Gå til innhold
Arkivverket

[#43441] ''Farskapssak'' fra Vikna - 1891


Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

Da pikebarnet Konrathe Marie Viktoria blir dpt. 20.09.1891 i Vikna, opplyses av barnets mor faren å være ''Severin Vinge,'' f. 1860 ! I forbindelse med Konrathes konfirmasjon 08.07.1906, fastholder hennes mor denne opplysningen.Kan noen bidra med opplysninger om personen Severin Vinge f. ca. 1860; hvem var han - hvor kom han fra - og hvor ble han senere av ??Ved et ''hurtigsøk'' i ft. 1900 gjenfinner jeg ikke Severin.På forhånd takk for mulig bistand ! Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved dåpen står det Havnearbeider, Ungkarl? Severin (Ole) Vinge, Ålesund. Det kan nesten se ut som Ole har stått der opprinnelig, men at det er satt parentes rundt Ole og føyd til Severin. Far har fødested Ålesund, og fødselsåret er 1860. Ved konfirmasjonen står det Olsdtr. i parentes og Severinsdtr. på skrå over Olsdtr. På faren står det Ole i parentes og Severin over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hei ''allestedsnærværende'' og dyktige Grethe på Oslo byarkiv - også jeg har konsultert originalkilden i denne sammenheng, og er i likhet med deg relativt overbevist om ''parentesen'' rundt barnefarens (Ole Vinge) fornavn er tilføyd i ettertid; presumptivt samtidig med at dette er forsøkt ''endret'' til Severin.Forholdet bekreftes strengt tatt også ved at det i ''anmerkningsrubrikken'' knyttet til denne innførselen heter at, sitat: ''Barnets moder oppgir 14.07.06 at faderen heder Severin Vinge.''Denne datoen er identisk med Konrates konfirmasjonsdag, og også i forbindelse med denne kirkelige handling er anført, nytt sitat, at: ''Moderen opgiver efter Konfirmationen, at Faderen heder Severin Vinge.''Endringen knyttet til innførselen fra 1791, er med stor grad av sannsynlighet altså foretatt av presten i 1906, etter påtrykk fra barnemoren.Forøvrig tør jeg tillate meg å korrigere deg på et punkt, Grethe: Det er i 1891 ikke anført at Ålesund er barnefarens fødested i 1860; derimot at Ålesund er hans ''Nåværende Bopæl.''Det eksisterer på den annen side en muntlig tradisjon for at ''Ole Vinge'' skal være født i Telemark, og faktisk være identisk med den reelle barnefaren. Iflg. samme tradisjon skal barnefars navn av ''bekvemmelighetshensyn'' være endret i ettertid; altså etter påtrykk fra barnemoren.Med mindre denne Severin Vinge er en rent fiktiv person, vil det muligvis kunne bidra til å belyse problemstillingen dersom han kan gjenfinnes i senere, skriftelig kildemateriell. Dette gjelder i minst like stor grad også dersom det er mulig å foreta en identifikasjon av Ole Vinge; altså f. ca. 1860, og omkring 1890 angivelig bosatt i Ålesund !!Ytterligere bistand er høyst kjærkommen ! Mvh. K. Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hallo Lars Owe !Takk for innspil !! - men jeg tviler strengt tatt .. Det som jo stemmer i dette tilfellet er fødselsåret, (1860) foruten altså familienavnet ''Winge''; som strengt tatt er relativt utbredt (jfr. f.eks. ft. 1900)Men fornavnet Christian har ikke på noe tidspunkt vært nevnt i denne sammenhengen; dertil matcher ''sedvanlig oppholdssted'' Tretten også relativt dårlig. Endelig kan en kanskje anføre at det også er et karrieremessig betydelig ''sprang'' fra å være bryggesjauer på Sunnmøre til ''kontrollør'' i hovedstaden .. .. (??)Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Jeg kan nevne i denne sammenheng at en arbeider ''Ole Olsen Vinge af Størdalen'' i 1878 ble oppgitt som far til Elen Marie Olsdotter Loftsgard fra Sel sin sønn Ole. Denne Vinge har jeg ikke funnet igjen andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Vinge og Vinje er jo ganske likt. Kan det være Vinje?Finner en Severin Vinje i Stordalen M/R her: LenkeKanskje et skudd i blinde, men..Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Takk til både Kjell Ove og Lars Ove !Teorien din er svært interessant, Lars Ove ! I hht. til den muntlige tradisjon jeg refererer til i innlegg (3), kan jeg nemlig meddele at denne NETTOPP henviser til at ''Vinge'' og ''Vinje'' som slektsnavn skal være forbyttet i dette tilfellet !!Det er videre slik, fortsatt under henvisning til muntlig overlevering, at den ””Ole Vinge”” som opprinnelig oppgis som barnefar, sannsynligvis skal være identisk med Olav Vinje - det eneste barn av dikterhøvdingen Olav Aasmundson Vinje (!!) Nettopp dette forholdet gjør denne saken relativt interessant !Forøvrig skal det medføre korrekthet at Olav Vinje faktisk OPPHOLDT seg på Sunnmøre omkring 1890; dette jfr. Ålesund som oppgitt oppholdssted i forb. med dåpen 1891. På den annen side skal Olav Vinje være f. 1870, (visstnok 05.04.) så det må trolig kunne sies å forutsette at opplysningen fra 1891 om at han skal være født 1860, beror på en feil.Også verdt å være oppmerksom på er naturligvis det forhold at gardsnavnet Vinje ikke er utpreget sjeldent; det forekommer således bl.a. OGSÅ på Sunnmøre (i Sunnylven og altså i Stordalen) OG i N. Trøndelag. (Snåsa)Så ''ti-tusen-kroners'' spørsmålet er følgelig hvorvidt det er mulig å foreta en verifikasjon av denne teorien eller ikke (!) Dersom ''Ole Vinge'' i det hele tatt er en reell størrelse; er det mulig å bekrefte hans eksistens på noe tidspunkt etter 1891 (??)Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg finner en Ole Winge som tomtearbeider i Christiania, født i Trondheim. Nygift med ei fra Øksnes. Denne karen kan selvfølgelig ha reist rundt på anlegg, og også vært bryggearbeider i Ålesund. (teoretisk) LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.