Gå til innhold
Arkivverket

[#43436] Jæger Ole Rustad datter Jeanette Marie f. på Fødselsstiftelsen 1850


Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Nå må det da det være våres Jeanette Marie Olsdatter Rustad født på Fødselsstiftelsen (Rikshospitalet) 4.april 1850 døpt der den 8.april.Men hvem var så denne 'skjørte' - Jæger Ole Rustad, kan han kanskje være den samme som fikk en datter med samme navn døpt i Skedsmo 28.marts 1850.Og hvem var moderen Martine Mathiasdatter er det noen som vet ?Hvem var Fadderen (var det en Sykesøster ? )Er det også noen som vet hva det lille kryss betyr som er satt under en del av barna ?Desverre finner jeg ikke hennes konfirmasjon endda vi har et ganske godt bilde tatt hos Nyblin på hjørnet av Karl Johans Gt. og Skippergata.Hun har nok ikke hatt det så enkelt 15 år (kanskje litt over 15 1/2) 'Sangerine' hos en svensk Restauratør i Brogt. i Kristiania.Jeanette Maries nesten navnesøster Jannette Marie f. i Skedsmo (g. med Ole Larsen Hval) var fabrikarbeiderske i Christiania i samme telling.Håper på hjelp vil så gjerne finne ut av hennes opphav ;o)

bilete1465.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hvorfor gå over bekken etter vann ;o), har funnet hennes konfirmasjon i Urskog/Aurskog i 1864, og noe av historien går op i en større helhet og bekrefter at det ER våres Jeanette Marie født på Fødselsstiftelse 4.april 1850:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5700&idx_id=5700&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-43>LenkeEtter konfirmasjonen i 1864 flyttet hun til X-stania på Eugenia Stiftelsen:LenkeHun bodde på Engen under Balterud i Urskog og hvem bodde der i 1865:LenkeVdr. Juliana Amalia (har sjekket hennes dåp 5.april 1851 og konf. i 1864) Ole Jensen var faderen og tj.piken Marthe Karine var moderen :o), jaja, det var vist noe komplisert.Ole Jensen ble 25 år gml. gift med Gunild Marie som var 47 år gml. 10.Jan. 1848, han var da fra Oulie i Nes og sønn av en Jens Olsen på Oulie i Nes og hun var fra Engen u. Balterud (siden heter det vel Balterudengen).Juliana Amalia Olsdtr. ble viet 3.dec 1874 til Smed Johan Engebretsen (de får 2 barn Ole og Hilde de døde som små), smeden kjøper opp 2 gardsnummer under Skjønneberg Gård iflg. Bygdeboka, her er de i 1900:LenkeHvem er fostersønnen, jo det er Jeanette Maries yngste barn, hun døde fra 4 mindreårige barn Borghild 13 år - Gunbjør 10 år - Ragnhild 4 år - Christian Thorbjørn Andreas 1 1/2 år og mann i 1890 av Phetesis (lungebakterie = ant. TB).Så summa summarum Juliana Amalia var Jeanette Maries fostersøster, hun ble bare omtalt av fam. som 'Bestemor Urskog' ettersom hun hadde tatt sig av barna.Den eldste datter Borghild (min manns mormor)hadde bopæl på Skjønneberg Gård da hun fikk sin førstefødte i 1904.De 4 barna ble spredt som voksne den yngste: Christian Thorbjørn Andreas drar til Amerika N. Dakota, vet ikke om hans videre skjebne ?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vdr. Thorbjørns emigration:LenkeStatsborgerskab i North Dakota:Name Country Date Papers County Volume Page Comments Skjonneberg, Thorbjorn Norway October 08, 1910 1st Ramsey D-7 262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Berit,Takker for din deltakelse.Ja, jeg har godt set han, men jeg må jo finne bekreftelsen på at det er han jeg søker, det er 3 Ole Syversen som blir gift med hver sin Olea Arnesdtr. - Halvorsdtr. - Kristiansdtr.5. OLE SYVERSEN - International Genealogical Index Gender: Male Marriage: 03 JAN 1864 Brandvold, Hedmark, Norway 6. OLE SYVERSEN - International Genealogical Index Gender: Male Marriage: 21 JUL 1864 Brandvold, Hedmark, Norway 7. OLE SYVERSEN - International Genealogical Index Gender: Male Marriage: 27 DEC 1865 Brandvold, Hedmark, NorwayHvis han da ikke er en og samme person.En annan sak er at Oscar den 1. i 1856 beordrede 100 frivillige fra Det norske Jægerkorps til Stockholm som vakter på slottet (det var starten på H.M.K. Garde), han kan jo også ha søkt sig dit.Det beste blir vel om jeg kan finne en bidragssak med flere opplysinger, hvis f.eks. barnets mor døde i barsel hva da, hvem betalte han til da - var det til Fattigvesenet i Kristiania?Må vist kontakte Byarkivet og se hva de har konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

O. S. gm. Olia Halvorsdt. ville ha vært 17 år.O.S. gm.Olia Christiansdt. ville vært 10 år.O.S. gm. Olia Andersdt. ville vært 15 år.Alle de ville nok vært for unge til å være jæger og far i 1850. Men hvorfor skulle han hete Syversen ?Jeg ser at det i lenka mi står 8 Ole Syversen i et felt over selve hovedfeltet med hovedpersonen Ole Rustad. Det rare er at jeg ikke har søkt etter noen Ole Syversen i det hele tatt. Det er nok DA som har problemer her. Jeg søkte kun etter Ole Rustad i landsomfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Takker så meget for hjelpen Berit, da er han ute.'Men hvorfor skulle han hete Syversen ?'Det var han som kom opp på gifte i Brandvold på FS, som kunne passe med årstall til Ole Rustad i FT:1865 som hadde en kone på 19 år.LenkeHar også spekulert i om han kunne ha emigrert, men det blir bare spekulasjon, da jeg ikke har noen holdepunkter på han, kanskje det finnes ruller på hvem som var i Jægerkorpset i Kristiania ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.