Gå til innhold
Arkivverket

[#43404] Ringebu i- Mathea Johnsen f. 1876 - hennes foreldre ?


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Ei nøtt fra Ringebu 1876:MATHEA JOHNSEN f. 1876 i Ringebu, ble gift 5. mars 1899 i Oslo - Kampen kirke med en svenske FRANTZ NILSEN (NILSSON) f. 1778 i Charlottenberg i Värmland. Han ble konfirmert 1892 'i Sverige'. Da de giftet seg var Frantz 'graastensmurer.' Bosted: Hølandsgate 32.FT 1900 har familien Frantz Nilsen og Mathea Nilsen i Havegaden 50 (på Kampen).Da de giftet seg 1899 i Kampen kirke i Oslo står i rubrikken fedres navn: Matheas far er abeidsmand Joihn Larsen. Frantz sin far er arbeidsmand Nils Nilsen.Jeg prøver å finne ut av Mathea Johnsens foreldre i / fra Ringebu.Folketelling 1875 for Ringebu har to aktuelle John Larsen i passende alder - begge var ugifte husmannssønner i 1875 - men kunne selvsagt blitt far / gift i 1875/76.Kirkebok Ringebu - lysningsprotokoll 1868-1880 er lagt ut på nettet. Her har jeg funnet et mulig foreldrepar som det ble lyst for i 1870:Arbeidsmand John Larsen Glomstadhougen og pige Mari Christensdtr.. (bosted uklart 'Guld...'?)Har noen vennlige sjeler der ute med tilgang til kirkebøker for Ringebu - Døpte 1876 - mulighet til å søke opp en Mathea Johnsen med far John Larsen ???På forhånd kjempe-tusen-takk.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

HeiFinn berre ei Mathea Johnsdtr. fødd 1876 i Ringebu.Mathea Johnsdtr. fødd 7. sept. døpt 15. okt. 1876, foreldre John Larsen Rudimoen, Ungkarl, arbeidmann, skredder, fødd 1855. mor Ahne Jensdtr. Kampestuen el. Nordrumseie, ugift, fødd 1845. mvh Torbjørn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Tusen takk for hjelpen.Det kan godt tenkes det er min Mathea. Skal sjekke nærmere i kirkebøkene for Oslo om jeg kan finne henne som innflytter. Men jeg har definitivt hennes om kandidat.Takk for hjelpen ingen.mvh Knut Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Torbjørn Hagen:Tusen takk igjen. Du fant min MATHEA f. 07.09. 1876 i Ringebu. Hun døde 1912 på Kampen i Oslo - da var hennes fødselsdata ført 07. sept. 1876 i Ringebu. Hun etterlot enkemann og fire små barn - en datter Märtha var oldemor til mine nevøer.Ellers har jeg funnet Mathea Johnsdtr. og hennes foreldre i kirkebøkene fra Ringebu på nettt - samt i folketellingene og på slektssidene RINGEBUSLEKTER (T. Onshus) dels helt tilbake til tidlig 1600-tall. Så dette var skattejakt med full pott og mer til.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.