Gå til innhold
Arkivverket

[#43368] Foreldre til søsken i Lurøy / Nesna, Helgeland.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Foreldre til denne søskenflokken søkes: - X dame g.1.e. 2.m. Peder -- Deres barn: a) X dr., g.m. Andor -. En sønn, Peder Andorsen, sk. 1734 på Gåsvær i Meløy. -- b) Jacob Pedersen Konsvig i Lurøy, d. før 1734. -- c) Ingeborg Pedersdr., g.m. Rasmus Jørgensen Selnes i Lurøy. -- d) Maren Pedersdr., enke på Selnes i 1734. -- X dame g.1. e. 2. m. Ingebrigt -- En sønn, Elias Ingebrigtsen, Handsteen i Nesna, (f.c. 1644 ?)-- Klarer noen denne ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jeg vet ikke om dette kan hjelpe deg, men jeg har sittet og sett litt på skiftet etter Peder 'Andorsen' i Gåsvær i 1734. Andorsen er et rart navn, som jeg ikke har truffet på i tidsperioden før 1900 på Helgeland. Har du sett på originalen? Kan det være 'Andersen'?Vet du om Rasmus Jørgensen Selnes kan være identisk med den Rasmus, sønn av Jørgen Rasmussen, som bor på Sundøy i 1701, 8 år gammel?Ellers nevnes det i Rødøy kirkeboks samledatabase at Joen Størchersens Qvinde fra Inder Onøen ble gravlagt i 1741. Dette er kanskje den Maren Jacobsdatter som nevnes i skiftet etter Peder Andorsen. Men dette vet du vel allerede.Du er vel også oppmerksom på at Elias Ingebrigtsen Hansteen døde 1731 (gravlagt 28. okt. 1731), og at han skal være født ca. 1644.Du har nok litt av en nøtt her.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Javisst har jeg en nøtt. - Men på den annen side, så er det jo nesten utrolig hva enkelte har klart å oppspore, så det var vel verd et forsøk. - Det var jo greit å få dødsåret til Elias, ettersom det er ham jeg er mest interessert i. - Jeg er også klar over de andre du nevner. - (Som jo også er nevnt i skiftet i S. Edvardsens skiftebok.) - Hvorvidt Andor er riktig kan jeg ikke svare på, men navnet er vel ikke helt ukjent. -- Mest sannsynlig var vel denne X dame g.1.m. Ingebrigt som kanskje bodde på Handnes og så med Peder. - Kanskje har noen en tidligere folketelling fra Nesna enn 1701 ?--Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Du kjenner sikkert til artikler i Årbok for Helgeland. I forfatterregisteret til årboka har jeg bl.a. funnet en artikkel av Mary Einarsen som heter ”Fundering omkring befolkningen på Gåsvær rundt 1700-tallet” (1977)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Grethe. - Jeg har nu sjekket den nevnte art. i årboken. - Den viste seg å omhandle folk i Gåsvær i Herøy, Helgeland, mens den omt. Peder Andorsen var på Gåsvær i Meløy. -- Om jeg skulle ha gjettet på noe, så ville jeg, som ovenfor antydet, ha gjettet på at damen først var g.m. Ingebrigt og så med en Peder, kanskje mest sannsynlig bos. i Lurøy. - Så trenger jo ikke denne Peder Andorsen å ha hatt annen tilkn. til Gåsvær, enn at han døde der. - Det var jo en del Jektefart i kretsen omkr. folket på Handsteen og likeså på Gåsvær, så karen kan jo egenlig bare ha vært mannskap på en Jekt. - Men hva vet vel jeg. - Dersom noen hadde matr. f. 1665, for Nesna, kunne det jo ha vært mulig å se om Ingebrigt var på Handsteen da. - Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk Frode. - Kjekt å ha. - Jeg skal gå igjennom dette når jeg får litt tid på meg. Sikkert klarer jeg vel da å plusse på litt, her og der. - Det var jo synd at ikke Ingebrigt var på gården, da det ellers vil bli vanskelig å kunne henlede til noen bestemt Ingebrigt. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Alv Edvardsen

Prøver på denne en gang til. - Jeg har forsøkt, men ikke funnet spor hverken noen Ingebrigt, eller hans sønn i 1666. - Det er flere Ingebrigt i Nesna, men ingen med en sønn Elias. - Nu kan jo denne Elias ha oppholdt seg i en annen kommune en tid forsåvidt. - Men muligheten er jo at også faren Ingebrigt hørte hjemme et annet sted. -- Ser at ved sikfte etter Rasmus Jørgensen på Selnes i 1750, så er en av hans arvinger i tj. hos Mogens Johansen Nesøen. - Denne Mogens kommer jo fra Fuglestad i Nesna, så. -- Jeg er fremdeles takknemlig dersom noen kan bidra med noe for å løse denne floken, med utspring i skiftet på Gåsvær, Meløy 1734. - Jfr. oppst. i innl. 1. -- Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Alv Edvardsen

Jeg prøver igjen. - Altså; Kan noen hjelpe med foreldre til disse hel og halv søsken: a) Elias Ingebrigtsen, Handsteen i Nesna.-- b) N. Pedersdr. g.m. Andor -. Deres sønn, Peder Andorsen, sk. 1734 i Gåsvær, Meløy. -- c) Jacob Pedersen, bos. Konsvik i Lurøy, d. før 1734. -- d) Ingeborg Pedersdr., g.m. Rasmus Jørgensen Selnes i Lurøy i 1734. -- d) Maren Pedersdr., enke på Selnes i Lurøy i 1734. -- Kan noen hjelpe ? --Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiprøver med litt informasjon om Elias etter å ha sjekket skiftene i Meløy etc, Har ikke Nesna og Rana. Pussig nok finner du han hos Frode Holthe. Hans slekt kan være fra Dønna som jo en periode var tilknyttet Nesna. Har noe om etterkommere på på Ingeborg Pedersdtr, som kanskje kan være til hjelp for å finne mer om hennes mor. Kan legge det inn her men det blir litt Kaotisk.her er det om EliasNN dame g.1. e. 2. m. Ingebrigt NN En sønn, Elias Ingebrigtsen, Handsteen i Nesna, ca 1641 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=64&filnamn=gr18281704&gardpostnr=102&personpostnr=102&merk=102#ovre>Lenke d. 1731 (90 år gammel) 1. Maren Eliasdtr g. 6/11-1712 m. Peder Nilsen, Hansten, Nesna Lenke 2. Marit Eliasdtr d. før 1734 Hansten g. 15 s trf 1716 m. Johannes Stephensen Lenke Elias Johansen Kirsten Johansdtr f. 1717 dpt 15 søndag etter trin 1717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk Steinar. -- Disse etterkommerne av Elias har jeg vel noenlunde bra oversikt over. -- Ellers synes jeg det er nesten forunderlig at det er så lite å finne om disse halv-søskenene i Lurøy. -De har jo enl. skiftet i Meløy, åpenbart vært i området. - Man skulle nesten tro at de hadde drevet med noe annet enn gårdsbruk ? --Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisitter og ser i disse tider dise skikker av Alan Hutchinson.på s. 178 nevnes en Jakob Pedersen på Bolga som måtte pantsette gården i 1691, han hadde en nabo som het Størcher Mikkelsen, Kanskje far til John Størkersen.på s. 148 omtales en Ingebrigt Olsen sønn av Mesøyskipper Ole Ingebrigtsen, som fikk et barn med Magli Johansdtr i 1612, og senere som oppsitter i Øysund et barn med Anna Torstensdtr, Desverre ike oppgitt hvabarna het eller om hvor lenge e levde.i Lurøyboken 2006/2007 s. 24 gjengis leilendingsskatten fra 1649, det finnes da en Ingebrigt på Selnes der han brukte 1 wåg, av Rosenkrantz gods.her er det jeg fant om Ingeborg Pedersdtr og hennes slektc) Ingeborg Pedersdr. skifte 1753, g. 1. m. John Eriksen skifte 1714 på Selnes g. 2. m. Jens Christophersen, skifte 1718, g. 3. m. Rasmus Jørgensen Selnes i Lurøy. skifte 1750 Trolig sønn av Jens Rasmussen skifte 1746 på Selnes, g. m. Margrethe SiursdtrBarn med John Eriksen:c.1. Peder Johnsen død før 1753 uten barnc.2. Erik Johnsen død før 1753 uten barnc.3. Malene Johnsdtr g. m. NNc.3.a. John Kristensen skifte 1760, Bogen i Lurøy g. 1. m. Berethe Johnsdtr skifte 1752, Bogen trolig hun som er nevnt på skifte foran, mor var Marit Kristendtr. g. 2. m. Malena Andersdtr barn 1. ektc.3.a.1. John Johnsen skifte 1772 på Kongsvik Lurøy ugiftc.3.a.2. Gjertrud Johnsdtr tjente 1773 hos Rasmus Pedesen, Selnnes, som og er formynder. tjente 1779 hos Peder Aanensen Selvær.c.3.a.3. Berit Johnsdtr tjente 1773 hos Christopher Adriansen Haugland. var i 1779 hos Mikkel Pedersen som og var hennes formynder barn 2 ektc.3.a.4. Anders Johnsen, hos Nils Andersen Øen (trolig morbror) 20 år i 1773. Formynder for han var Ole Nilsen, Kvinen. død før 1779. Han kalles Andreas Jørgen Andersen 14 år gammel 1772 på skiftet til Johnc.3.b. Benjamin Kristensen 25 år 1753 død før 1773 g. m. NN Brun, Bror til Benjamins kone, Christen Brun var død før Lucia og arvinger var hans barn. Nils, Rasmus, Ingeborg, Anna og Lucia.Barn: c.3.b.1. Lucia Benjaminsdtr, tjente hos Lars Haagensen, Okstind i 1773 skifte etter henne i 1779 der hun dør ugift på Allern.c.3.c. Ole Kristensen 23 år 1753 tjente hos Hans Johnsen, Hiart, skifte 1773 på Allern i Lurøy var ugift. (nr. 1773). omkom på havet.c.3.d. Ellen Kristendtr g. m. Nils Olsen, Lien var i 1773 i Stokvik og1779 på Onøy, Lurøyc.4. Kirsten Johnsdtr g. m. Herman Nilsen, Selnes Han er vel den som finnes som sønn til Nils Larsen og Marit Hermansdtr på Haugland, LurøySkiftet etter Ingeborgs to andre menn inneholder opplysninger om deres søsken men er ikke tatt med herSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Steinar. - Jo, her er det en del kjente navn på personer som er inngiftet i denne fam., men dessverre ikke noe jeg klarer å spinne videre på for å 'få orden på' de altuelle personene i slekten. -- Vedr. Størker -navnet, så var det åpenbart flere 'Størker' i området. - Jeg fant også en Jo Størkersen, 20 år, som var dreng på Øvre Nesna i 1666. -- Vedr. Andor - navnet. (se innl.2.), fant jeg en Andor i Hemnes allerede på 1700 tallet, så helt ukjent kan det ikke ha vært. -- Vel, vel.-- Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.