Gå til innhold
Arkivverket

[#43447] Hjelp til å tyde skannet kirkebok


Gjest Inger-Johanne Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Johanne Tangen

Kan noen hjelpe meg å tyde det som er skrevet om Christine Theodore (nr6)ved hennes dåp i Vår Frue Kirke, Trondheim 12.jan.1840. Se vedlagte lenke.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det ser ut til at barnefaren er Christopher Tørrissen Svendgaard fra Levanger. Gården Svendgård ligger i Skogn. Du finner antakelig far hans (Tørres) her i 1801. Du finner vel Christopher i 1865 også - i Trondheim. Det kan se ut til at han blir gift på Bakklandet i 1842 (FS) - i tilfelle 33 år på dette tidspunkt. Kanskje er det bror hans som også bor i Trondheim i 1865 (Svend - i tilfelle oppkalt etter sin farfar) - begge kalt 'Gevaldiger' - hva nå det betyr.Men dette blir alt sammen usikkert, og må etterprøves i alle retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Jeg tyder det noenlunde slik: Faderen angivet at være Ungkarl og Tienestedreng Christopher Tørrisen Næsgaard. Efter ???? moderens Opgivende født i Levanger. Han har været 9 Aar i Tieneste hos Brigadelæge Roll, er endnu der, har tjent som Gevorben (?????) i Thjem, nu afskediget. Moderen er pige Johanna Johnsdatter Bjørgan, henimod 31 Aar gl., født og døbt i Fruesogn, confirmeret i Domkirken. Har tjent paa forskjellige steder i Byens begge Sogn, sidst hos ovennævnte Brigadelæge Roll henimod 10 aar. Tog? ??? juni 1839 ??? Haborist? Staal Eggen i Bredeveiten, og er der endnu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Resten av skriften på slutten av dåpen tyder jeg til: Saaledes opgivet i Kone Elen Johannes. Bøe og pige Karen Kirstine Jacobsdatters nærværelse. Kone? Moderen med Tilhørende at dette er hendes andet begangen Leiermaal med 2 forskjellige personer, det første barn født paa Leit?stranden. Ligeledes opgav hun at dette er barnefaderens 3die begagne Leiermaal med 3 forskjellige personer, de 2de første begaaede i Domsognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Er i grove trekk enig i Bjørnars transkribsjon. Barnefaren hdde tjent som gevorben Musketeer tror jeg. Gevorben betyr vervet. Vi ser ofte mannfolk omtalt som gevorben soldat. Det betyr altså at de hadde vervet seg som soldat. Siste setningen i innlegg 4 tror jeg skal være; Tog logi i juni 1839 hos Haborist? Staal Eggen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Tangen

Tusen takk for all hjelp med tyding av kirkeboka og annen informasjon som jeg har fått. Nå har jeg mye å jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.