Gå til innhold
Arkivverket

[#43482] Noen som kan gjøre oppslag i Ingedal/Skjeberg kirkebok? 1865-1875


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

Leter etter når mine tipp oldeforeldre ble gift. De står som gift i 1875 tellingen, så går da ut i fra at de skal være gift før dette.Noen som har mulighet til å slå opp i Ingedal kirkebok? Evt Skjeberg?De skal hete Andreas Hansen f1850, og Anne Marie... trolig Hansdatter. Ho er født 1851-1853.MVH Carola K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Carola!I Skjeberg MINI I 8, 1869-1875, side 309, nr. 27. Viet i Skjeberg 9/12-1874 Ungkarl Andreas Hansen Sarp, født i Berg, Østfold 1850, bor Skjeberg, sønn av Hans Larsen. Gift med pige Anne Maria Hansd Sørle, født i Skjeberg 1852, datter av Hans Andersen.MvhHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Der har du de vettu! Det står ingen datoer på når de er født? Han er født i Berg og sønn av Hans Larsen, så dette er mine tipp oldeforeldre!Tusen hjertlig takk!Da får jeg prøve å lete mer i Skjeberg, etter de med tanke på komfirmasjon. Jeg trodde nemlig at Anne Marie (Maria ??) var født i Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Carola!I Skjeberg MINI I 6 1846-1854, side 142, nr. 118 finner vi Anne Marie, født 15/6-1852 i Bastemarken, Skjeberg og hjemmedøpt 22/8-1852 av Gjordemoder Inger Svendsd, Ise. Foreldre: Inderst Hans Andersen og hustru Oliane Matisd.Videre finner vi i Skjeberg MINI I 7 1859-1868, side 144, nr. 4 Konfirmert i Skjeberg kirke 20/10-1867 Anne Marie Hansd Sørle, født 15/6-1852 Bastemarken. Datter av Hans Andersen og h. Oleane Matisd.Disse kirkebøker finner du på Digitalarkivet/Skannede kirkebøker. Vær oppmerksom på at det stadig legges ut nye skannede kirkebøker på Digitalarkivet.Vennlig hilsenHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Du er meget flink Henry! Jeg har alltid hørt at hun var fra Berg, så jeg har lett i Berg, Halden osv.. Så har ikke tittet i Skjeberg ennå, men så det nå at det ligger så langt tilbake i Skjeberg. Synes de scannede kirkebøkene er kjempebra, finner masse der! :)Tusen takk for hjelpa!Ps. Var det du som har samlet info om Syverstad gårdene? Fikk sendt den her for fire fem år siden, men har mistet fila på maskin har den bare på papir. Kunne du sendt meg den en gang til? carolapus **@** online.no. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Carola!Foreldrene til Andreas Hansen, Ungkarl, husmandssøn Hans Larsen Eng, 23 Aar og pige Randi Johannesd Rønaas, 29 Aar ble viet i Rokke kirke, Berg 27/2-1844. Kilde: Berg MINI I 4, side 253, nr. 1. Han sønn av Lars Olsen. Hun datter av Johannes Olsen Rønaas. Brudeparet er begge født i Bergs Præstegjeld. Han født på en plads under Eng i Rokke.Ved Folketellingen i Berg 1865 var Hans Larsen med familie bosatt på Vasdalen under Korsæter. Hans var 42år og Husmann med jord. Kona 49 år. De hadde flg. barn: S Gunder 14, S Christian 5, døtrene Lovise 11 og Helene 7.Det er høyst sansynlig sønnen Andreas som står oppført som 16 år og tjenestegutt på Korsætødegaard.Eng ligger ved Rokke kirke og Rønaas ligger ved Bunes i nærheten av nåværende Østerbo i Rokke.Det er riktig at det var jeg som har samlet opplysninger om gårder og plasser under Syverstadgårdene i Skjeberg. Det var i juni 2003 du fikk en slik oversikt fra meg. Dessverre har jeg slettet min fil vedrørende disse gårdene, men jeg har papirkopier inntakt.Lykke til med jakten på forfedre!Vennlig hilsenHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Carola!Foreldrene til Andreas Hansen, Ungkarl, husmandssøn Hans Larsen Eng, 23 Aar og pige Randi Johannesd Rønaas, 29 Aar ble viet i Rokke kirke, Berg 27/2-1844. Kilde: Berg MINI I 4, side 253, nr. 1. Han sønn av Lars Olsen. Hun datter av Johannes Olsen Rønaas. Brudeparet er begge født i Bergs Præstegjeld. Han født på en plads under Eng i Rokke.Ved Folketellingen i Berg 1865 var Hans Larsen med familie bosatt på Vasdalen under Korsæter. Hans var 42år og Husmann med jord. Kona 49 år. De hadde flg. barn: S Gunder 14, S Christian 5, døtrene Lovise 11 og Helene 7.Det er høyst sansynlig sønnen Andreas som står oppført som 16 år og tjenestegutt på Korsætødegaard.Eng ligger ved Rokke kirke og Rønaas ligger ved Bunes i nærheten av nåværende Østerbo i Rokke.Det er riktig at det var jeg som har samlet opplysninger om gårder og plasser under Syverstadgårdene i Skjeberg. Det var i juni 2003 du fikk en slik oversikt fra meg. Dessverre har jeg slettet min fil vedrørende disse gårdene, men jeg har papirkopier inntakt.Lykke til med jakten på forfedre!Vennlig hilsenHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Du er meget flink Henry!Men klarer du å tyde hva som står på de andre felgene ? LenkeJeg har også papirversjonen, men da har jeg hvertfall spurt :)Takk!MVH Carola K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

''Det er høyst sansynlig sønnen Andreas som står oppført som 16 år og tjenestegutt på Korsætødegaard.''Det er to Andreas Hansen 16 år på denne tellingen og jeg vil faktisk tro at det ikke er på Korsætødegaard, men Ulsæter Søndre?Når han ble Komfirmert ble han skrevet inn som Andreas Hansen Ulsæter... Vil du ikke tro det?Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Jeg så at det var to Andreas Hansen, 16 år gamle ved FT 1865, den ene på Ulsæter og den andre på Korsætødegaard. I en folketelling hvor en person ikke står sammen med foreldrene, men som enslig, er det umulig å si med 100 % sikkerhet hvem er sønn av hvem. Man må nøye seg med å antyde at det kan være en av de to, men ikke være for bastant, men regne med at noen opplysninger er mere usikre.I tilfellet Andreas Hansen vet vi fra andre kilder hvem han er sønn av. Så får det være av mindre betydning at vi ikke helt kan finne ut hvor han bodde ved en bestemt folketelling. Men i og med at han konfirmeres fra Ulsæter er det nok mest sannsynlig at det er samme person som er anført der ved F.T. 1865.Vennlig hilsen Henry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Carola!I innlegg (8) spør du om hva som står på de øvrige feltene i vigselnotis av 27/2-1844, Berg MINI I 4, side 253, nr. 1.I rubrikken Forlovernes Navn og Opholdssted står Hans Olsen Øfsen. Det andre navn utydelig eller overstrøket.I rubrikken Af hvem tillysningen er forlangt står det Af Brudgommen.I rubrikken for i hvilket ekteskap står Begges første ægteskabelige Forbindelse.Det er også en rubrikk for når vaksinert for kopper. Han vaksinert 31/10-1825. Hun fant de naturlige kopper i Sin barndom.I rubrikk for når konfirmert står Konfirmert Anno 1836 no. 39 og Anno 1830 No. 28.Det er også i rubrikk for Tillysningsdagene. Jeg kan ikke tyde når disse fant sted, men vanligvis var det lyst i kirken 3 søndage forut for vielsen.MvhHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.