Gå til innhold
Arkivverket

[#43361] Ornitologen Henrik Eiler Støren Bahr og Ingeborg Catharina Luth


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

God kveld Knut,her er en debatt LenkeFinner Christian Luth på Øksnes i 1865, samt noen yngre Luth-folk. Ser i debatten at det er også en Jacob på Øksnes, kanskje vi derfor skal til Øksnes.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk Arnfrid. Jeg har også sett disse Luthene, men de spiller ikke helt samme sang, egentlig er jeg mest interessert i ornitologen, Eiler er navn som går igjen i Støren-familien. Bahr-navnet er nytt for meg i sammenhengen.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Et skudd i mørket- Der er jo gården Barstad i Sokendal og folk derfra fikset på navnet,blant andre Tarald Barstad som kalte seg Ba(h)r. Han var vel prokurator eller noe slikt i Egersund/Dalande området,men det var kansje på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det kan nok være blink !Tharald Bahr, f. 1770, g.m. Christine Marie Eyberg er antakelig foreldrene til Henrik Eiler Støren Bahr.Men hvor kommer Støren-navnet fra? Det er en Henrik Eilert Støren, 1807 - 1867, g.m. Laura Ingara Sidonia Krefting, f. 1817. Faren Abraham Wilhelm S. var prest til Norderhov.Er det noen forbindelse her ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tja,ett eller annet sier meg at her var en prest på sørvestlandet som hette Støren. Hilsen Sig--- som har oldefar fra Støren prestegård ST ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Henrik Eiler Støren Bahr (1821-1901) var adjunkt ved Stavanger skole og direktør ved Stavanger museum, jf. Halvorsens forfatterleksikon, bd. 1, s. 156. Han var sønn av kjøpmann i Stavanger Tharald Bahr (1790 - 29.10.1842; jf. Gløersen: Dødsfall i Norge, bd. 3, s. 25) og Christine Marie Støren Eiberg (f. 1792/93 i Stavanger), som ble viet i Stav. domk. 28.8.1817). Tharald Bahr var sønn av Anna Maria Dahlstrøm (f. 1765/66) i hennes 1. ekteskap; jf. FT1801. Christine Marie Støren Eiberg var trolig datter av fullmektig (hos S. Mørk i Kristiansand) Jacob Ejberg (f. 1749/50) og hustru Brønille (f. 1765/66). Mellomnavnet Støren kan hun ha fått fra stiftsprost i Kristiansand, senere sogneprest i Stavanger Henrich Eiler Støren (f. 1755 i Trondheim; død 23.4.1822 i Stavanger), som var gift med Kirstine Maria Eiberg (f. 1743 (døpt 14.9.) i Klæbu; død 19.4.1831 i Stavanger), datter av res. kapellan i Nedre-Kvinesdal Peder Jensen Eyberg (f. 1704 i Salby, Fyn; død 31.3.1751 i Hægebostad) og Anne Sophie Irgens (f. 1722 (døpt 5.2.) i Kongsberg; død 1793 (begr. 1.4.) i Lund (Rogaland?); datter av Christian Ludvig Irgens ( i hans 2. ekteskap, med Maren Olsen Hammer, 1685-1739), 1684-1750, som var sønn av Henning Irgens, 1637-99). Det er vel grunn til å tro at Jacob Ejberg og Kirstine Maria Ejberg var søsken; dette bør kunne avklares ved hjelp av L. K. Langberg: Oplysninger om presten Peder Eyberg og hans efterkommere, Oslo 1926. OBS! For ordens skyld: Henrik Eiler Støren Bahrs hustru Ingeborg Catharina (f. 28.2.1833) het ikke bare Luth, men Luth Jæger, og var datter av sogneprest i Strand (Ryfylke) Ditlev Ephraim Jæger (f. 1802) og hustru Katharina Dorothea Bergfeldt (f. 1803). Mvh Jon Gunnar Arntzen, hovedredaktør Norsk biografisk leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Det ble en feil i mitt forrige innlegg: Fullmektig Jacob Ejberg er egentlig den senere lensmann og prokurator i Lund (Rogaland) og til sist forvalter i Stavanger Jacob Friedlieb Ejberg (1749 (døpt 21.1.) - 5.1.1831); hans hustru het Brynild Andriette Andersdatter. Jacob Friedlieb Ejberg var yngste bror av Kirstine Maria Eiberg. (Hun var for øvrgi gift 2 ganger - først (1772) med sogneprest i Klæbu Hans Bull, 1739.-83, deretter (1784) med Henrich Eiler Støren. Mvh Jon Gunnar Arntzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jon Gunnar Arntzen, litt på siden av temaet, men er det korrekt at Norsk Biografisk Leksikon etterhvert vil komme som en internettbasert abonnementstjeneste?Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Knut. Jeg stammer selv fra Bahr-slekten og har ganske mye informasjon om de fleste slektsledd både Bahr, Eiberg etc. Om det er av interesse kan jeg sende dette til deg via mail, dette betinger at jeg får din email-adresse, gjerne kryptert.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Knut.Må oppdatere de forskjellige vedlegg først. Og kvelden i går var avsatt til andre gjøremål. Mail med vedlegg kommer. Sannsynligvis i kveld.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest arne kvitrud

Hos Axel Kielland: Stavanger Borgerbog 1436-1850 er det flere Bahr-er:side 192: Elen Sophia Catharina Bahr født 26.11.1766 død 21.9.1793. Gift 4.5.1786 med Arnt Asbjørnsen Erichsen. Hun var datter av Tarald Bahr og Bodel Catharina Klein.side 197: Bendix Michael Taraldsen Bahr sønn av prokurator Tarald Jakobsen Bahr var født 9.7.1736 og død etter 1801 - gift med Bodel Catharina Cleyn død 19.3.1774. Bendix født 29.4.1765 i Sokndal og død 14.10.1790. Gift 18.3.1790 med Anna Maria Nilsdatter Dahlstrøm.Side 227: Torborg Margreta Bahr datter av prokurator Tarald Bahr og Bodel Catharina Cleyn. Hun ble født 23.7.1768. Gift med Hans Schrøder Knutsen Baade. Skilt.Side 252: Tarald Bahr sønn av borger Bendix Michael Taraldsen Bahr og Maria Nilsdatter Dahlstrøm. Han ble døpt 11.9.1790 Borger i Stavanger i 1815. Død 29.10.1842. Han var gift 22.8.1817 med Christine Marie Eiberg. Hun var født ca 1791 og døde 24.2.1851. Hun var datter av Friedlieb Eiberg født 1749 og død 5.1.1831 og Brynhild Henriette Andersen født 1765 og død 2.3.1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Jeg har sett litt på hva Tarald Bahr (den eldre - Jakobsen) hadde av eiendommer i Stavanger. Det jeg har funnet er:18.12.1783 (Statsarkivet i Stavanger (SAS), Panteregister AC2, folie 28 – med referanse til Pantebok folie 79) solgte Daniel Toucher til prokurator Tarald Bahr hans hus for 250 riksdaler. Det er dagens Prostebakken 3 - hvor Gardum har bokhandel i dag. 22.2.1793 (SAS, Panteregister AC2, folie 105) skjøtet Tarald Bahr eiendommen videre til hattemaker Erik Jan Enberg for 370 riksdaler.6.12.1788 (Kiellands samlinger pakke 2-3, side 92) solgte Jens Grønnestad til Tarald Bahr vånhus og sjøhus, med tilhørende grunn for 229 riksdaler. Det er trolig det bygget der Burger King nå er på Torget. 9.8.1791 (SAS, Panteregister AC2, folie 104b) solgte Tarald Bahr eiendommen til Ole Kalmann Larsen for 298 riksdaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Den yngre Tarald Bahr (Bendixsen) var kjøpmann og holdt til i den vestre enden av dagens Sparebank 1-bygg på Torget.A E Erichsen (Stavanger byarkiv, PA 110, IV, boks 23, side 27) skriver at prost Støren også bodde i kjøpmann Bahrs gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Det finnes en nekrolog i Stavanger Museums årbok for 1901, side 35-36 - som jeg rett nok ikke har sett (Lenke):Olsen, A.J.: Adjunkt Henrik Eilert Støren Bahr. (Minneord om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.