Gå til innhold
Arkivverket

[#43480] Johannes Andersen, f. 1817 Värmland, Sverige – til Kristiansand – Hans opphav?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Er det nokon som kan hjelpe meg med å finne opphavet til denne Johannes Andersen?Johannes Andersen, f. 1817 i (Skåne) Sverige, d. 27.9.1902 (gravl. 30.9.1902) i Kristiansand, ref.:Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 20 (1898-1908), Døde og begravede 1902, side 414.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1015&idx_id=1015&uid=ny&idx_side=-405>LenkePermanent bildelenke: Lenke*************Ved FT1900: Lenke (f. 1817 Filipstad, Sverige)Ved FT1865: Lenke (49 år, frå Sverige)Då han gifte seg i Kristiansand 30.12.1856 (Lenke – nr. 90) stod fødestad som Carlstad. Og far var Anders Gåsborn.*************-- Kan dette vere den same Johannes Andersen, dp. 3.2.1817 Gåsborn, Värmland, Sverige: Lenke (av foreldre: Johannes Parsson og Maria Jacobsdtr., som då truleg er dette paret, gifte 18.4.1808 Gåsborn, Värmland, Sverige:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gisle.denne passer bra som emigrert fra Sverige til Norge - bortsett fra at denne er født 23/2 1817:Post 838716Andersson, Johannes Lösdrivardräng (ogift man)f. 23/2 1817 i Gåsborn, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 2/9 1851 från Lennartsfors, Trankil, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 188Emibas emigrationsakt: Trankil S 1851 004FS som du henvender til er Sekundær kilde og noen ganger tydes det feil. Emibas er også en Sekundær kilde - selvfølgelig kan det oppstå feil der også.I Sverige er det Husförhör - som regel over 5 og 5 år - mye enklere å følge en person der.Skal gå på Genline å se på Husförhöret som er oppgitt ved emigrasjon med sidenr. og se hva som står der.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Lillian,Takk for innspel så langt!Sjå nr 2 under 1856 – er dette samme mannen?;Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Horten, Ministerialbok nr. 1 (1855-1871), Inn- og utflyttede 1855-1856, side 443.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5594&idx_id=5594&uid=ny&idx_side=-374>LenkePermanent bildelenke: Lenke Grunnen til at eg sjekka er det som står i lysningsprotokollen for Kristiansand, ref. øverst på denne sida (”…Halling i Horten…”):Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Lysningsprotokoll nr. A VI 17 (1856-1866), Lysninger 1857, uten sidenr.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gisle.Husförhøret ga ikke så mye mere - annet enn at han hadde flyttet inn til Lennartsfors i 1848 fra Torrebo/Forrebo og til Norge i 1851, men det ser ut som han har vært på besøk i Norge i 1848 - 49 også.Skal se om jeg finner hans dåp og hvilket foreldre denne mannen f.23/2 1817 har der.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gisle.Vi skrev visst omhverandre. Den emigrasjon jeg kopierte inn til deg var det eneste tilslaget ved søk.Det står Attest fra Halling i Horten - ser også der at det står Gåsborn....Kan ikke avgjøre om det er samme mann som flytter inn osv., men det skulle nå være litt merkelig om det er to med samme navn, alder og fødested som havnet på samme sted i samme tidsrom....Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gisle.Finner dåpen til denne Johannes i Gåsborn - veldig mørk film - da er han født 31/1, dpt.: 2/2 1817 med foreldre Anders Person og Maria Jacobsdatter. Foreldrene stemmer altså med ditt FS søk.Er ikke godt nok kjent i Kr.sand til å vite hvem som skrev attester og ikke - dessverre!!Denne dåpen går det ikke ann å lage lenke - så jeg kan ikke vise deg den.Kanksje lurt å legge inn en etterlysning på RÖtter eller Anbytarforumet i Sverige. Se litt på disse tipsene her: LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Lillan!Takk skal du ha for fine oppslag, då ser det ut som om den rette Johannes Andersen er lokalisert.KB for Horten skriv at han hadde attest med både i 1848 og 1856 så det stemmer at han var i Norge rundt 1848 også.Eg har også søkt litt meir på FS og funne desse borna døypt for Anders Person og Maria Jacobsdtr.:1. Petter Andersson, ch: 10 SEP 1809 Gasborn, Varmland2. Jacob Andersson, ch: 28 SEP 1811 Gasborn, Varmland3. Anders Andersson, ch: 01 JUL 1813 Gasborn, Varmland4. Maria Gretta Andersson, ch: 22 NOV 1814 Gasborn, Varmland5. Johannes Andersson, ch: 03 FEB 1817 Gasborn, Varmland [det rette er: f. 31/1, dp. 2/2, ref. Innlegg (7)]6. Salomon Andersson, ch: 26 MAR 1819 Gasborn, Varmland7. Erik Johan Andersson, ch: 30 JAN 1821 Gasborn, Varmland8. Anna Maria Andersson, ch: 23 MAR 1823 Gasborn, Varmland9. Willhelmina Andersson, ch: 29 NOV 1826 Gasborn, VarmlandDå skulle det også har vore fint å vite kvar foreldra til Johannes kom frå! Men som du tipser om, eg kan prøve via svenske slektssider.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gisle.Skal se litt mere på Husförhör etterpå så kommer jeg tilbake. Må bare gjøre noe annet først.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gisle.Har ikke funnet familien i Husförhör enda, men finner de tre yngste av de barna du hadde funnet i FS(Søsken til Johannes) i Sveriges Befolkning 1890 og 1900 med fam.Om du vil kan jeg kopiere det inn her til deg?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gisle.Nå har jeg funnet dem i flere Husförhör og har fulgt dem fra 1826 - 1840. De opholder seg da på Örlingen i Gåsborn Värmland.Anders Persson er født i Gåsborn 28/4 1785 og dør samme sted 13/9 1839. Maria Jacobsdatter er født i Gåsborn 1/3 1785 og dør samme sted 6/7 1840.på alle disse Husförhör fra 1826 - 1840 har Johannes fått fødselsdata 23/2 1817 - hvorfor og hvor hans fødselsdata er blitt feil vet ikke jeg, men dåpen sier 31/1.....Hadde jeg vært deg ville jeg tatt et abbonemang på Genline i 20 dager og fått lagret eller skrevet ut alt det som er mulig å finne - det er fin og tydelig skrift det meste av det.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Tusen takk skal du ha Lillian! Dette lover bra.Da skal eg prøve meg på GENLINE-abonnement og sjå om eg klarer å finne ut av det.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gisle.Det er ikke vanskelig. Enkelt for meg å si det - har brukt det lenge. Du får spørre om du ikke får det til - finner meg her: LenkeHar du tilgang på Sveriges Befolkning 1890? Om ikke ligger kopien ferdig ang. innlegg 10.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.