Gå til innhold
Arkivverket

[#43365] Vestfold - Oppslag i Ramnes bygdebok


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Er det noen som kan gjøre oppslag for meg i Ramnes bygdebok?På gården Kihle østre bor i 1801 John Sjulsen(Sjursen?) og kona Berthe Gullichsdtr. De har ei datter på 14 år som heter Dagnil, som jeg tror (og håper) egentlig heter Ragnil. Hvis noen kan sjekke dette for meg er jeg takknemlig. Har jeg rett, er jeg selvfølgelig interessert i det som er skrevet om dem.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. Her er scannet endel av teksten på side 254 i bygdebok for Ramnes. Håper det er til nytte for deg.Jon Syvertsen (Sjulsen), 1792—1824. Han pantsatte parten og sitt løsøre til major Hans Oppen på Lerstang for et lån på 125 rdl. Jon måtte også overta oppholdet til den forrige eiers mor. Jon flyttet hit fra Glenne i Svarstad. — D. 1831, 78 år. G. m. Berte Gulliksdatter, d. 1834, 72 år. Barn: 1. Ragnhild, f. ca. 1787, g. 1816 m. Ole Olsen Lindbo i Numedal. 2. Gullik, f. ca. 1790, se bruksnr. 3. 3. Svend, f. 1792, d. 1810. 4. Ole, f. 1795, se nedenfor. — Jon kom i skade for å forgripe seg på major Oppen. Med en gjerdestaur «slo han sju hull i hodet» på majoren (dette er nok en god del overdrevet), og inne i stua hans skjelte han ham ut for en skjelm og falskner. På tinget 24. februar 1806 ble de forlikt, men Jon måtte bøte 10 rdl. til fattigkassen. I 1812 ble Jon stevnet av Ole Kristensen, Mellom Jare, fordi Jon skulle ha hogd 11 trær i det stykke skog Ole året i forveien hadde overtatt på bruksnr. 5. De ble forlikt i 1813. — Jon solgte fra en halvpart i 1818 til sønnen Gullik for 45 spd. (se bruksnr. 3). Parten var uten bygninger. I en delingsforretning s. å. nevnes Høyrønningen, det vestre jorde, Langjordet, Kalveløkka, part av Ramski, Holmene og Hjemmeskogen eller Nordskogçn. — Jons gjenværende halvpart ble overtatt av sønnen Ole Jonsen, 1824—5 7. I 1835 kjøpte han Lavranskirkens part av bruket ved auksjon for 150 spd. (skjøte 1836). Nå ble ny skylddeling foretatt. En kjone skulle brødrene fortsatt ha sammen. — Ole døde 1857. Gift: 1. 1824 ni. Elen Maria Pedersdatter fra Hvitstein i Botne, f. ca. 1804 på Bjørkeskog i Våle, d. 54. 2. 56 m. enken Marie Hansdatter, Verningen på Himberg, f. 1825 på Auen i Vassås, d. 1909. Åtte barn (6 og 2): 1. Johan, f. 1824, var fraværende i 58. 5. Anne Sofie, f. 1832, g. 59 m. murer Karl August Andreasson (f. i Sverige). 6. Rise Bredine, f. 1842, visstnok d. ug. 1931 på Skog i Høyjord. 8. Olava Gurine, f. 1857, tjente i 75 på Borge i Våle. — Ole og naboen Hans Larsen på bruksnr. 3 byttet noen jordstykker i 1844. — Etter Elen Maria ble arvesummen 1162 spd. i 56. Da Ole var død ble bruket taksert til 1100 spd. Bygningene på Verningen hadde en verdi av 60 spd. — Enken Marie giftet seg igjen m. Hans Andersen. F. 1815 i Nyhus på Vestre Berg, se Skytøya, d. 99. De fikk sønnen Hans Edvard i 1871. — Hans Andersen solgte fra en part, som fikk bruksnr. 2. Resten av bruket overlot han i 96 til sønnen for kr. 2800, men med forbehold av full bruksrett så lenge han og kona fant det for godt. Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk Jan, dette var fantastisk. Det var Ole Olsen Lindbos kone jeg var på jakt etter, og her står det jo svart på hvitt.(pluss mye annen interessant informasjon)I Sandsvær bygdebok er det ingen opplysninger om hvor Ragnhild kom fra, og hun er kallt Iversdtr/Jonsdtr, og da hun i 1801 plutselig heter Dagnil er jeg glad at jeg fant henne.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.