Gå til innhold
Arkivverket

[#43306] Bugge i Namsosområdet


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Det var nevnt en Christopher Ravaldsen Bugge, bos. på Hamarøy v. Namsos. - Kjenner noen til om det er publisert noe materiale om denne fam. Bugge ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette – men du har det kanskje fra før…[url="http://vestraat.net/iea-p/p365.htm#i29056>http://vestraat.net/iea-p/p365.htm#i29056http://vestraat.net/iea-p/p667.htm#i50105http://vestraat.net/iea-p/p361.htm#i28771http://vestraat.net/iea-p/p669.htm#i50207 (Christopher Ravaldsen Bugge)Ifølge disse lenkene giftet Christopher Ravaldsen Bugge seg med Elen Hansdatter Reisner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den ene sønnen til den Christopher Ravaldsen Bugge som er omtalt på slektssidene, het Ravald Christophersen Bugge, død ca. 1803 i København. Da er det muligens han vi finner i København i 1801Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Sankt Annæ Øster Kvarter, Matr. 71 (fortsat), 388, FT-1801, A5028Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Ravald Bugge 42 Gift Huusbond Fhv. Styrmand Maren (Bugge) 28 Gift hans Kone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha. - Dette var rent umiddelbart ikke så enkelt å få oversikt over, men jeg får forsøke og se hva jeg får ut av dette. - Skal jeg forstå det slik at dette er samme fam. som var i Brønnøy, mon tro ? --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Anne Birgitte Bugge, søster til Ravald Christophersen Bugge og Paul Reisner Bugge, var gift med Halvor Rein. I folketellinge 1801 for Bergen finner jeg jekteskipperen Halvor Rein gift med Anna Christophersdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f11301&gardpostnr=79&personpostnr=552&merk=552#ovre>Lenke. Finner fem barn, alle døpt i Bergen (Nykirken) Lenke, Lenke, Lenke, Lenke og Lenke. Undersøkelseskommisjonen 1804-05 viser at Halvor Rein var fra Rosendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen og takk skal dere ha. - Her var det mye opplysninger, så jeg får forsøke å lage meg en oversikt, bare jeg får litt tid på meg. - Jeg hadde nesten håpet at det skulle ha vært publisert et eller annet om denne slekten, hvor ane-linjene var litt enkle å følge. - Skulle gjerne hatt navn på foreldrene til Ravald, men det kanskje finnes blandt opplysningene som er gitt ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Thomas Friis Konst holder på med et arbeid i så måte, 'Maren Bugge-Konst Stiftelsen', men det er ikke ennå lagt ut på nettet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk igjen for opplysninger. - Jeg er kjent med denne Christopher Ravaldsen Bugge i Bjørnør. - Hans sønn Jens, var g.m. Johanna Hansdr.- Johannas søster, Anna, var g.m. en Samson Olsen Troning, som blev g.2.m. søster av Jens, Martha. - Johanna og Annes tante, Margrethe Pedersdr. (Persdr.), f.c. 1731, var g.3.m. proprietær Christian Bugge, Lemvik. - Hvordan passer han evt. inn sammen med Christopher Ravaldsen ? --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Proprietær Christian Bugge Lemvig's morfar Christian Nielsen Bugge Rue var muligens femmenning med Ravald Christophersen Bugge (1693-1750). Jeg skal sjekke pånytt ev. 'svake ledd' i de to linjene gjennom fire mellomledd opp til 'Peder Bugge', deres angivelige felles tipptippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er iallfall én 'tvilsom' forbindelse her som må verifiseres før jeg kan hevde at de to nevnte var femmenninger, nemlig flg.:1) var Ravald's farmor Dorothea Jensdatter Bugge's far Jens en sønn av Mogens Bugge (fogd i Nordhordland 1569-1574) ?Christian Nielsen Bugge's morfar var Samuel Mandrup Bugge. Dennes farfar var Niels Bugge, som var bror av ovennevnte Mogens.Hvorvidt far til brødrene Niels og Mogens Bugge var den 'Peder Bugge' som nevnes i forrige innlegg er også uverifisert, men det spiller ingen rolle for 'femmenningskapet', siden Niels og Mogens er nevnt som brødre. Ovennvente forutsetning 1) må imidlertid være oppfylt.Jens Mogenssøn Bugge (1) svarte i 1645 koppskatt som 'Skipper i Kongelig Majestets tjeneste' i Bergen, med (ukjent) hustru. Spørsmålene er om han a) var delvis bosatt i Vega, og b) om han var den 'Jens Mogenssøn', f. Lofoten, som ble Bergensborger 10/3-1665. Hvis 'ja' på b) øker vel sjansene for at han kan være sønn av Mogens Bugge (fogd i Nordhordland 1569-1574), som skal ha dødd i Vardø (tok borgerskap i Bergen 20/6-1594).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Ja, si det. - Denne Margrethe Pedersdr., var enl. 'Bjørnørfolket' g.1.m. Christopher Hansen Lines, - g.2.m. Andreas Jørgensen Boldesløv (Waldersløv) - og g.3.m. Christian Bugge Lemvik. - Dette med forbehold om at jeg kan ha 'blingset' noe fryktelig. - Margrethe var altså søster til Anne Pedersdr. -som var g.1.m. Hans Henriksen Brun, f.c. 1725, sønn av Lensm. i Bjørnør, Henrik Hansen Brun, som var g.m. enke Karen Christophersdr., Joskjør. -- Anne Hansdr., f.c. 1754 og søsteren Johanna Hansdr., (g.m. Jens Christophersen Bugge), f.c. 1758 var fra Anne Pedesdr.s. 2. ektesk. m. Hans Hansen.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Kanskje jeg kan legge til som et P.s. til forrige innlegg; - Far til Henrik Hansen Brun (som var Lensm. i Bjørnør) - Hans Brun, var Fut (i 'Bjørnørfolket' n. som Fogd.) Han bodde på Sande i Balestrand. - Etter ham kom Dorthea Scheldrup inn på gården og var der i 1701 som eier av gården. - Hun hadde vært g.m. Jens Bugge som hadde vært prest i Leikanger. - Om det var noen familieforbindelse dem imellom fremgår ikke, men her blev det mye Bugge med tilkn. til denne famlien i Bjørnør. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kristine Dorthea Jensdatter Schjeldrup (på Sande i Balestrand som enke i 1701) hadde vært g.m. Jens Samuelesen Bugge (1631-1684), som var sønn av den samme Samuel Mandrup Bugge som er nevnt i innlegg 15. (Jens var dermed morbror til Christian Nielsen Bugge Rue, som var igjen var morfar til Proprietær Christian Bugge Lemvig).Under den samme forutsetning som nevnt i innlegg 15 blir dermed sogneprest i Leikanger Jens Samuelsen Bugge firmenning av Christopher Paulsen Bugge, oldefar til Jens Christophersen Bugge, g.m. Johanna Hansdatter (innlegg 13 og 17), hvis mor altså hadde vært g.m. sønnesønnen av futen Hans Brun (på Sande i Balestrand før Kristine Dorthea Jensdatter Schjeldrup).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Alv EDVARDSEN,Ser at du allerede har fått ypperlig respons på ditt hovedspörsmål om BUGGE i Namsosområdet.Det stemmer som Arnfrid MAELAND nevner i innlegg nr. 11 at det arbeides med publisering av et slikt materiale om BUGGE, - men dette er ennå ikke lagt ut på nettet.Per NERMO nevner i innlegg nr. 15 bl.a. 'femmenningskapet' i denne BUGGE-sammenheng på en glimrende måte - dette sett i forhold til tema 37060 om Fogden Mogens BUGGE i Nordhordland, födt ca. 1535.Jeg har eventuelt noen tilleggs-opplysninger som kan vaere av nytte men kan först komme tilbake til det etter helgen da jeg er på reisende fot.Mvh Thomas FRIIS KONST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.