Gå til innhold
Arkivverket

[#43378] Aner til Handelsmand John Andresen f 1853 i Trondhjem ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Jeg trenger hjelp til å finne anene til John Andresen f 1853 født i Trondheim. Det jeg vet er at han begynnte med kolonialbutikk i Kirkegata 58 og senere kjøpte han En gård i Østersundsgate 15 hvor han drev kolonalbutikk og hvor han bodde sammen med sin familie.Kona Elisabeth kom fra Stjørdalen(Skatval)f 1861.mener hun var født utenfor ekteskap.Tror det var en som het Haagensen som var hennes far.Er ikke sikker på dette.Sannsynligvis så må vel ekteskapet ha vært en gang i perioden 1885-1888.Da Deres første barn ble født: Aslaug f 1888 Reidar f 1891 Bjarne f 1894 Ruth f 1900 Deres bosted var iflg 1900 telling for Trondhjem Kirke Gade 58. John Andresen kjøpte senere Østersundsgate 15 når den ble bygd i ca 1911-1915 hvor han fortsatte med butikkdrift.Tror han døde i Krigsårene.Noe mer vet jeg ikke om ham. Håper noen kan hjelpe meg å finne ut hvor hans aner er fra. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Er ikke godt å si om Elisabet der er riktig kandidat da,men det kan hende at John var fra Beitstad .Blir kanskje ei nøtt å løse.For det kan være flere med lignende navn fra Stjørdalen(Skatval)som kan være Johns Kone.Jeg vet ikke hvor Deres ekteskap var, men jeg kan tro at det kanskje ble holdt på Stjørdalen (Værnes kirke)Hvis det var Peter Haagensen far til Elisabet hette så kan det være riktig likevel? Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hun har navnet Elisabet Pettersdatter Moe. Moe er sikkert en avkortning av Prestmo hvor hun bodde i 1865, var sikkert oppfostret der.Jeg lurte også litt på Tana eller hva det står. Trodde kanskje det kunne var et gårdsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er dåpen til Reidar (nr 43) i Bakke kirke:LenkeReidar, født 29 mars, døpt 3 mai.Foreldre: John Martin Andersen, kolonialkandler, hstr (hustru) Elisabet f. MoeKirkegaten 58født 1853 og 1861, viede doms (Domsognet) 1883.Dato for vielsen fant jeg ved Bjarne døpt 1894, men der er skriften så grisete at jeg ikke fikk tak i hvor de ble viet (dvs. jeg klarte ikke lese hca som stod der!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Heisann Det stemmer med fødselsdatoen til Reidar.Det er Han som min farmor ble gift med.Det er slik også at det mangler noen søsken til Reidar. Disse ble født etter 1900.Hvordan navnet har blitt Andresen istedet for andreasen vet ikke jeg.Spørs hvor far til John Martin var i fra.Siden John Martin er konfirmert i Bjørnør(er vel Roan)så må man kanskje tro at Andreas Hansen er derifra da.Mulig noen vet dette? Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra FS VRI:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- John Martin Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 02 Feb 1853 Place: Christening: 28 Mar 1852 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Andreas Martinus HANSEN Mother: Pauline OLSDR ENGAN--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C423703 Source Dates: 1851 - 1865 Film or Fiche Number: 126841 Collection Details: Bakklandet; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Videre fra FS:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Pauline OLSDR ENGAN Age At Marriage: 26 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Ole ANDERSEN ENGAN--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Jorgen OLSEN EINERSDAL Age At Marriage: 39 Marriage: 18 Jul 1858 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M423703 Source Dates: 1851 - 1865 Film or Fiche Number: 126841 Collection Details: Bakklandet; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Det er en par ting til jeg har oppdaget. Olaus Engan som var den ene forloveren da dine besteforeldre giftet seg, tror jeg må være en fetter eller muligens en onkel (?)av din bestefar på morssiden. Han finnes på Bakklandet i 1865, 75 og 1900, født 1843 og tømmermann av yrke.En annen ting: Pauline Olsen Engans ektemann het Jørgen Olsen Einersdal. Einarsdal er gårdsnavn i Bjørnør (Roan), og det kan forklare hvorfor Johan Martin ble konfirmert akkurat der. Jeg tror kanskje han flyttet dit sammen med mora og stefaren.Det tredje har vært å finne Pauline og Jørgen i FT 1865. De er faktisk på Bakklandet - tror jeg. LenkeJohan Martin HANSEN 13 år, Jørgen Olsens stesønn, må da være den som senere kaller seg Johan Martin Andreassen/Andresen. I 1865 står han altså med sin biologiske fars etternavn!Den første fadderen ved Reidars dåp er forresten Jørgen Olsen. Nå er det å vente på at kirkebøkene kommer i skannet form, slik at alt dette kan sjekkes, og fremfor alt vil du ved Johan Martin dåp forhåpentligvis få vite mer om faren hans.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Nei.Reidar er ikke min Farfar, men min fars stefar for min farmor ble gift med kaiformann Reidar.Reidar døde før jeg kom til.Likevel så er dette av interresse for meg da min farmor var inngiftet tante til etterkommerne.Så slik er det Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde nok en viss anelse om at det var slik, siden du sa lenger oppe at han ble gift med din farmor. men man driver jo litt med annet enn egen slekt. Jeg driver litt 'på si' med min avdøde svogers slekt av og til. Han ble født på Bakklandet, og det var det ingen i familien som visste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Astrid Jeg tror at min biologiske farfar var oppvokst på Bakklandet.Etternavnet var Krogh bare for å si det i en setning.Det er en annen sak.Vi får vel vente til den kirkeboka blir skannet da.Er det i en Kirkebok for Bakklandet dette står eller?.Jeg prøvde å se om det var Kirkebok for Bjørnør med årstallet 1868 men det fant jeg ikke på konfirmasjon på John Martin. Jeg får vel ta opp temaet etter en stund da,for vi kommer vel ikke lengre nå. Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er skannet mange år av kirkebøker for Bakklandet (Bakke kirke), og siden den nye serveren kom, går det fort å bla fra side til side. Krogh kunne vel peke i retning av Røros, men det er jo ikke sikkert.Du har rett i at vi ikke kommer lenger her nå uten å se i kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Krogh navnet i dette tilfellet er ikke fra Røros, men en forenkling av navnet Krogvaag fra Ørlandet.Så jeg har nemt det. Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Håper noen kan hjelpe meg videre her . Det virker som det stemmer de opplysningene i flg kirkeboka for Bakklandet.Årstallet skal være 1853 og John Martin står som nr 9 med Andreas Martin Hansen og Pauline Olsdatter Engan som foreldre . Hva som står ved siden og under klarer jeg ikke helt å tyde.Er ministralbok 1851-1860 for Bakklandet( Døpte).virker som det ikke står noe årstall på foreldrene i kirkeboka. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.