Gå til innhold
Arkivverket

[#43463] Bergen - Ellen Albertine Knudsen født i Egersund 1815 oppv. Tangstad i Bergen


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

I boken Farsund-Lundene skriver forfatteren at Eilert Theodor Lund (1815-1893) ble gift med Ellen Albertine Knutsen (1816-1883). Hun skal være født ved Egersund, men vokste opp hos pleieforeldre kjøpmann Tangstad i Bergen.De hadde disse barna:John Theodor Eilertson Lund født 09.10.1842 i Bergen.Amund Arnoldus Eilertson Lund født 16.02.1845 i Bergen.Anna Regina Eilertsdtr. Lund født 02.02.1847 i Bergen.Andrea Elisabeth Eilertsdtr. Lund 07.05.1849 i Bergen.Eilert Theodor Eilertson Lund født 12.05.1851 i Bergen.Ellertine Theodora Eilertsdtr. Lund født 17.12.1853 i Bergen.Er det noen som kjenner opphavet til Ellen Bertine Knudsen. Hun blir vekselvis kalt Knudsen, Lund og Gjersing ved barnedfødslene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det er dette jeg begynner å lure på når jeg leser Farsund-Lundene.Hvorfor er hun kalt Gjersing?Hvorfor skriver Lund at hun er født ved Egersund?Hvem er denne Tangstad?Jeg heller til å tro at du har rett, men jeg får ikke dette helt til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grethe Flood

I 1822 er det en høker Tanstad som gifter seg i Domkirken i Bergen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=105&filnamn=vigd1816&gardpostnr=325&merk=325#ovre>Lenke. Den samme høkeren døde i Bergen i 1853, 75 år gammel. Da kalles hans Jetmundsen Tangstad… Lenke. Kona døde to år seinere, 76 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg har ein liten teori om kvifor Ellen blei kalla Gjersing. Som du sikkert veit frå før, døydde faren i 1825:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=1301begr&gardpostnr=32153&merk=32153#ovre>LenkeEg trur det er mora som gifter seg att i 1832 med ein Ole Gertsen:Lenke Denne Anne Amundsd. døyr i 1854, og då er adressa den same som ved fødselen til Ellen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Dette høres ut som en gangbar teori. Her står det jo faktisk hvor damen var født - Helland.Dette kan vel være Helland i Rogaland, evt Bømlo Hordaland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.