Gå til innhold
Arkivverket

[#43335] Rønnow-slekter i Norge.


Gjest Torbjørn Seiring
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Seiring

Jeg søker etter slekter med familienavnet Rønnow. Jeg har selv en ane ved navn Anna Elisabeth Rønnow, gift med Johan Pigeon. De bodde i Bergen og fikk sitt eneste(?)barn Anne der i 1707. Rønnow var en meget gammel slekt i Nord-Tyskland, og også i Danmark.Er der noen på nettet som kjenner til denne slekta? Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror ikke det er kommet noe nytt frem mht. havnefogden i Christiania siden din etterlysning i NST 1993. I Christiania var han neppe født. Også jeg er interessert i hans bakgrunn, men jeg har ikke 'gått i dybden' for å finne ut hvem han var, ennå...(For andre lesere; dette gjelder Johan Otto Røn(n)ow, gift med Dorthea Bloch i Vor Frelsers Kirke etter kgl. bev. 04.12.1721 og begravet på samme kirkes kirkegård 17.02.1758, alder oppgitt til 76 år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Johan Otto Rønnow ble gift med Dorthea Bloch, datter av en prest på Vestlandet. Jeg tror han var Anna Elisabeths bror, men kan ikke bevise det. Det er mulig at Rønnow-navnet er 'misbrukt' her,- at navnet skal være Rønne. Men om jeg skal redegjøre for denne tanke vil det bli en ganske lang historie, som dog er meget interessant! Der var forøvrig to slekter, en svensk og en dansk på 1630-40-tallet som begge 'stjal' dette gamle, velkjente Rønnow-navnet. De hadde begge sitt utspring fra Ronneby/Rønneby i søraustSverige, og det var kanskje årsaken til at fristelsen ble for sterk. Men Anna Elisabeth og Johan Otto finnes ikke i disse slektene heller. De kan være fruktene av et forhold mellom Otto von Rønne, kaptein ved garnisonen i Molde i tiden 1680-1700 og Anne Johansdatter.Ottos familienavn er skrevet Rønnow, Rønnou og det riktige Rønne. Det samme gjaldt hans far kaptein Claus v.Rønne i Danmark. Har noen vært borti dette tidligere? Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har lite å tilføye, men skulle gjerne kjent redegjørelsen for din teori.Utover det jeg allerede har skrevet, vet vi at;Johan Otto Rønow skrives vanligvis 'Rønow' eller Rønou i samtidige kilder. Han etterfulgte Lorentz Andersen (må ikke forveksles med den samtidige filigranarbeider og gullsmedmester av samme navn) som havnefogd i Christiania (den første havnefogden fikk byen i 1560).Hverken Johan Otto eller Dorothea Bloch var unge da de giftet seg, men ingen hadde vært gift før. Så vidt jeg vet fikk de bare to barn, Karen (døpt i Vor Frelsers Kirke 12.08.1722) og Helena Wilhelmina (døpt 10.06.1723 i samme kirke, trolig hun som begraves som 'Johan Otte Rønous Lidet Barn' på søndre side på Byens Kirkegaard 12.08.1723).Som en liten kuriositet kan nevnes at instruksen for 'Haufne Fogeden Johan Otto Rönov' datert 12.07.1736 er trykket i 'Oslo Havns Historie - For tidrommet intil 1954' utgitt av Oslo Havnevesen i 1962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei Geir! Dette går veldig fort! Ja, her får du historien: Før 1680 kom kapt.Otto v.Rønne/Rønnou/Rønnow til Molde. Han får en datter med en Anne Johansdatter. Det foretas et 'oppgjør' ang.denne datteren i Molde i 1693, og lyder slik:'Ting for Fanne Ott.hvor forkynt Aage Odensens og hans Hustru Anne Johansdatters Revers og Skadesløsbrev given velædle og velb.Hr.Major Otto von Rønnow for dend Datter hand med ermeldte Anne Johansdatter aflet haver.Udgiven Molde 16.8.1693' I 1701 hadde ekteparet Odensen 2 sønner 10 og 12 år gamnle. Denne datteren må Anne og Otto ha hatt før Anne ble gift,- ellers ville ektemannen vært faren, da som nå. Se nå på navnene: Ottos mor het Anna Elisabeth v.Myhlheim. Min Anna Elisabeth kaller sitt eneste barn, datteren, for Anne. Tiden er korrekt, oppkallingen likeså,- og om min mistanke er riktig var også JOHAN OTTO en sønn i dette forholdet.Anna Elisabeth fikk sin datter 1707, og må vel ha vært i 20-årene da. Johan Otto var født i 1682 om hans alder ved død er korrekt. Han var - som du ser - kanskje oppkalt etter sin morfar og far! Dette er altså teorien, og jeg har søkt 'alle mulige' kilder for å finne en annen løsning,-forgjeves. Skulle Anna Elisabeth likevel være en 'ekte' Rønnow ville det jo vært kanskje ennå mer spennende! Jeg har forøvrig forelagt denne teorien for flere genealoger, og de mener faktisk at det er vanskelig å tro at dette bare er tilfeldigheter. Hva mener du- og evt. andre?Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Johan Otto fikk som tidligere nevnt to jenter, den ene døpt det samme som sin mormor. Helena Wilhelmina er imidlertid et navn jeg ikke finner i Bloch/Grytten-grenen. Men så må jeg raskt tilføye at det er Christiania jeg stort sett beveger meg i så her kan det være mye jeg ikke kjenner.Bare som en ørliten tenkerynke. (Men oppkalling fulgte nok et litt annet mønster i Christiania enn på bygdene).Skifte etter Johan Otto og/eller ektefelle har jeg ikke kommet til ennå. Jeg vet ikke om andre har sett dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Nei, jeg har undersøkt, og det er ikke noe skifte etter Johan Otto Rønnow eller hans kone.Ellers kan jeg jo si litt om Anna Elisabeth og hennes mann, parykkmaker Johan Pigeon. Han er født i København, tok borgerskap der i 1701 som parykkmaker. Jeg antar at han har kommet til Norge- kanskje til Molde og at han har truffet Anna Elisabeth der. De har så flyttet til Bergen hvor han kjøper 'Huus og Grund' på hjørnet av 'Skostrædet', som han solgte etter kort tid. De fikk altså sin datter der i 1707. Han betalte også krigsstyr i Bergen, men så blir de borte. De er ikke døde eller begravet i Bergen.Kanskje dro de nordover til Molde? Hvis jeg har rett var jo hennes familie der, og både de høye militære og tolltjenestemennene der trengte vel parykker. Jeg har en liten anelse om dette, for i et skifte i 1722 finner jeg som kreditor 'Johan peruquemager'. Hans etternavn var såvidt vanskelig både å skrive og uttale at han vel bare ble kalt med sin profesjon. Der var ingen Johan Pigeon i Trondheim, så det KAN være min ane Jeg kan jo også nevne at deres datter,Anne, giftet seg 19 år gammel med parykkmaker(!) Christopher Mannich fra Lybeck. De hadde ingen barn, han døde etter 5 år, hun arvet alt og giftet seg seinere med kjøpmann Knud Jacobsen Faber. Deres eneste barn, datteren Anna Catharina Knudsdatter Faber, (oppkalt etter farmoren), ble gift med apotekersvenn Carl Frantz Kneese (tysk), og disse havnet så i Bodø. Jeg skjønner at jeg er nokså alene om disse menneskene, og det er jo forståelig ettersom de bare fikk ett barn i 2 generasjoner.Her oppe er imidlertid etterkommerne tallrike! Hilsen Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.