Gå til innhold
Arkivverket

[#43296] Hva betyr. Slede av Karl M Rui, fra 1798 Inskripsjoner.


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Karl Mathiasson Rui fra Kviteseid er omtalt i tema 19618.I tillegg til felemaker og idrettsmann lagde han også flere ting. Blandt annet sleder. Her er bildet av en rygg på en av hans sleder. Se ansiktet som er skåret ut !!.Jeg trenger hjelp til å forstå bokstavene som står skåret inn. JJ og DOD 98. Årstallet må være 1798 men har noen ideer om de øvrige inskripsjoner hadde jeg vært takknemmlig.Trond Kaasin

bilete1445.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Jo, det kan det. Var jo vanlig å bruke initialer på de som skulle få ( kjøpe) en slik gjenstand. Har vridd og vendt på begge bokstavkombinasjonene men ikke funnet aktuelle kandidater fra den tid. Sleden er forøvrig ( funnet- tidligere oppbevart ) på Gardvik i Seljord. Noen lokale krefter som ideer ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det du leser som JJ foran DOD skal antagelig være 17. Altså '17 DOD 98'. Det var vanlig å dele årstallet på den måten i inskripsjoner den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt riktig, men...Tallet 17 er da de to første sifferene i årstallet 1798.Det var som sagt helt vanlig på 16- , 17- og 1800-tallet å sette de to første sifferene foran initialene og de to siste sifferene bak.F.eks. ville jeg på min kiste fått skrevet '20 AHD 06' (dvs Aud Hans Datter 2006) i dag hvis det ble gjort på samme måten som på sleden.At D'en til slutt = Datter, er det etter mitt skjønn ingen tvil om. Og den første D'en er første bokstav i fornavnet, og O'en står for første bokstaven i farens fornavn.I Seljord finnes det faktisk ikke andre pikenavn på D enn Dordi eller Daardi, hverken i 1801 eller i 1865, så gitt at hun som eide sleden var bosatt i Seljord, så må det ha vært ei Dordi. (Daardi, Dorthe, Dorthea)Når det gjelder farens fornavn er det flere å velge i: Onun, Ouen, Otto og Osmund i tillegg til Ole/Olaf/Oluf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Tusen takk til AUD for et klargjørende innlegg.Sleden kan ha befunnet seg en tid i Kviteseid før den havnet i Gardvik. Hvem så denne DOD er, vil nok forbli en gåte intill videre... som vel også avbildningen av ansiktet på sleden er..!?Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her finner du endel atuelle kandidater:http://www.vest-telemark.no/Under 'Diverse' på venstre side finner du 'Ætte- og gardssoger'Søk på kvinnenavn som begynner med D. og sjekk personer som lever på det aktuelle tidspunkt. (Synd at ikke initialer på ektefelle er med, da hadde det vært mye enklere å finne ut av dette)Sikkert også flere her som kan ha glede av disse sidene...m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei GunnarJa ættesoga for Kviteseid er forbildelig i nettsammenheng. Men om vi finner noen DORTER her er det uansett vrient å koble opp mot sleden. Takk til alle for engasjement...Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.