Gå til innhold
Arkivverket

[#43446] Kan noen hjelpe til å tyde kirkebok? Berg 1852


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

Hei, jeg sliter litt med all denne 'gamle' skriften. Er det noen som kan hjelpe meg å tyde hva som står på punkt 89 Anne Marie i Berg kirkebok 1852?LenkeMVH Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei, jeg prøver:Nr 89; født 5 juli og døpt 26 sep 1852 i Rokke kirke; foreldre gårdmand (gmd) og underoffiser Tøger Larsen Gisby (er usikker på den og finnes ikke i Berg) og kone Helene Christiansdatter Herrebrøden (gård i Rokke). Faddere er: Johanne Vestgård, Karen Christiansdatter Tveeter, Nils Herrebrøden og ? Larsen Gisby(?).Vi finner Helene på Brøden som enke i 1865 (folketellingen) med flere barn, og Tøger er tydeligvis død, men dette kjenner du vel til.M v h Asbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Heisann!Tusen hjertlig takk.Min Tipp Oldemor skal hete Anne-Marie og være født 05-06-1852 i Berg/Rokke, så derfor var denne Anne-Marie interessant. Men jeg får prøve å lete litt mer rundt henne og se om denne Anne-Marie er mine Tipp Oldemor.Tusen takk igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om det er rette personen (Anne Marie nr, 89) så leser jeg resten som følger: Gmd (gårdmann) Underoffiser Tøger Larsen Gisby og kone Helene Christiansdatter Herrebrøten(Fadre) Johanne Vestgård, Karen Xtiansdatter Tveter, Nils Herrebrøten, Tor Larsen Gisby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei igjen.Gårdsnavnet som vi har utlagt som Gisby, kan være Giøby (o med tødler over). Det finnes en slik gård i Rakkestad; Gjøbye og Berger, og i 1865 bor det der en Nils Larsen, 40 år, til overmål.Har du ingen flere oppysninger om din tippoldemor som kan lette letingen? Hvor har du forresten fødselsdatoen fra? Juni og juli kan vær fort forveksle dersom presten slurver litt, men i denne kirkeboken kan det ikke være tvil.Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Datoen har jeg fra et bilde farmor har hengende på veggen av Anne Marie, så der kan det jo stå feil (eller jeg kan ha sett feil).Jeg vet at hun var gift med Andreas Hansen f 14-01-1850. Og at de flytte til Syverstadmoen. Men jeg har ikke klart å finne noe komfirmasjon eller Giftemål på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei, mer nytt.I kirkebok for Berg, 1843 - 1860, finner jeg følgende på side 60, innførsel nr 11 under døpte i 1850:Andreas (døpt i Rokke krk); foreldre er gmd Hans Larsen og hustru Randi Johannesdatter, Vardalen under Lillekorseth. Faddere var : Kristin Kynningsrød, Helene Ahlsdatter Korseth, Martin Lorentsen Kynningsrød og Oliane Vardal.Mye tyder vel på at dette er 'din' Andreas.Forøvrig finner jeg også disse to på Syverstadmoen i folketelling 1900 for Skjeberg.Jeg har kirkebøkene for Berg på mikrokort og skal sjekke om jeg finner deres giftermål. Kommer tilbake.M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hei du! Jepp det er min Andreas :) Det har jeg fått bekreftet. Jeg har ikke klart å finne noe komfirmasjon eller giftemål på disse to, har lett både i Rokke/Berg, Ingedal, skjeberg osv..Når sønnen Ole Hermann komfirmerte seg ser det ut til at det står Anne Marie Hansdatter. Tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

HeiI tilfelle du vil ha alle detaljer så kommer noe her om konfirmasjoner:Ref: Kirkebok for Berg 1861 - 1877 mini I5, side 179, nr 14; konfirmeres i Rokke kirke 30 sep 1866 Anne Marie Gjøby Sørbråten, født 5 juli 1852 og døpt 26 sep 1852 i Rokke, foreldre gmd Torger Larsen Gjøby og Helene Chr.dtr.ogRef Kirkebok for Berg mini I 5 1861 - 1877, side 172,nr 25; konfirmeres Andreas Hansen Ulsæter, født 14 jan 1850, Ulsæter i Rokke, døpt 3 mars 1850 i Rokke kirke, foreldre Hans Larsen og Randi Johannesdatter.Leting etter giftermålet i tidsrommet 1872 - 1886 ga intet resultat i Berg. Nå ser jeg at under Syverstadmoen i 1900, så har de fire barn og det første er født i 1885. Det kan jo være mulig at de giftet seg i Skjeberg, skjønt det høres underlig ut. Man pleide jo å gifte seg hjemme, evt i brudens hjemkommune, men ingen regel uten unntak. Vær også oppmerksom på at hun ved konfirmasjonen bruker Gjøby-navnet. Legg også merke til at faren er oppført med navnet Gjøby ved hennes konfirmasjon. Evt gift i Rakkestad? Ellers ser jeg at barna (4) alle er oppført som født i Skjeberg.Disse opplysningene hjelper ikke til å fastsette hennes identitet, bare giftermålet løser det problemet. her må altså mer leting til.M v hAsbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Står det dato for når Andreas komfirmerte seg?Hmm.. begynner å tvile på at dette er min Anne-Marie jeg, men jeg får bare fortsette å lete. Tusen takk for hjelpa igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Står det dato for når Andreas komfirmerte seg?Hmm.. begynner å tvile på at dette er min Anne-Marie jeg, men jeg får bare fortsette å lete. Tusen takk for hjelpa igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hvis de har giftet seg når de har bodd i Syverstad så vil jeg jo tro de har giftet seg i Ingedal. Men kirkebøkene her på nett går ikke lenger bak enn 1886.. Ungene er døpt i Ingedal.Finner lite i rakkestad også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Sorry, glemte datoen. Han ble konfirmert 1 okt 1865.I Berg er det bare født 2 Anne Marie i 1852 og den andre passer dårlig med datoer og slikt.Har du sjekket Halden også? Og hva med utflytting?M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Jeg har mest tro på Ingedal kirke, men da må jeg vel til kirkekontoret for å finne bøkene før 1886? eller finnes de på kort/bibliotek også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei igjen. Har sett på folketellingene for Skjeberg 1875 (Sørli nedre) og 1900 (Syverstadmoen), og der er kona kalt Anne Marie Hansdatter/Hans. Det er ikke anført at hun skulle være født annet sted enn i Skjeberg. I 1875 står det også 1853 som fødselsår.Jeg finner 1 som kanskje passer i 1865, som barnepike på Berger. Ser at kirkebøkene ikke går lenger bakover enn 1886 blant de skannede, men det er kanskje noen på nettet som har anledning til å se i kirkebøkene for Skjeberg 1851- 1852 etter Anne Marie. Denne ene burde trolig kontrollereres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.