Gå til innhold
Arkivverket

[#43449] Hva er dette?


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Under en liten ryddeaksjon i helgen dukket det opp et aldri så lite familieklenodium(?) som har vært på avveie i en årrekke. Denne fint dekorerte treesken er 5,5 cm bred og 9 cm lang, men jeg vet ikke hva den har vært brukt til. Som bildet viser, er det en slags lufteåpning i enden. Tyder dette på at det har vært en snusdåse?Dessverre vet jeg ikke hvem i familien esken kan stamme fra. Initialene B. J. K. gir meg ikke umiddelbart noen gode alternativer. Derfor håper jeg nå å få hjelp til å få svar på flg. 1) Hva er dette? 2) Hvor i landet kan den være fra? 3) Omtrent hvor gammel kan den være?

bilete1467.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Snus er det val ikkje. Snus skal vel helst lagrast lufttett. Det må vera til noko som toler luft. Men samstundes er det vel knapt lufting som er funksjon. Eg vil tru det må vera noko langt som skal liggja der. Ei skei? Og då blir det sukkerskål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Sukkerskål har jeg ikke så mye tro på. 'Lufteåpningen' går nesten helt ned til bunnen, så sukkeret ville 'renne' ut av åpningen litt for lett. Med litt velvilje kan det se ut som om det er noe slitasje i bunnen etter en rund gjenstand (metall?). Kan dette være spor etter en snuseske av blikk? Skjønt det gir ingen forklaring på 'lufteåpningen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Eller ei treøskje for å legge lommeklokke/medaljong i når den ikkje var i bruk ? Utsparinga kan t.d. vere for eit kjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk til Leiv Magne for nytt innspill. Dette med lommeur har jeg sans for. Jeg tror vel ikke at åpningen er til noe kjede. Det er nemlig ingen lukkemekanisme som kunne holde esken/dåsen lukket dersom den skulle henge rundt halsen. Men åpningen i enden kan stemme godt med stilleskruen på et lommeur. Kanskje uret ble lagt i en slik dåse på nattbordet når den stolte eier gikk til sengs for natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Karsten Hanken

Eg tenkte først på eit lorgnettskrin, men kor praktisk er det eigentleg å putte lorgnetten inn ei øskje? Så tenkte eg luktesalt, eller noko anna som kunne henge i ei snor. Det er brukt - og da kan det ikkje ha inneheldt snus og enda vere så reint. Snusbrukarar er vel litt skitne på fingrane? (eg kan late meg sjølv vere litt fordomsfull, eg som har klart å slutte med tobakken) Men så såg eg bileta av desse ura i sine fine skrin, og fekk straks ein idé nesten, men berre nesten i den retninga: Kan det vere loddet i eit utskore stoveur som har fått slik fin innpakking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Jeg savner en målestokk som kan si noe mer om størrelsen på objektet. Har objektet noen odør som kan fortelle noe? Jeg drister meg til å nevne naftalin eller andre stoffer om ble brukt for å beskytte klær i kister og skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Legg merke til initialane! Dei er plasserte slik at dei bør indikere at gjenstanden er loddrett når han vert opna - eller om han ligg flatt, skal hengslene på loket vere mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alf johansen

Det virker å være så forsegjort at det skulle tyde på at det er en dameting kanskje en beilergave?Det firkantete hullet i enden på lokket ser ut for å være mindre,smalere en åpningen i den undre delen dette ser ut til å indikere at tingen som skal passe inni ikke er helt flat men opphøid og firkantet på oversiden.Dette var en merkelig ting håper at noen vet hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Arne Olav spør om skrinet (eller hva jeg nå skal kalle gjenstanden) har noen odør. Men nei, det lukter bare svakt av tre. Hva slags tre skal jeg ikke si for sikkert, men jeg vil gjette på gran.Takk til Aase for en viktig observasjon. Den peker jo også i retning av at dette har vært til et lommeur. Hvis uret med etui har hengt loddrett, må det ha vært en slags mekanisme som til vanlig har holdt dåsen lukket. Jeg ser ikke for meg akkurat hvordan den skal ha fungert, men som det såvidt framgår av det venstre bildet ovenfor, så er det et lite, kileformet spor i lokket. Der kan det kanskje ha vært ett eller annet som har med lukkingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg ser at det under åpningen er skåret ut en innovervendt bue. Denne har ganske sikkert en hensikt. Tingesten er sikkert laget til en spesiell gjenstand for en spesiell person. Kan det være oppbevaringssted for en sølje? et halskjede eller annen slags lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Kva eit “stativ” til å setja i frå seg lommeuret på nattbordet, eller ei hylla? Så kunne alle få nytte av vidunderet. Det var jo ofte kunn ei klokka i familien. I tilfelle det er til eit lommeur, vill eg tru at håle er for tappen. Skrinet er heilt rundt utan plass for denne. Trur eg har sett eit skrin til dette bruket ein gang. Men huskar ikkje kor.MVH Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.