Gå til innhold
Arkivverket

[#43342] Slektsforskerdagen 2006


Gjest Laila N. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Keg bar på min første slektsforskerdag i år,o og vari Stjørdali Trøndelag. Det ga ga iallefall noe utbygge sy sysn jeg, selv om de fleste det var nybegynnere, Siden jeg har minst ifrormasjon om dette mee slektsfopfogram var jeg for det meset på den gruppen. Jeg hadde jop håpetå treffe folk som forsker i det samme amene som jeg, men det det gjorde jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

...........................................................................................................................................................................................................Her ble det mange skrivefeil, og det er vel ikke så slurt å svaret på digitalarkivte når en sitter oppe om natta og venter på virkning av medsisin før man legger seg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan jo fortelle litt om hva som foregikk på Slektsforskerdagen på Stjørdal bibliotek hvor jeg var. Jeg kom dit klokka 10, og det var noen fra DIS-Nord-Trøndelag som tok seg av å fortelle om forskjellige slektsprogrammer, mens andre tok seg av å vise de besøkende hvordan en bruker en mikrofilmmaskin, finner frem i kirkebøker, folketellinger osv. på mikrofilm. Det var også noen som fortalte om og viste på bærbar pc hva en kunne finne på internett.Utover dagen var det flere som kom til biblioteket. Selv hadde jeg mest nytte av informasjonen jeg fikk om å finne frem i Amerikanske databaser, men opplegget generelt var vel mest for ny begynnere etter min oppfatning. En slik dag er iallefall verdt å ha med seg for de som er nybegynner, og noe er det også å lære for dem som har kommet godt igang.Hvordan var Slektsforskerdagen på andre steder enn i Stjørdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Slektsforskerdagen i Trondheim ble behørig markert av DIS-Sør-Trøndelag, som tradisjonen tilsier.I år var vi på Folkebiblioteket i Trondheim og det var et jevnt sig av besøkende hele dagen (10.00-15.00).Både i 1. og 2. etasje ble folk møtt av informasjons-stander, hvor det ble gitt info om DIS' fortreffeligheter samt gleder og utfordringer m.h.t. slektsforskning. Det var også god omsetning på faglitteratur og annet relevant materiell. I tillegg var det demonstrasjon av slektsprogrammene TMG og BK. Statsarkivet i Trondheim var selvfølgelig representert. Standen for bildebehandling var også populær. De som ønsket hjelp til å søke på internett og bruke mikrofilm fikk også solid hjelp.4 foredrag sto på plakaten. Disse var: 'Hvordan starte med slektsforskning' - 'Fra fødsel til død' (litteratur i folkebiblioteket) - 'En vandring gjennom Trondheim før og nå' (lysbildeserie) - 'ABM-senteret i Dora' (hvilke muligheter dette gir for slektsforskere). Alle foredragene var meget godt besøkt og det var stor pågang og aktivitet for oss som sto på stand, spesielt før og etter foredragene.Alt i alt en meget vellykket og velarrangert dag. Jeg vil anbefale alle våre ildsjeler å stå på stand på slektsforskerdagen, fordi det er morsomt, spennende og man møter interessante mennesker i 'haug og dung'.Mvh Ann-Carin Bøyesen ;o) DIS-Sør-Trøndelag og DIS-ST-Orkdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Slektsforskerdagen ble i år tilbrakt på fødestua på Bærum sykehus - og etterslektstreet ble utvidet med en liten datter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja gratulerer med datteren Kjetil. Kan godt tenke meg å dra på Slektsforskerdag flere ganger, men skulle ønske at det kunne vært foredrag om emner man kunne velge mellom slik som i Trondheim. Er jo ellers fornøyd med opplegget, og jeg visste jo ikke i det heletatt hva jeg gikk til før jeg gikk på Slektsforskerdagen. Det var jo ikke stedet for å møte andre som forsket i de samme slektene da, men kanskje stiller jeg opp på et DIS-møte i Stjørdal senere en gang når jeg er der likevel. Da er det vel kanskje større sjansen for å treffe folk som forsker i de samme anene i Trøndelag som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ketil og familie:Det er vel på sin plass å gratulere med særdeles velykket drift av Vestfold-slekt i 2006. God planlegging, flott timing og et dertil hyggelig resultatet.Slike resultater av slektsinnsats innebærer et generasjonskifte av probandnivået, med etterlengtet 100 økning i anesirkelarbeidet på det personlige plan.All lykke ønskes fra undertegende og det øvrige slektshistoriske miljøet.Are S. GustavsenRedaktør Genealogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg lurer fremdeles på hvorfor innlegg 2 og 3 her skrevet av meg ble fjernet? Skrev jeg noe galt? I såfall ber jeg om unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.