Gå til innhold
Arkivverket

[#43389] Stunenshagen , Lom , Oppland , Hans Kristensen


Gjest Åge Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åge Nilsen

Leter etter Hans Kristensen.f på Stuneshagen Lom. Det jeg vet er att han fikk en sønn,Nils Hansen 1846-1909.Nils dro nordover og giftet seg i 1879 med Olina Marie Hansdtr,f1851 Fæsøy .De fikk 3 barn,Hans 1879,Martin 1888,Nanna 1892.De bodde på Møkkeland utenfor Harstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

I bygdeboka for Lom band 3 s. 248 under Stusneshågån finn eg ein Hans Kristensen f. 1817 på søre Geiloshagen i Skjåk, d. 1887 på Sletti. Gift 1844 med Kari Nilsdatter f. 1822, d. 1901. Dei er oppførte med 6 born, den eldste Hans f. 1845. Nils som du nemner er ikkje nemnd. Kan dette vere rette familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Nilsen

Det kan vere at Hans har blitt til Nils da han kom nordover.Denne Hans finner jeg ikke igjen senere,men denne Nils Hansen 1845 Lom krs. dukker opp i folketellinga 1900 for Trondenes(troms).Stuneshågån(Monshågån) er et gårdsnavn fra gammelt av.Heter nå Felup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Nilsen

til mitt forige innlegg:Vis man ser på navnet til min bestefar Hans kristian Nilsen og hans far Nils(Hans)Hansen,og hans far Hans Kristiansen så er det mulig at det er rette familien.Det sies av de gamle her at Nils(Hans) måtte rømme hjemmefra og da er det ikke så usansynlig at han tok seg et nytt navn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Han byttet nok ikke navn. I Ættebok for Skjåk, bind 1, s.70, Gjeiloshagen, har jeg funnet: Hans kristensen f.9/2-1817, g 14/11-1844 m Kari Nilsdatter f.1822. Barn: 1. Hans f.1845 2. Nils f.22/12-1846 3. Kristen f.1852 4. Marit f.1855 5. Lars f.1857 Ola f.1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Nilsen

Tusen takk for opplysnigen Kai.Jeg er litt ny i det her med slektsforsking.I alle arkiv på nett jeg har vert mangler denne Nils.Jeg har funnet Hans Kristian og Karin Nielsdatter der de har 4 sønner Hans,Christen,Lars og Ole og to døtre,begge med navn Marith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

For eg konkluderar 100 % i denne saka ville eg avventa dei skanna kyrkjebøkene for Lom. Eg har redigert bygdeboka på grunnlag m.a. av dei dataregistreringane av kyrkjeboka Jon Kolden i si tid gjorde. Han fann dei ungane som står i bygdeboka: 1. Hans f. 25.1.1845 2. Marit f. 10.12.1849 3. Kristen f. 24.11.1852 4. Marit 21.2.1855 5. Lars f. 29.9.1857 6. Ola f. 1.2.1860Som vi ser har ikkje Ætteboka med Marit f. 1849, medan det evt. manglar ein Nils f. 1846 i registreringane for bygdeboka.Det er heller ikkje registrert nokon Nils K. f. 1846 i utflyttarlistene for Lom.Intervalla gjer det likevel ikkje usannsynleg at Nils var frå denne familien, men da vart han altså utegløymd to gonger i registreringsarbeidet for bygdeboka (eller utegløymd ved dåp og ikkje registrert som utflyttar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Nilsen

Takk til Arnfinn for sin vurdering. Som nybegynner i slektf,så tok jeg utganpukti boken (Folk å slekt i Trondenes b1 s523).'Stuneshagen,Lom/OP.Hans Kristensen g.m.NN. 1.Nils (1846-1909)Stuneshagen,Lom,d Møkkeland g 1878 m Olina Hansdtr 1851.' Vet ikke mer om Olina at hun kom fra Fæsøy,Folden NT.Far Hans Olsen.Jeg skjønner nå at dette blir ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Ut frå det du skriv her reknar eg med at 'Folk og slekt i Trondenes' byggjer på vigselen til Nils og Olina i 1878, der namnet på far til brudgommen normalt står. For utanbygds er gjerne òg eit gardsnamn med, kanskje frå ein konfirmasjonsattest som brudgommen vanlegvis måtte vise fram. Det er dermed noko meir sannsynleg at Nils var frå Stusneshågån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Åge Nilsen

hei. Rettelse til (1)og (8). Etter noen mailer til Bodø,så kan jeg si at det ikke heter 'fæsøy' men Færøy.Så der er jeg kommet meg vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.