbind s. 56 (Ivarstua Nordre Sorknes)- Grue II, 2. halvbind s. 682-683 (Vestre Holmen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.