Gå til innhold
Arkivverket

[#43417] Klokkemaker Peder Pedersen Hostvedt/Hørtvedt/Aas/Myra f Sandsvær ca. 1790


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Siden jeg ikke har fått respons på mitt innlegg 43150, forsøker jeg meg igjen med en teori vedrørende Peder Pedersens opphav: Ved giftemålet 14 apr 1813 kalles han Myra og konen Sønnev Hansdatter, Gunnes.På side 362 i Sandsværs historie IV står Peder Pedersen Hørtvedt/Aas, Sønnev Hansdatter og barn oppført. (Alle barna er født på Åseie ifølge skannede kirkebøker). Videre står det at han lærte kunsten som klokkemaker da han var gjetergutt hos Baltzer Lindem på Bø.Jeg lurer på om denne Peder Pedersen kan være identsik med Peder født i 1790, uægte sønn av Peder Svendsen Hørtvedt og Margit Reiersdatter, hun var på Nordre Bøeie i 1801 - på side 281 i bind IV står disse oppført. Sannsynligheten for at denne Peder var gjetergutt på Bø er jo til stede.Margit er her gift med Håvald Nilssøn Kolsrud - de har bl.a. datteren Karen. Når Peder Pedersen og Sønnev Hansdatter døper sine barn går en Karen Håvaldsdatter igjen som fadder.Og Sønnevs opphav:Hun heter Sønnev Marie når et av barna blir døpt. Finner bare en Sønnev (Synnøve) Hansdatter som passer i alder i FT 1801 (FT 1865 er hun født 1796, enke i Jutehaugen med sønnen Svend) nemlig datter av Hans Enersen og Dorothea Gundersdatter i Meheia - det som taler i mot at det kan være henne er at det står på side 450 i VII at denne Synnøv var tjenestejente i Røsholt i 1826.Hvis noen sitter inne med informasjon som kan peke meg i riktig retning, ville jeg være meget takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.