Gå til innhold
Arkivverket

[#43412] Ang.frikirkens kirkebøker


Gjest Britt Opheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Opheim

Bare til orientering til andre som event. har interesse av frikirkens kirkebøker. Var i kontakt med Meløy Frikirke, hvor mine aner sansynligvis er reg., for og spørre om det var noe mulighet for at disse bøkene også ville bli lagt ut. Fikk da til svar at det var noe de verken hadde ressurser eller tilgang til. Kunne få kopi av side (over tid) hvis jeg hadde konkrete navn/datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Sentrale frikirkefolk både i Meløy og Rødøy kjenner jeg personlig. Jeg skal rette en henvendelse til begge steder og be om å få kopiere samtlige kirkebøker de måtte ha. Ved eventuelt positivt svar drar jeg dit og gjør jobben selv. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har selv lest Arendal frikirkes eldste bøker på mikrofilm på biblioteket. Så helt umulig er sikkert ikke dette! - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg mener at Frikirkens bøker er lagt ut på nettet. Jeg har da virkelig vært borti dem. Tar jeg feil?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Opheim

Etter som jeg skjønner av disse listene, er det ikke frikirkens kirkebøker, men dissenterte fra statskirken. Det betyr ikke at alle dissenterte gikk over til frikirken. Det finnes opplysninger om lesterdianere,baptister + pers.som melte seg ut,men som ikke gikk over til noe trosamf. Ser etter en person som jeg vet helt sikkert er født av foreldre som tilhørte frikirken, men jeg finner ikke denne personen på listen over 'fødte av dissenterte', heller ikke på listen over 'vanlig' fødte. Har sett den siden som du (6) referer til. men det må vel finnes egne kirkebøker for frikirken? Jeg forstod det ihvertfall sånn av den personen jeg var i kontakt med fra frikirken i Meløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Britt Opheim.Hvis du leser teksten øverst på siden i den linken jeg la inn så ser du hvilket kirkesamfunn det gjelder!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Britt Opheim: Du spør spesielt om Meløy Frikirke. Den er delt i søndre og nordre menighet, og grensen går ved Svartistunnelen.Jeg har i dag vært i kontakt med en ”Eldste” i søndre menighet, og min forespørsel om kopiering vil bli tatt opp i neste eldsterådsmøte. Min henvendelse ble møtt med stor positivitet, så jeg regner med å kjøre en tur til Engavågen om en tid og kopiere det som er av kirkebøker – innenfor lovens rammer. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Opheim

Helt supert hvis du får posetiv respons. Inponert hvor raskt du reagerte. Mine aner er stort sett fra Holandsfjord, så dette blir spennende å følge med på.mvh Britt Opheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Dersom dine aner er fra Holandsfjord, så har jeg en ekspert på øverste hylle å anbefale. Han kommer snart ut med ei slektsbok derfra. Men jeg kan ikke oppgi hans navn og adresse her på nettet, så da får du sende meg en mail og så får du svar. E-post: taakvi@online.no Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Opheim

Hvis du, Birger Forsmo, har lyst til å ta kontakt på mail for å finne ut om vi kanskje har felles slekt, så er min mailadd. britt.opheim@gmail.com Mvh Britt Opheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.