Gå til innhold
Arkivverket

[#43340] Kjenner noen til Hans Mortensen fra Bø i Vesterålen


Gjest Britt Opheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Opheim

Leter etter oppl. om Hans Mortensen født 1858. Finner i FK 1875, Bø i Vesterål en pers. med det navnet, f. i 1858. Benevnes som 'sinke' og bor hos fosterforeldre. I FK 1900 finner jeg Hans Mortensen f.1858, gift med Anne Johanne Hansdtr.f.1851. De har datteren Rakel Hansdtr.f.1891. Dette er 'min' Hans Mortensen. Lurer på om det er noen som vet hvem hans foreldre er, eller andre opplysninger om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Hans bor hos fosterfamilie allerede i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61867&gardpostnr=223&personpostnr=1776&merk=1776#ovre>LenkeHans Martinus Mortensen & Anne Johanne Hansdr, giftet seg 27 Okt 1889, Bø, Nordland: LenkeHer er org. kirkebok, se #19: LenkeFar står som Morten Bonde (?), Grimstad. I tillegg til å være den fineste byen på Sørlandet er Grimstad også en gård i Bø... :-)Klaus Mortensen Lenke og en annen Hans Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Født 17. mai, Hans Martinus, uægte, foreldre ungkarl Morten Hansen Bonde(?) Grimstad og Pige Dorthe Marie Enoksdtr Klepelven [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2646&idx_id=2646&uid=ny&idx_side=-21>LenkeSå Hans bor hos mormor og morfar i 1865! :-) Dorthe Marie Enoksdtr Klepelven er datter av Enoch Christensen & Anne Susanna Jensdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Bare noen få opplysninger til: 1. Hans Mortensen døde i 1923.2. Hans far, Morten Nikolai Hanssen Baade fra Gimstad, var født i 1820 og omkom på sjøen i 1869. Han var ikke gift.3. Foreldrene til Morten var Hans Petter Baade (1794-1884) og Anne Marie Pettersdtr (1795-1858).4. Faren til Hans Petter var bergenseren Petter Andreas Baade (ca. 1759-1813) og mora var Inger Paulsdtr (1758-1838). Foreldrene til Anne Marie var Petter Kornelius Pedersen (1769-1827) og Anne Marta Rasmusdtr (1771-1846).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Berntsen

Jeg slenger meg på med et spørsmål: Er den Enoch Christensen som neves i (3) identisk med sønnen til Christen Cortsen og Beret Andersdatter?Mvh Erik Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ikke iflg denne LenkeEnok Normann Kristensen er oppgitt som sønn av Kristen Normand Hansen & Dortea Kristoffersdtr. Men det er rom for feil i slike data... :-)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Britt. Da har vi Hans Petter Baade og Anna Marie Pettersdtr som felles aner. Hans P. Baade var gift 2 ganger og hadde 15 barn, den første f. 1816 og den siste 1875, Hans var da 81 år gammel. Morten omkom på sjøen 25/11 1869 ved Fyllingen utenfor Bø. Det er riktig at Enok Kristensen, f. Gimstad 1791, d. 1876 var sønn av Kristen Nordmand Hansen (1742-1796) og Dortea Kristoffersdtr. (1757-1827). Dortea ble gift 2 ganger til. Se ellers følgende temanr. her: 2790, 5863, 5891, 6099, 31608. Bildet viser Gimstad med Svinøyene utenfor. Kleppelv ligger like utenfor venste bildekant.

bilete1458.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Opheim

Hjertelig tusen takk for all inf.Moro med bilde fra sted som forfedrene stammer fra. Jeg er helt imponert over alt dere på dette forumet vet, og hva dere klarer å spore av opplysninger.Selv er jeg ganske ny i denne hobbyen/basillen, men jeg synes det er kjempespennende. Trenger nok en del tid før jeg oppdager alle måtene det går ann å finne info på.Det er derfor veldig inspirerende når jeg har fått så god hjelp av dere.Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei igjen. Litt om bildet: De 5 husene som ligger sammen på begge sider av veien inn fra høyre, tilhører alle etterkommere av Morten Baades bror Petter. De husene som ligger mellom åkeren midt på bildet og den haugen bak tilhører barnebarn av Mortens halvsøster, Hansine. Hun ble gift på Gaukværøy, den øya i bakgrunnen med høye fjell. All bebyggelse lå på yttersida. Ellers finnes det Baade-slekt i mange av de andre husene du ser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.