Gå til innhold
Arkivverket

[#43481] Haagen Larsen Berg, Strinda (1725- ?) , gårdmann


Gjest Jarl Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl Christensen

Jeg holder på med innsamling av data om min kones familie. En gren av familien stammer fra Strinda i Trondheim. Jeg har prøvd å finne ut hvor de bodde og gjerne litt om hva de gjorde. Hennes tipp-tipp-tippoldefar var Haagen Larsen Berg, f c 1725, som ut fra de opplysninger jeg sitter inne med bodde på Blussevold, Bakke, Strinda og var gårdmann. Jeg har prøvd å lete etter opplysninger om han i bygdebøkene for Strinda, men de inneholder stort sett bare opplysninger om hvem som eide grunnen og mindre om hvem som var brukere. Jeg har ikke funnet noen opplysninger om han i bygdebøkene. De opplysninger som jeg har, har jeg funnet i Per Nermos slektssider. Jeg antar at dersom han var gårdbruker, må han ha hatt en relativt betydelig inntekt av gårdsdriften. Denne antagelsen bygger jeg på at iallefall 2 av sønnene hans fikk utdannelse langt ut over det som var normalt på slutten av 1700- tallet. Jeg er interessert i å få kjennskap til eventuell litteratur om gårder og bruksforhold i Strinda på den aktuelle tiden (1700- tallet). Jeg er også interessert i opplysninger om Haagen Larsen Berg og hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Jeg har også arbeidet en del med denne familien. Jeg er etterkommer etter hans sønn Johan Ernst. Jeg har heller ikke funnet så mye. Noen opplysninger har jeg. Du kan kontakte meg via email: tor-hakon.moen@c2i.net.Hilsen Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Hei. Jeg glemte å legge inn de opplysningene jeg har. Her er de:Lars: Hans barn var: + i. Haagen Larsen Blussuvolden ii. Ane Larsdtr Berg døde den 21 Nov 1831 i Trondheim, Sør-Trøndelag. iii. Marit Larsdtr BromstadHaagen Larsen Blussuvolden:Navnet på gården skrevet både som Blessevolden og Blussevold. Gården som Haagen Larsen Berg bodde på er åpenbart Blussevold i Strinda.Haagen giftet seg med Marit Pedersdatter Nardo i 1760 i Lade Kirke, Sør-Trøndelag.Barn i dette ekteskapet var: i. Johan Ernst Berg ble født den 19 Okt 1768 i Blussuvollen, Strinda, Sør-Trøndelag, ble døpt den 19 Okt 1768 i Bakke Kirke, Strinda, Sør-Trøndelag, og døde den 15 Okt 1828 59 år gammel.Johan Ernst Berg ble eier av gården Løp i Bodin gjennom ekteskap med Sara Schytte, enke etter futen John Rygh, 1804. Året før var han blitt utnevnt til fut over Salten, og 1815 ble han amtmann for Nordland. Johan Ernst var også stortingsmann. ii. Peder Haagensen Berg ble født i 1761 og ble døpt den 30. Apr. 1761 i Bakke Kirke, Strinda, Sør-Trøndelag. Han var overtollbetjent i Trondheim. iii. Ingebor Haagensdatter Berg ble født i 1762 og ble døpt den 20. Mai 1762 i Bakke Kirke, Strinda, Sør-Trøndelag. iv. Olava Haagensdatter Berg ble født i 1763 og ble døpt den 6. Nov 1763 i Bakke Kirke, Strinda, Sør-Trøndelag. v. Lars Haagensen Berg ble født i 1765 og ble døpt den 16. Jan 1765 i Bakke Kirke, Strinda, Sør-Trøndelag. Han var skomaker. vi. Ole Haagensen Berg ble født i 1767 og ble døpt den 17. Jan 1767 i Bakke Kirke, Strinda, Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jarl christensen

Hei! Takk for svar. De fleste av dine opplysninger hadde jeg fra før av, men det var også nye opplysninger. I et håp om å interessere flere vil jeg gjerne få utdypinger på dine opplysninger og supplere dem med det jeg vet. Haagen Larsen Bergs far het Lars Berg. Om han vet jeg ikke mer enn at han i tillegg til Haagen hadde 1 datter kalt Ane. Dette må være den Ane Larsdatter Berg som døde 21 nov 1831. Vet du hvor datteren Marit Larsdatter Bromstad har Bromstad- navnet fra. Kan dette være morens etternavn. Bromstad er et stedsnavn i Trondheim. Min kones nedstammer fra Peter Haagensen Berg. han var som nevnt overtollbetjent i Trondheim. Han var gift 2 ganger. Først med Olava Birgita Schierve 24 feb 1792 i København. Hun må ha dødd like etterpå for han gifter seg på nytt med Maren Margrete Blix 27. sep 1795. Ingen kjente barn i 1. ekteskap I 2. ekteskap 5 sønner og 4 døtre. Blant disse min kones tippoldefar Hans Jacob Berg f. 31. jan 1801 og som kom til Fleina i Gildeskål i Nordland rundt 1830 og ble gjestgiver der. Han ble gift 8. nov 1832 med Jonette Reynert Dybfest Jentoft. Hun var datter til tidl sogneprest i Gildeskål, Johan Rasch Jentoft og Anne Margretha Hveding. Det finnes et eget godt og detaljert slektsverk om etterkommerne til Johan Rasch Jentoft og Anne Margretha Hveding som iallefall Bodø bibliotek har et eksemplar av (forfatter Elin Grubba Rabben). Jeg vet ikke hvor mye du har notert om Johan Ernst Berg. Det er en god del informasjon å hente i Bodin bygdebok, Nordstranda samt hos Simon Ellefsen - Rasch II. Kan nevne at Johan Ernst først kom til Bodø i 1780- årene som skrivekarl hos sorenskriver Rosenwinge på Bertnes utenfor Bodø. Han skal ha vært hos Rosenwinge i 6 år. Han tok juridisk embedseksamen med karakteren 'bequem' etter oppholdet på Bertnes. Han arbeidet en periode fra 26 mars 1802 som fullmektig i Generalpostamtet i København ved Det norske sekretariats- og revisjonskontor. 17 juni 1803 blir han utnevnt til fogd eller fut over Salten og drar samme år til Bodø. Fra 24 juli 1810 har han tittel av kammerråd, men funksjonen er fut. 8 sept 1815 blir han utnevnt til amtmann over Nordland. 21 aug 1821 blir han ridder av den svenske Nordstjerneordenen. Han representerte Nordland amt på Stortinget 1815-1816 og 1821-1822. Han skal også ha vært kallt inn til det 1. Storting i 1814, men nådde ikke frem til forhandlingene. Dette har jeg imidlertid ikke sett noen bekreftelse på. Han og Sara Schytte fikk 5 sønner og 2 døtre. Alle flyttet etterhvert fra Bodø. Fremdeles vet vi lite om hvor Haagen Larsen Berg bodde ut over at vi antar at det er Blussevold, og hvor stort han drev som gårdmann, samt hans eierforhold til gården. Hilsen Jarl Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.