Gå til innhold
Arkivverket

[#43348] Niels Olssen Støre fra Skogn


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Er det noen som vet når Niels Olssen Støre fra gården Høisloe på Skogn ble født og døde. Jeg har notert at han er født ca. 1749, han bodde i 1801 på gården Høisloe, og var gift med Malena Olsdatter. Jeg har notert deres 7 barn.Vet noen også hvorfor hans far ble kalt Ole Haagensen Langskipet. Født ca. 1733. Nå tenker jeg spesielt på navnet Langskipet.Har ingen opplysninger om hans kone. Er det noen som vet? Takknemlig for hjelp.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skogn Historie X Midt-Skogn 1, som først siterer fra Skogn Historie II (Vestrum):'Den 5. nov samme (1742) år bøkslet provst Testmann, som nu var kirkeeier, Bjerka til Joen Joensen sammen med 'Langskibet', dvs stranden nedenfor Bjerken tillikemed det som senere het 'Hångstua' eller 'Hågenstua'. Dette navn 'Langskibet' har altså holdt sig like til da som et minne om, at det var her Alvishaugs skiprede i gamle dager hadde sit langskip stående på land i et skipsnaust, når det ikke var ute i leding'Ole Haagensen Lanskipet var gift 02.11.1756 med Berit Larsdatter. De bodde på Vollan (vollen nede ved sjøen i Holsandbukta). Jeg legger med et bilde som bror min har tatt ca fra dette området).

bilete1454.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser forresten nå at Ole Hågensen (kalt Alstad) ikke er oppført med nevnte Niels som barn. Han står oppført med 6 andre, sammen med nevnte Berit Larsdtr, som han ble gift med ETTER at din Niels er født. Det må i tilfelle være snakk om et barn født før han kom til Støre (Vollan).Men dette ER Ole sønn av Hågen i Hongstua (Langskipet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Niels Olsen er nevnt både under Støre og Høyslo, men det står ikke hvem han er sønn av. Han bodde på Skogen under Støre fra 1779 til 1797 og seinere på Husbakken under Høyslo.Men nå ser jeg at det er MALLENA's far som er Ole Haagensen på Vollan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk for det fine bildet, der var det pent, og artig å ha.Beklager jeg skrev feil, han er far til Malena Olsdatter, kona til Niels Olssen Støre.Jeg har ikke foreldrene til Niels Olssen i det hele tatt.Vet du vilke seks barn han står oppført med, jeg har bare 3 st. Elen, Malena og Ragnild.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Malena og Niels hadde forresten 8 barn:Ole, Johan Markus, Olava, Peter, Nils, Ingeborg, Maria og Karen f 09.05.1803 (Malena døde i forbindelse med fødselen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sersjant Ole Hågensen Alstad (gravl 26.01.1769) og Berit Larsdatter hadde følgende barn:Elen dpt Mikkelsmesse i 1757. Mallene dpt 1759. Ragnhild dpt 1761. Lorentse dpt 1764. Hågen dpt 1766 og Susanna dpt 1768.Fadrene til alle barna er nevnt, men som regel bare med gårdsnavn som etternavn. Men jeg kan forsøke å se om det er noen Larsen eller Larsdatter blant disse (for å forsøke å finne ut hvem Berit Larsdatters foreldre var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen tusen takk, det hadde vært helt kjempemessig hvis du hadde orket det, har prøvd å oppspore hennes foreldre i lange tider.Fant 2stk Berthe som jeg trodde hun het, men da jeg ikke vet hvor gammel hun er er det litt vanskelig.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Se også LenkeStøre ligger oppe til venstre på bildet (med 2 rader med hvite 'traktor egg' liggende nedenfor...)Vollan ligger rett utenfor billedkanten nede til venstre, ved sjøen.Jan Peter

bilete1456.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk Jan Peter for det fine bildet, det er artig å ha bilder der forfedrene har arbeidet. Selv har jeg aldri vært på de kanter.Disse bildene kommer jeg å arkivere sammen med den slektsinformasjon jeg har.Takk også for lenken. Nå vet jeg litt mere om Ole Hågensen.Håper også noen vet litt mere om Niels Olssen Støre.Takk til deg også Arnstein. Vet du forresten når Johan Markus er født.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, joda. Fint bilde, og en flott plass...! :-)Jeg er selv fra Skogn, og huset til mine foreldre ligger inne på bildet, nedenfor Støre.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Johan Markus f 1783, gravlagt 17.10.1793.Mallene var forresten døpt 3s advent 1759. Faddere var sersjant Jørgen Jersins kone Beret, Mali Hågensdatter, Marit Bjerken, Anders Skjervesgjelen og skolemester Ole Pedersen.Den eldste, Elen, døpt Mikkelsmesse i 1757. Faddere var Beret 'Jørgen Sersjants qvinde', Beret Korsbakken, Lusie Hågensdatter Langskipet, Jørgen Sersjant og Otter Brattsveet.Ragnhild døpt Mikkelsmesse 1761. Faddere Ane Alnes, Gunhild Toresdatter Pretsveet, Beret Rustgårdsvollan, Peder Langskipet, Erik Moldbakken.Lorentse dpt 10s Trinit 1764, gift 19/1 1792 m Christen Olsen 1773, husmannsfolk under Storborg i 1801. Faddere Beret Holan, Siri Holberg, Karen Eggesveet, Ole Holan og Joen Leira.Hågen dpt Trinit 1766. Faddere Mali Rennanvaldet, Karen Steffensdtr Holan, Peder Rennan, Ole Ree og Lorents Leirvik (nabogården til plassen der jeg er født).Susanna dpt Judica 1768, gravlagt 10/6 1771. Faddere Guro Sandberg, Sissel Hove, Marta Pedersdatter, Joen Bjerken, Ole Steffensen Holan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen takk for all hjelp Arnstein.Niels Olssen Støre levde i hvertfall i 1803 så jeg for gå derifra og lete videre.Kanskje er jeg heldig og finner ham.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.