Gå til innhold
Arkivverket

[#43462] Presten Michel Christenssön HEGELUND ca. 1600-1660 - Ebeltoft senere Trondhjem


Gjest Thomas FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

God morgen Anne,Hva angår RASMUS HEGELUND/HEGGELUND så må vel skiftet etter ham av den 15. Juli 1725 vaere utslagsgivende. Hans yrke tatt i betraktning skulle tilsi at data om han 'også' burde finnes i militaere arkiv. Formoder at du vet hvordan du kan bestille kopie av skiftet!?Imidlertid ser jeg en annen HEGELUND-link her til dette tema;- Baltzer Meisner Rasmussen (KJARBOE) HEGELUND 1723-1765 og Anne Selgensensdatter (RÖST) DAHL's datter; Karen Baltzersdatter STRÖM (DAHL) HEGELUND 1762-1840 giftet seg den 19. Januar 1794 med Mi©kel Simonsen (HEGGELUND) KILDAHL 1731-1804. Mi©kels foreldre var;- Maren Michelsdatter (MUHLENPORT) HEGGELUND 1707-1751 gift med Presten Simon Olsen (HORN) KILDAHL 1701-1761. Marens foreldre var;- Michel (Mikkel) Jenssön (SEEST) HEGELUND 1662-1729. Nevnt ovenfor som Karlsöy-presten som var gift med Rebecka Elisabeth (VON BADENHAUPT) MUHLENPORT 1680-1760. Se også innlegg nr. 17.Denne Michel, Karlsöy-presten, er også nevnt i innlegg nr. 1 da han er sönn til Jens H födt ca. 1627 som er bror av personen (Sören HEGELUND f. ca. 1632) i hovedspörsmålet nr. 3.Se mer om disse personer på hompages som hos bl.a. Per NERMO www.nermo.org og hos Simon ELLEFSEN www.nose.dkMvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjennes foreldrene til Baltzer Meisner Rasmussen (KJARBOE) HEGELUND 1723-1765 og hans kone Anne Selgensensdatter (RØST) DAHL ?Anne's far ser etter (Lenke) ut til å være skipper i Trondheim, Selgen Rasmussen Dahl (ca.1689-ca.1735). Var han gift med en Røst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften Per,Mange takk for dine innlegg med lenker relatert til den omtalte Rasmus HEGELUNDs (död 1725) familie. Ser at navnet Maren RÖST nevnes igjen, dog i forbindelse med ulike tidsperioder.I mitt innlegg nr. 1 i denne debatten påpeker jeg at, 'den' Maren Christensdatter som var gift med Jens Michelssön HEGELUND f. ca. 1627, også omtales med etternavnet RÖST.Kan av flere ulike kilder se at hun nevnes med etternavn er SEEST som mor til Karlsöy-presten Micehl Jenssön HEGELUND 1662-1729!Har du ytterligere opplysninger om navnet/slekten RÖST?Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(21:) Kjennes foreldrene tila) Anna Kirstine With (f. ca. 1740?), g.m. Hans Selgensen Dahl (1729-1803), prest/sogneprest i Kautokeino (FM), Rødøy (NO) og Skogn (Alstadhaug) (NT)?b) Maren Røst (Hans Dahl's mor) , g.m. skipper Selgen Rasmussen Dahl (1689/1705 Bergen - 1735 Trondheim) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(25/26:) Jeg ser at kaptein Baltzer Meitzner Rasmussen Hegelund (ca.1723-1765) giftet seg i Trhj. Domkirke 27 Jan 1750 med Anna Selgensdatter Dahl som skal være født 1735 (og død 1815 i Skogn). Kan det være tilfelle at hun ble gift som 15-åring ?Deres datter Karen Strøm H. ble f.1762 (i Skogn). Hvor kom Strøm-navnet fra ? (Hun ble g. 19 Jan 1794 m. pastor i Ibestad, Mikael Heggelund Simonsen Kildahl (1731-1804) fra Karlsøy, som hans 2. kone).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Per,Hans Ramussen Dahl f ca 1700 gm Sophie Richardsdtr Reutzer. Så langt som vi kom i debatt Lenke var at Hans kanskje var sønn av Rasmus Simonsen og Giertrud Hansdatter, gift 8.10.1682 i DK. Kan Selgen være en bror av Hans? Rasmus og Giertrud hadde (minst) barna Maren gm Berent Wegner, Hans, Karen og Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Anna Selgensdatter Dahl er nok født ca 1730. Broren Hans er født 1729 og en annen bror Andreas Schiøller Dahl er f. og d. 1732. Moren Maren dør i 1733.Henviser også til debatten 42964 Rasmus Simonsen Dahl. Der har vi kommet frem til at Rasmus Selgensen Dahl og Gjertrud Hansdatter Ciccia hadde barna Selgen, Hans, Maren, Jens og Rasmus. Det kommer også frem der at de ble gift i 1685. Det er derfor ikke de som blir viet i DK 1682. Jeg har ikke funnet frem til noen datter Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Etter min menig blir denne debatten nå kjørt ut på siden av emnet. Tema her er Michel Christenssøn Hegelund.Siden jeg har stor interesse av å finne informasjon ang. familien Dahl, håper jeg at den diskusjonen kan foregå i debatten 42964: Rasmus Simonsen Dahl.Når det gjelder Skipper Selgen Rasmussen Dahl og hans hustru Maren Røst har jeg opprettet en debatt på 38481.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Til Per, jeg vet at jeg har foreslått den debatten avsluttet og grunnen til det er at temaet er Rasmus SIMONSEN Dahl. Har også foreslått at vi tar opp temaet senere med en bedre overskrift.Jeg synes ikke at det er noen grunn til at vi i denne debatten gjentar alt som er skrevet i de to overnevnte debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I min database ser jeg at jeg har en sokneprest i Etne som het Japhe (Jeppe?) Hegelund, han ble gift med Else Johannesdtr Koren den 28/3-1749. Hörer han til samme familien?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I min database ser jeg at jeg har en sokneprest i Etne som het Japhe (Jeppe?) Hegelund, han ble gift med Else Johannesdtr Koren den 28/3-1749. Hörer han til samme familien?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Etter hva jeg har i min data skal de være:Johan/Jan Clausen Koren (f.4/5-1690, d.26/4-1742) og Drude Marie Nielsdtr Smed (f. ?, d. 1763)Lampe I, s. 237: 'Blev 1707 Student og theol. Kandidat 1711, var derpaa Amanuensis hos Biskop Mag. Niels Smed og senere Fjerdelektiehører ved Bergens Skole, indtil han 12. April 1713 blev Sognepræst til Etne, hvorfra han 5. Aug. 1724 blev forflyttet til Stordø og derefter blev Provst i Søndhordland.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(23:) Her er er barna til Peder Jørgenssön Hegelund og Sophie Laugesdatter anført som Anne, Hans, Margrethe, Maren og Inger.I debatt 43492 (innlegg 37, 'alt. 2') er det samme ekteparet oppført med barna Jørgen, Maren, Niels, Peder.Mao. bare Maren som tilstedeværende begge steder. Hva er rett her, tro ? Er det lista i 43492, innlegg 37, 'alt. 2' som er 'spinnvill' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Per,det er litt uheldig at debatten om Peder Jeppesen føres her, da der er en egen debatt om denne Hegelund-slekten, og da vi foreløpig ikke vet om det er snakk om samme slekt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg lurer på om det er noen av dere som har kjennskap til en av mine aner Margrethe Heggelund. Hun var gm parykkmaker Christian Johansen Dornich i Trondheim. Jeg lurer på om hun kanskje kan plasseres hos Heggelund-slekten omhandlet i denne tråden?Det jeg vet om henne er at hun må ha hatt barna:1)Johan Christian Christiansen Dornich undertoldbetjent f.ca.1726 (han seilte i unge år som matros), 2)Susanna Catharina Christiansdatter Dornich f.ca.1728 gm Hans Jakobsen Klyver handelsmann på Brunholmen nær Ålesund, 3)Johanna Cathrine Christiansdatter Dornich som jeg mener også var gm en av klyverslekta kansje broren(jeg har sett giftermålet et sted innover i Trondheimfjorden og mener det var i Frosta), 4) Ane Margrethe Christiansdatter Dornich f.1734 i Trondheim, 5) Michael Jakobsen som var hennes uekte sønn født 1736 (Margrethe var da enke).Margrethe bodde etterhvert hos datteren Susanne Cathrine på Brunholmen hvor hun døde og ble begravet 4Juli 1782, som madame Margaretha Dornich (80år og 2måneder gammel og hun skulle dermed være født ca.4juli 1702).To av barna til Margrethe er innført døpt i kirkebøkerne for Trondeim, nemlig: 1) Ane Margrethe Christiansdatter Dornich f.1734 foreldre Christian Dornech og Margrethe Dornech med faddere Margrete Elisabeth Stabel, Ragnhild Rønnes, Else Marie Meier, Johan Henrik Schultz, Petter Brynning, Hans Fredriksen Strøm. 2) Michael Jakobsen f. 'uekte' 1736 med foreldre parykkmakersvend Jakob Johnsen fra Bergen som er bortreist og Margrethe Heggelund enke etter parykkmaker Cristian Dornech. Faddere Gurru ..., Catrina Heggelund, Nicolay Bucher hanskemaker, Nils Bartha seilmakersvend. Mannen til Margrethe Heggelund, Christian Dornich, var født på Storhamar gård i Vang på Hedemarken. Hans far gikk under navnet mester Johan og var etter all sannsynlighet identisk med regimentfeldtskjær Johan (Rudolf) Dornich. Hos Collin er det nevnt at han medfulgte Jørgen Bjelke ved tilbaketrekningen av Trøndelag. Det står en god del om Johan Dornich i noen skrifter jeg leste i for lenge siden angående Bergen. Det er nevnt bl.a. at han som ung arbeidde som skipslege. Det er altså muligens visse forbindelser til både Bergen , Mjøstraktene og Sør Trøndelag når det gjelder mannen til Margrethe Heggelund. Det er, bare for å ha nevnt det, også en gård som heter Heggelund i nettopp Vang. kanskje Heggelund navnet hennes er derifra. Jeg har litt tro på at enten faren eller bestefaren til Margrethe Heggelund må ha hatt navnet Michael (derfor navnet Michael hos hennes uekte sønn f.1736). Ellers er jo både Margrethe og Cathrine navn som går igjen i flere av Heggelund slektsgrenene. Den Cathrine Heggelund, som er fadder 1736 for Michael, er vel sannsynlighvis en slektning. Jeg hadde planer om en gang å lage en egen tråd for Margrethe når jeg visste mere, men siden det foregår en diskusjon allerede om Heggelund slektene forsøker jeg her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.