Gå til innhold
Arkivverket

[#43423] Jacob Klokker i Rødøy.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

Det må vel være Jacob Abrahamsen And det er tale om, som ble tilsatt som klokker i Rødøy ca. 1730. Jeg hadde et spørsmål om ham her i forumet for en tid tilbake og fikk mye nyttig hjelp.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha. - Når du sier det slik, så har jeg en erindring om at temaet var oppe. - Jeg ser jo nu at denne Jacob da var bror til Isach på Karvestarand - Grunnen til at jeg spurte om dette, var at Jacob klokker var fadder til en ane. - Dennes mor er f.n. ukjent og jeg hadde håpet å kunne identifisere moren gjennom fadderne. - Nu blir det vel litt vanskelig å si om det er noe spor ut ifra dette, ettersom jeg ikke har nærmere opplysninger om Jacob og evt. hans kones familie. --Takk i alle fall.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Er det Hermand Brevigens datter Martha du har i tankene? I så fall tror jeg at foreldrene er Hermand Tollefsen og Karen Iversdatter. Jeg vet ikke mer om ham, men hennes foreldre er Iver Olsen og Inger Stephensdatter.I de innførselene i 1740-årene hvor du finner Giertru Giesøen som fadder, kan jeg forøvrig nevne at denne Giertru er identisk med Giertru Jacobsdatter And, som er Jacob Klokkers eneste kjente barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Nei dette er nok ant. feil. - Hvem den aktuelle konen kunne være, vet jeg altså ikke, men om jeg skulle ha gjettet på noe, så måtte det være at hun var en 'Ellingsdr.' - Nu kan jo damen være fra et helt annet sted, slik at det var en grunn til at ingen av hennes fam. var faddere. - (f. eks.) - Vel, gåten får vel stå åpen.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Det er ikkje sikkert det er så lett å bruke faddarskapen til å slutte seg til slekt i dette tilfellet. Jakob var ein populær faddar på denne tida; det å vera klokkar gav nok i seg sjølv sosial status og bidrog til at folk ynskte han som faddar. Det var ganske vanleg å ha personar med høg sosial status i lokalsamfunnet som fadrar, heilt uavhenig om det var slektningar eller ikkje. I Jakob sitt tilfelle vert tilhøvet mellom faddarskap og slektskap ekstra vanskeleg sidan var var innflyttar. Såleis er det rimeleg å ha som utgangspunkt at han ikkje var i slekt med dei han var faddar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Jo, du har sikkert rett. Men jeg syntes jeg ihvertfall ville forsøke. - Hva jeg ser av øvrige faddere, er det ingen av de som umiddelbart utmerker seg som sannsynlige slektninger av konen, (moren til ungen)- Hva som gir meg hodebry, er at eldste sønn var døpt Elling.- Dette navn er ikke brukt ellers på ungens fars side. Derfor kunne man misstenke at det var fra morens side. - Altså at hun evt. var en Ellingsdr.- Vel, jeg får vel bare fortsette å spekulere over dette. Kanskje lar det seg gjøre å finne morens begravelse på noen mikrofilm.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Men det du enno ikkje har avdekka, er kven denne anen din er, som Jakob klokkar var fadder til. Grunnen å leggja ut spørsmålet i det heile er vel eit ynskje om hjelp. Når den aktuelle personen, anen som vart døypt eller faren (mannen til den ukjente kona, ikkje er nemnt ved namn ved namn, er det vel ikkje mykje andre kan bidra med (jf. innlegg 4). - Eg forstår det slik at 'Dennes mor' (innlegg 3) viser til mor til din ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.