Gå til innhold
Arkivverket

[#43422] Christen Eschildsøn; sokneprest i Gausdal fra ca. 1580 til desember 1616


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg er på utkikk etter flere opplysninger om denne karen; Christen Eschildsøn. Det lille jeg veit om ham har jeg fra Sør-Odal bygdebok bind 3(gammel utgave) s. 66.Christen var sokneprest i Gausdal fra kort før 1580 til sin død rett før jul 1616. Det er uvisst hvem han var gift med; en hypotese går ut på at kona var datteren til en Bertel Hellesen i Oslo. Bygdebokforfatteren stiller seg dog tvilende til dette.Christen hadde barna Hans (sokneprest i Gausdal etter faren), Nils (bruker av Lunde i Gausdal), Clemet (sokneprest i Odalen, og min ane), Eschild (borger i Oslo), ei datter (gift med Gunder Pedersen Morsing), og visstnok datteren Margrethe (gift med Peder Johansen Heide i Oslo).Dersom noen veit mer om Christen og hans aner; mottas opplysningene med stor takk.Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.