Gå til innhold
Arkivverket

[#43321] Erik Andersen, Drabeng, Lyngen.


Gjest Harald Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Skogli

Forfedre til Erik Andersen g.4.nov.1838 i Lyngen med Anne Helene Eriksdtr., Drabeng, f.6.apr.1817 død 1890. Hun var datter av Erik Eriksen, Kangas, Kaulinranta, f.24.mar.1783 og Anne Pedersdtr. f.1786, Drabeng. Erik A. død 31.des 1849 på Drabeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Ved vielsen er bostedet for begge to Fastdalen. Har ikke funnet noen Erik Andersen med tilknytning til stedet. Den eneste jeg kunne finne var denne karen : Erich født den 22 nov. 1811. Foreldre er Anders Johannissen og Elen Nielsdtr. , Oxvig.De ble viet 12 oct.1800, begges bosted Oxvig. I flg. militære lister 1801 er Anders født i Lyngen.Den eneste Anders i passende alder jeg fant var født på Hostnæs , døpt 1.juledag 1767, Foreldre Johan Joensen,f.1730, og Malena Erichsdtr.f.1733Hvis dette er riktig har vi felles aner i Malenas far. Hennes bror Hans er blant mine aner. Deres far var Erik Hansen Kavosar, hans far Hans, var blandt de første nybyggerne i Lyngen, han er nevnt allerede i 1702. Tre av sønnene er kjent , Bertel Hansen i Troldvig , Kåfjord, Hans Hansen (han er også min ane) og Erik Hansen, begge Stubeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Britt, kan du utdype: 'hans far Hans, var blandt de første nybyggerne i Lyngen'?Om ikke hukommelsen min er helt bortreist, så mener jeg å huske at Lyngen (ihht. Lyngen bygdebok) hadde bosetting allerede i jernalderen, og det var rimelig mange mennesker bosatt der i 1601.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg mente selvsagt nyryddere , men kom til å skrive nybygger. En skal visst ikke skrive mye feil før det blir pirket på.Dette forteller Hans Qven til Schnitler i 1743 i forbindelse med grenseoppgangen mellom Norge og Sverige :1743 Major Schnitler skriver om Hans Hansen: 8de Vidne i Tromsøens Fogderie Hans Hansen Qvæn født i Qvænland, (som er et Landskab strekkende sig 8 Miile fra Tornestad i Nord, hvoraf Folk udskrives til Soldater) af Qvæne-Forældre, døbt i Øvre-Torne Kirke paa Landet, opfødt hos hans Forældre, med hvilke han har fløttet hidover til Norge til denne Løngens Fiord, og sidder nå her paa sin Faders Rødnings Jord, over 60. Aar gammel, gift med en Svensk Lappe-Kone, ægte-vied med hende i Norge i Carlsøe Kirke, har 5. Børn, lever av sin Jord og Fiskerie, og skatter af Jorden til Norge, nu i denne Sommer været til Gudz Bord i det Norske Eide-Capell ved Løngens-fiord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Elen Nilsdtr., 24 år 1801, tjener i Oxvig - hvor kommer hun fra ? En Erik Andersen er konf. i Lyngen 1826 er 15 år og bor i koppangen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.