Gå til innhold
Arkivverket

[#43329] Hjelp til tyding kirkebok Åmodt.


Gjest Kari Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Hagen

Vielse 12 januar 1827.Kan noen hjelpe meg med hva det står under Peder Pedersen og Olea Pedersdatter om bosted/fødested?Også navnene i neste kolonne, dette er vel forlovere, ikke fedre.Mvh Kari

bilete1451.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Forloverne ser ut til å være 'Helge Pedersen Alme' og 'Hans Halvorsen Kaasen'. Av Lenke ser jeg at Alme og Kåsa er nabogårder i Åmot, så det kan jo passe.Brudgommens og brudens bosted er jeg mer usikker på. Det begynner på 'Kaa', og muligens står det 'Kaadsenn' = Kåsa. Men det tror jeg at jeg skal overlate til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Tusen takk for hjelpen.Pøver å finne opphavet til disse to, men blir ikke lett når fedrene ikke står oppført.Datteren Ragnhild f.27 may 1827 er bosatt Øgle nordre i 1853, når hennes datter blir født. Og jeg finner en Peder Pedersen som enkemann i ft 1865 samme sted.Kan være det er mer opplysninger å finne ved fødselen til Ragnhild i kirkeboka.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Kaassveen' ser riktig ut når det gjelder Peder Pedersen! Faktisk tror jeg at det står det samme på Olea Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Takk til dere begge.Det ser veldig likt ut på begge synes jeg også, ut at jeg klarer å se hva det står. Da er det vel bosted ved vielse og ikke fødested som er oppgitt, iallefall på en av dem.Olea er 25 år, men står det 27 eller 21 på Peder?Fant av Lenken at Øgle også er nabogård til Kåsa og Alme.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er også enig i at det helst står Kaassveen som Olea Pedersdtr.s hjemsted også.Da er det kanskje slik at den ene allerede hadde flyttet inn hos den andre før de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Peder Pedersen og Olea Pedersdatter, inderster i Kaassveen, fikk dattera Ragnild f. 27.05.1828. 28.08.1841 fikk de dattera Marthea. Da var de husmannsfolk under Nordre Øgle. De ble viet i Åmot 12.01.1827, og forlovere var Helge Pedersen Alme og Hans Halstensen Kaasen. Husmandsdatter Marthea Pedersdtr Nordre Øgle f. 1841, døde 07.05.1842. Trur eg, - med forbehold om feiltolkning.I Åmot bygdebok er familien nevnt under Nordre Ygle/Øgle:Perstu 29/27 har ikke opprinnelig navn etter den Per Perstu, Per Engebretsen, som mange ennå minnes, men etter en Per Pedersen som var her i 1835 og utover. Selv var han født omkring 1795 og gift med Olea Pedersdatter f. 1802 d. 17/7 1865. Han hadde plassen ennå i 1865. De hadde en datter Martea 20/8 1841 som døde året etter. Omkring 1870 var den nevnte Per Engebretsen kommet hit. Han var fra Kvislen ved Steinvik. (bd. 2, s. 90) Men dette tror jeg du kjenner fra før? :)Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Takker så mye for responsen fra dere alle.Blir dessverre ikke noe klokere på opphavet til Peder og Olea, men har fått forloverne på plass.Finner ingen Peder på Kaasen ft 1801, men Olea er jo oppgitt til å være født 1802 (25 år i 1827), så hun kan være født der.Om alder på Peder er rett er han født i 1800, det nærmeste jeg kommer i ft 1801 er på Aaset, alder 3 år. Den Peder jeg finner i ft 1865 Øgle har oppgitt alder 70.Så jeg må nok sjekke kirkeboka for datterens fødsel for å komme videre bakover.Takk så langt for hjelpen.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei Ola.Ja, det meste av dette har jeg på plass, bortsett fra noen datoer, takk for dem.Den første kandidaten jeg fant frem til, før jeg fikk alderen til Peder under vielsen, var på Nyegaard i ft 1801, alder 6 år. Nå vet jeg ikke hva som er rett, og får bare lete videre. (Har ikke søkt på navnet Per).Er vel på tide å lese noen bygdebøker fra distriktet, så jeg blir mer kjent med området. Er ikke så lett for en som er født på andre sia ta Mjøsa, vettu.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Håper jeg kan bidra med noen opplysninger. Peder Pedersen Nygaarden ? Åmot, døpt 06.04. 1795, gift m. Olea Pedersdatter Jørgenstuen av Sønsthagen, Åmot, født 11.04. 1802, død 17.07. 1865 ( til Perstu, Øgle ) Peder Pedersen finner du under Nygården,side 57, i Åmot bygdebok, bind I. Men der står det ikke noe om at han er gift. Olea Pedersdatter, finner du i bygdebok for Åmot, bind II. side 180, Jørgenstuen. Her står det heller ikke noe om at hun er gift. Jeg har gransket litt av dette fra før av. Peder Pedersen Nygaarden, var sønn av bruker V, Peder Christensen Nygaarden og hustru Anne Gudmundsdatter. Olea Pedersdatters foreldre var, Peder Olsen Gjevaldshaugen, Søre Osen, født 1775, død 08.03. 1825, og hustru Marte Olsdatter Jørgenstuen, av Sønsthagen, Åmot, født 1779,d. ? Når det gjelder denne Peder Olsen Gjevaldshaugen, så er jeg nok litt usikker. Han er ikke innført i bygdebok for Søre Osen, under Gjevaldshaugen, såfremt han ikke skulle være en unevnt sønn av Ole Halvorsen på Gjevaldshaugen Nordre ( b.b. for Søre Osen, side 221 ). Flere opplysninger har jeg ikke i farten. Peder Olsen Gjevaldshaugen og hustru Marte Olsdatter Jørgenstuen, ble gift 26.04. 1802. Lykke til. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei igjen. Joda, jeg hadde nok rett i mine antagelser om Peder ( Per ) Olsen Gjevldshaugen, født 1775. I - 1801, bodde han sammen med foreldrene, Ole Halvorsen og hustru Marte, eller Marit Danielsdatter, i Ravnkleven, Søre Osen. Disse finner du igjen under Gjevaldshaugen Nordre, i b.b. for Søre Osen, bindI. side 221. Men her er ikke Peder Olsen blitt med blandt deres barn. Hvor Ole Halvorsen og hustru Marte Danielsdatter var fra er foreløpig ukjent. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei Thorbjørn.Dette er jo kjempeflott.Da ser det ut som jeg var på rett vei allikevel. Nå fikk jeg jo masse opplysninger å jobbe med, spennende.Tusen, tusen takk for god hjelp.Mvh Kari :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.