Gå til innhold
Arkivverket

[#43411] Hjelp til oppslag i bygdebøker, Sveio 1(Valestrand) og Fitjar bind 2. Hordaland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til oppslag i nevnte bygdebøker.I Sveio bind 1, gamle Valestrand kommune, søker jeg opplysninger om en Jon Jonsen Brochenæs f. ca. 1744. Står det noe i boka om hans videre skjebne? I Fitjar bygdebok nr.2. gjelder det gårde Wespestad/Vestbostad. Også her søker jeg opplysninger om en mann Jon Jonsen som var født 1749. Står det noe om hans videre liv og lagnad?Alle opplysninger vedr. disse to personene og deres videre liv, mottas med takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det eneste jeg fant om en Jon på Brokenes i Valestrand var ' Jon Torkjelson Myklavoll brukte garden nokre år fram til 1750 då han selde og flytta til Skipavik under Lindås' Under Skipavik står det at Jon kom her i 1750 og døde i 1759. Sønnen Torbjørn f.1747 var husmann her i tid etter faren. Det står ingenting om en Jon f.1744, men det skulle være godt mulig at det allikevel kan være den rette familien når det gjelder tidsrommet. Kilde: Sveio I, side 200, nr. 7 (Brokenes og side 241, nr. 23 (Skipavik under Lindås) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Johan Arthur for raskt svar. Det er nok rett familie du har funnet, for under døpte i Stord står faren bare oppført som Jon Brochenæs.Jeg prøver nemlig å finne opphavet til Jon Jonsen f. ca. 1746 som giftet seg på Lilletvedt i Fana. Han hadde imidlertid ingen tilhørighet til Fana så langt jeg har oversikt over. Ved barnas dåp er der heller ingen personer som kan knyttes til Jons slekt. Derimot er der faddere blant konas slekt som kom fra Hosanger. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Fitjar bygdebok s. 95 Vstbøstad:Jon Ingemårson, Engjavik Nordre (9), f. ikr.1702 d. 1778 gm. Anna Mikkelsdatter, Vestbøstad (11) d. 74 år gml. i 1781. Hadde 8 barn, yngste sonen var Jon Jonsen f. 1749. Det står ikkje meir enn dette om han i bygdeboka. Jon Ingemårson var brukar frå 1727 til 1767.Barn nr. 4 Mikkel Jonson f. 1736 var brukar etter faren frå 1767.Veit ikkje om det er denne Jon Jonson du leitar etter. Eg finn i alle høve ingen andre med namn Jon i bygdeboka under Vestbøstad på denne tida. mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Helga for rask respons på mitt spørsmål.Ditt svar bekrefter i alle fall at der var en Jon Jonsen på gården Vestbøstad, og at han i alle fall ikke overtok gården. MMen om dette er min Jon, kan vel bare et eventuelt skifte etter faren eller moren fastslå. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Har sett litt på det som ligg under døypte, konfirmerte og gifte i Stord her på digitalarkivet. Fitjar låg under Stord på den tida. Finn ingen Jon Jonson mellom desse. men det er altså oppført i bygdeboka at Jon Ingemårson hadde ein som med namn Jon.Det står heller ikkje noko om at Jon flytta vekk.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.