Gå til innhold
Arkivverket

[#43316] Nicolai Lohman gift 1757 i Stavanger med Anna Leganger Ringholm


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

I tiden mellom ca. 1758-1763 var en Nicolai/Nicolay Lohman fullmektig for eieren av Smølagodset, men bodde ikke på Smøla. Ved søk i FamilySearch fant jeg en Nicolai Lohman som i 1757 giftet seg i domkirken i Stavanger med Anna Leganger Ringholm. Er det noen som vet noe om dette paret når det gjelder deres foreldre og barn, og hvor de kom fra?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alt jeg vet stammer fra 'Slægten Leganger av Jan Tuxen.(6)Anna Leganger f. 1676 ble gift med Ludvig Hermansen Schultz f. 1673 Bergen, dpt. 14/10 1673 Bergen, d. 26/6 1733 Haa. Anna Døde 1733. En datter ble gift med byfut i Stavanger Søren Ringholm.Anna var datter av: (K)Peder Iversen Leganger, (sønn av Erik Iversen Nordal og Malene Splidsdtr), f.14/9 1638. Gift ca. 1677 Karen Lauritzdtr. Lind (dtr. av Lauritz Samuelsen Lind og Margreta Hansdt.), d. 1697. Peder døde 11/6 1706. Sogneprest til Haa på Jæren; provst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Berit! Takk for svar! Det kan vel da se ut som om Anna Leganger Ringholm kan være datter av byfut Søren Ringholm i Stavanger og oppkalt etter sin mormor Anna Leganger Schultz. Det er i hvert fall nærliggende å tro det.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett litt på FS, og skjønner ikke helt det jeg har funnet.Søren Ringholm gift 3/10 1724 Stav.domkrk. med Susanna Sophia Høyer.De fikk følgende barn: Maren 1728, Maren 1729, Anna Leganger 1730, Lene Susanna 1732, Johanne Cathrine 1733, Søren 1735 og Søren 1740.Det jeg ikke forstår er at de døper det ene barnet for Anna Leganger (Ringholm).Det eneste jeg kan tenke meg er at Søren først var gift med en NN Leganger som enten het Maren eller Anna eller så var det moren til NN Leganger som ble oppkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Berit! Takk for nytt svar! Det dukker opp overraskelser ser det ut for! Da må det være den Anna Leganger Ringholm f. 1730 som gifter seg med Nicolai Lohman i 1757, eller hva tror du?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan se slik ut, men ikke sikkert.Du bør vel få sjekket vielsen til Søren i 1724 for å se om han var enkemann da, eller om Susanna dør like etter det og om han blir oppgift med NN Leganger.Siden han er byfogd burde det vel stå noe om han i Stavangers historie eller lign.Det skal også har vært en Peder Ringholm som var byfogd i Stavanger rundt 1744.Det er nok ikke så enkelt som man tror i begynnelsen ser det ut til, men kirkebøkene vil gi nok gi deg et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Berit! Ja, gjett om jeg vet det! Har skrevet bygdebøker siden 1994, og har møtt mange slektsmessige 'krumspring', det skal være sant og visst. Minuset med skrivinga er tidspresset, man skal jo levere et produkt som holder mål også, men dette blir desverre glemt mange ganger.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Hei.Jeg har følgende om Nikolai Lohman.døpt 19.1.1729 i Nykirken, Bergen død 1771, skifte 13.4.1771 i Stavanger.Foreldre kjøpmann Eskild Lohman d. 1736 i Bergen og Bodil Jansdtr. Meyer d. 1755 i Bergen. De ble gift 1728, og måtte ha kongebrev da de var beslektet i forbudte ledd. De hadde 2 barn sammen, Nikolai og Anna Magdalena f. 1730. Hun var gift 1. gang med David Isaksen Middelthon i Bergen, og Eskild Lohman var gift 2 ganger før, først med Anne Danielsdtr (1 barn med henne), senere med Bodil Nilsdtr d. 1727 (3 barn med henne)Alt dette har jeg funnet på kirkebøkene for Bergen, som ligger her på digitalarkivet, med unntak av Nikolai Lohmans skifte, som jeg fant på Statsarkivet i Stavanger.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Det var altså Bodil Jansdtr Meyer som var g.1.m David Middelthon.Se også debatt nr. 14779 for Nikoali Lohmans skifte.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Stein! Dette var kjempeinteressant! Visste sant og si ikke mye om Nicolai, men finner som sagt tidligere at han en periode var fullmektig for eieren av Smølagodset (det står i en bisetning), først Rasmus Danielsen (eier fra 1754 til 1760), bosatt på Brattværet, men opprinnelig fra Remkall i Aukra) og så Peter Fredrik Koren i Molde (fra 1760-). Så tusen takk skal du ha!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Jeg har en liten opplysning om Nikolay Lomann:24.5.1766 (Axel Kielland samlinger, Stavanger byarkiv, pakke 2-3) skjøte fra kaptein Sebastian von Saldern (Nedre Strandgate 10) til postmester Nikolay Lomann på Strandgaten mellom Henrik Abos åker i vest (Nedre Strandgate 11) og Isak Sundes (Nedre Strandgate 7) hage i øst, sammen med underliggende eiendomsgrunn for 190 riksdaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Litt om Ringholmer i Stavanger:11.11.1736 (Næss, 1967) er Søren Ringholm listet etter Herman Schulz og før Lauritz Windius og så Gabriell Hillemann (= Skagen '0' - På dagens Torg). I 1745 (Axel Kiellands samlinger, pakke 2-3) er byfogd Ringholms grunn og hage listet mellom Anna Scheye enke etter Govert Olsens grunn (Skagen 2) og Echen Pedersdatter Windius grunn og hage. Han har da bodd på Skagen-sida av det som i dag er Torget i Stavanger - muligens Skagen 3.2.10.1747 (Kielland, pakke 2-3) hadde Peder Sørensen Ringholm kjøpte på auksjon avdøde Peder Lauritzen Riska hus og grunner på Strandgaten (Nedre Strandgate ca 37) mellom kontrollør Saxes enkes iboende hus og grunnet på den øvre og nedre gate på den ene side, og Gjertrud Korneliussdatter enke etter Anders Nilssens hus og hage på den øvre og nedre gate på den andre siden.16.12.1751 (Kielland, pakke 2-3) skjøte fra Søren Ringholm til Dorthe Judith enke etter Nils Prahl på avdøde Lene Ågårds tidligere tilhørende hus, grunn og hageplass på Øvre Strandgate (Ca 16), opp til smauet mellom Malene enke etter Morten Meyer på den ene side og Rebekka Høyers iboende hus på den andre siden.19.9.1755 (K2-3) skjøte fra byfogd Ringholm til Thomas Olsen Mander(?) på hus og grunn kjøpt etter Katarina Sunde på Strandgaten (ca 31) mellom Karen Enoksdatters hage i vest og Ole Bervens hage i øst.16.12.1751 (Kielland, pakke 2-3) skjøte fra Søren Ringholm til Dorthe Judith enke etter Nils Prahl på avdøde Lene Ågårds tidligere tilhørende hus, grunn og hageplass på Øvre Strandgate (ca nummer 16), opp til smauet mellom Malene enke etter Morten Meyer på den ene side og Rebekka Høyers iboende hus på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Litt om Leganger i Stavanger:19.6.1693 (SAS panteregister - referanse til pantebok III 101b) kjøpte Søfren Pedersen Brun av Morten Seehusen en grunn på Skagen. 24.1.1693 (SAS panteregister – referanse til II 101b) pantsatte Søfren Pedersen Brun (Vatne) en grunn på Skagen (ca 26) til prost Peder Eriksen Leganger.22.8.1752 (Axel Kielland, pakke 2-3, side 33) auksjonsskjøte til Anne Fine enke etter Johannes Kristoffersen på avdøde Ole Omundsens tidligere bebodde hus og grunn, mellom Hans Hjorts iboende hus (Skagen 12) og Ole Hetland.7.1.1763 (Axel Kielland, pakke 2-3, side 84) skjøte fra Anna Finde Leganger enke etter Kristoffersen til Berdines Tostensen Tårland på hus og grunn på Skagen gate (ca 10) ned til sjøen for 210 riksdaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (2) om Ludvig Schultz6.10.1713 (Kiellands samlinger, Stavanger byarkiv, pakke 2 nummer 3, side 5 og 30) auksjon over Kort Højers hus og grunn solgt til svogeren (hans hustrus søstermann) presten Ludvig Schultz på Bø. 24.2.1716 (Kiellands samlinger, pakke 2 nummer 3) skjøte fra Ludvig Schultz til Peder Valentinsen på avdøde oberrådmann Kort Høyers hus og grunn på Torget.(Kort Høyer var gift med Lene Pedersdatter Leganger). Bygget er det Anders Bærheim kaller 'Worsegården'. Det sto foran dagens Burger King på Torget, men ble revet for å få et større Torg på 1800-tallet. Bærheim kalte huset Worsegården fordi han mente huset var modell for Skipper Worse hjem i Alexander Kiellands romaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.