Gå til innhold
Arkivverket

[#43307] Niels Olsen Foterud og Johanna Maria Jørgensdatter, Kongsberg


Gjest Roar Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Myrheim

Jeg har prøvd lenge å finne opphavet til Niels Olsen Foterud og Johanna Maria Jørgensdatter, som giftet seg på Kongsberg 07.12.1756, men jeg har lyktes dårlig. Ved vielsen var oppført som forlover Johanes Hans. Klemedsrud. Når datteren Berthe ble døpt 01.08.1761 var faddere Povel Jørgens., ?? Nilsine(?) Pedersd., Martha Cathrina Hansd., Jørgen Peders. Graaner, Ole Ols. Schiold, David Sørens.(?) Kooth.Jeg har sannsynligvis funnet Niels Olsen Foterud som arving i 'Skifteregister for Kongsberg 1705-1762 (Digitalarkivet)' som arving etter arvelater Ole Fotterud, Kongsberg. Niels kalles her Niels Olsen Follerud, og det står også at han er nevnt som Vogteruud. Han er sønn av arvelater Oles søster, Berthe Nielsdatter.På tross av disse opplysningene har det vist seg vanskelig å komme videre. Er det noen som kan hjelpe?MVH Roar Myrheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har forsøk å lete litt etter gårdsnavnet Fotterud eller Follerud. Fant denne gården i Eiker 1801? LenkeSkal se om jeg finner opplysninger om denne gården under Eiker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei Gunn. Takk for innlegg! Jo, jeg har nok vært inne på tanken at Nils sitt etternavn opprinnelig stammer fra Eiker, men jeg har ikke funnet linken. Kirkebøkene for Eiker ligger jo på Digitalarkivet også, men jeg har ikke kommet noen vei der heller. Jeg er spent på å høre om du eller andre med lokalkunnskap om Eiker kan finne noe. MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig det kan lønne seg med en henvendelse til Eikers historielag. Det kan jo være noen kan finne opplysninger om slekt på Fotterud(Follerud) Det finnes en del bygdebøker fra området, som du sikkert kan få hjelp til oppslag i. Medlemmer har registrerer mye, så det kan tenkes de også har Nils Olsens opphav i sine kilder.LenkeLykke til med letingen. Skal si fra om jeg kommer over noe nytt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei Gunn. Hjertelig takk for alle tips! Jeg skal undersøke alle spor. Nå kan det jo hende at 'min' Nils Olsen har tatt navnet Foterud etter å ha bodd en periode på gården, men at han ikke ble kalt med dette navnet når han ble døpt og konfirmert. (Onkelen Ole Nilsen, som det ble holdt skifte etter, ble riktignok også kalt Foterud). Jeg er fortsatt svært interessert i tips fra folk som måtte ha tilgang på bygdebøker, eller på annen måte ha kjennskap til slektene i Øvre Eiker. MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.