Gå til innhold
Arkivverket

[#43322] Forfedre til Berit Larsdtr., Kåfjord.


Gjest Harald Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Skogli

Aner til Berit Larsdtr. f.1823 i Kåfjord d.14.mar 1861,Grundvåg, Kafjord. Gift 26.nov 1854 med Isak Andersson Caisa f.1.nov 1821 i Puostijärvi, Hietaniemi, Sverige - d.17.aug 1867 i Kåfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

I flg. Lyngen kirkebok : Bereth f. 11 nov. 1823 , foreldre Lars Nilsen og Marith Knudsdatter , Kåfjorddalen.De ble viet 14.juli 1811 , ungkar Lars Nielsen Kåfjorddalen og pige Marith Knudsdatter ibid.Lars Nielsen har jeg ikke klart å finne noe mere om.Marith er nok den samme som bor i Kåfj.dalen i 1801, foreldre er Knud Mathiesen og Marith Mortensdatter, Kåfj.dalen. Marith ble døpt 13.s.e.tr. 1788.I flg. militære lister 1796 og 1801 for Kåfjord er Knud Mathiasen født i Ystebye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kåfjordalen 1801 Lenke og her finnes det 2 Niels, men kona til den ene kan vel være litt for ung til å være mor til Lars.Det finnes en Lars Nielsen 17 år tjener i Skjervøy. Kanskje han kan være aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det finnes militære ruller for Kåfjord for 1821. De finner en på Statsarkivet i Tromsø, lesesalen. Jeg vet ikke om Kåfjord 1821 hører til Skjervøy eller Lyngen Tinglag : http://www.riksarkivet.no/tromso/om/adresser.html Der er oppgitt alder og fødested , om han er gift og hvor mange barn (sønner) han har.Det går greit å skrive dit enten pr . mail eller brev.Ta med det du vet om ham.Nå vet vi ikke så mye om Lars Nielsen ,bare at han er gift , over 20 år og bor i Kåfjorddalen. Det finnes sikkert ikke så mange med samme navn i Kåfjorddalen i 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Lurer på om ikke Knud Mathiasen's første kone het Malene-- jfr. Lyngen bygdebok bn.II s.42 av Emil Larssen. Skifte holdt 1792 og 1793. Malene Mortensdtr. Arvinger: Enkem. Knud Mathiasen. Barn: Morten 15 år, Mathias 13, Erich 11, Anne 17, Bereth 9, Sølvie 6 år og Marith 4 år. Knud g.2.14.aug 1791 m. Elen Aslaksdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Britt, hvis D. står for Dalheim har vi mange felles aner. Se forresten på tema nr.43321, glemte å legge den under Troms.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg har en maskinskrevet kopi av kirkebok for Lyngen 1782-1790. Selve kirkeboka er veldig vanskelig å lese her p.g.a.små og utydelig skrift. Det kan være at mor til Marit heter Malena og er blitt tydet som Marithe. Skal se hva hun heter ved dåpen til de andre barna.Det stemmer med Dalheim som mellomnavn.Erik Eriksen Kangas fra tema 43321 er bror av min ane Isak, som bodde i Trollvik. Min epost adr. er bhdal@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Hei.Knud m. er vel den Knud som er nevnt under Ysteby i 1763 (Ekstraskatten 1763). Foreldrene er Mathias Erichsøn og Ane Knudsdr.Ane Knudsdr.er 80 år i 1801, enke, og bosatt på Ysteby.Erik Eriksen Kangas er min ane. Epost: oladalen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg er temmelig sikker på at Knud Mathiassen er den samme som du finner i Ysteby i 1763. --------- Tror også vi har felles slekt fra Ôverkalix, Nils Petter Pehrson og Catharina Jönsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.