Gå til innhold
Arkivverket

[#43464] Farfars historie


Gjest Kari Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Andresen

Sigurd Rudolf Karlsen, f, 01.02.1888 i Trøgstad. Hans far var Karl Andersen, f. 1861 i Høland og mor Maren Andresen, f. 1861 i Enebakk. Sigurd Rudolf, som er min farfar, ble av det jeg har fått vite, 'satt bort'. Hvordan kan jeg finne noe om hans historie? Jeg har heller ikke funnet hans mors og fars aner. Er det noen der ute som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Å finne Sigurds historie etter 1900 er nok ikke så enkelt. Han kan ha blitt satt bort f.eks. pga. foreldrene ikke hadde råd eller de døde eller andre grunner.Forfedrene til Sigurds foreldre, der må du se i kirkebøkene, og det skulle ikke være så vanskelig siden det står når og hvor de ble født. Du kan ikke gå utenom kirkebøkene.Begynn med Sigurds dåp, deretter foreldrenes vielse hvor det antagelig vil stå fødested, dato og fedrenes navn. FT bruker du som et hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke hvor sikker du er på opplysningene vedr. din farfar. Men jeg finner ingen Sigurd Rudolf blant de døpte i Trøgstad eller Trøgstad/Båstad (skannede kirkebøker). Derimot finner jeg en Sigurd Andreas f. 23.09 1888 og døpt 10.02.1889. Han var født utenom ekteskap av foreldre Karl Ludvig Andersen f. 12.12.1861 (Kristiania) og Maren Eveline Andreasdtr. bosted Fuglesangen i Trøgstad født 21.03.1861.Når jeg så går til skannet kirkebok for Enebak i Akershus finner jeg Maren Eveeline født 21.03 og døpt 31.03.1861. Foreldre er Andreas Jensen og Lina Axelsdtr. Det paret finner man i 1865 igjen i Trøgstad. Der står det at Maren E. er født i Trøgstad, men det er feil i følge kirkeboken for Enebakk i Akershus.LenkeDet kan tenkes jeg tar grundig feil her, men der er mange felles trekk her.Andre må gjerne lete i kirkebøkene for Trøgstad eller Trøgstad/Båstad etter en Sigurd Rudolf, jeg finner ham ikke der.Heller ikke FamilySearch gir noen treff på det navnet rundt 1888. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For å spinne litt videre på mitt forrige innlegg , så finner jeg dette i skannet kirkebok for Høland, Akershus. Karl Ludvig født 12.11 og døpt 26.12.1861. Foreldre var Anders Olsen Amsterdam under Lund og hustru Inger Marie Christensdtr. Og da finner vi familien samme sted i 1865.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I skannet kirkebok for Trøgstad/Båstad, ministerialbok 1878-1902 side 117 post 2 finner jeg at Karl Ludvig Andersen fra Lund i Høland giftet seg med Maren Eveline Andreasdtr. Fuglesang 27.01.1889. Her står fødselsdatoen til Karl Ludvig oppført som 12.12.1861.Jeg kan selvsagt fortsatt ikke påstå at dette er din farfar, men vi har altså en Sigurd født i 1888 i Trøgstad med en far som heter Karl Andersen og som er født1861 i Høland og en mor som heter Maren Andreassen og som er født 1861 i Enebakk. Det begynner å bli mange indisier som peker i retning av at det kan være rett person som er funnet.En bekreftelse kunne man gjerne ha funnet om du viste når din farfar giftet seg og hvor det skjedde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.