Gå til innhold
Arkivverket

[#43488] Oddernes/Jegersberg gård


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Er det noen som sitter på historien rundt Jegersberg gård og de som arbeidet der? Har funnet min 3x tippoldefar/mor, Ole Larsen g.m.Karen Christine Kristiansdatter i Oddernes kirkebøker 1820 der deres to barn ble døpt.Kommer ikke lenger tilbake på denne siden av slekten.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har du sett nærmere på hvem som er faddere på barna? Da kan du være heldig å finne slektninger av dåpsbarnet.Jeg tok for øvrig et foreldresøk i IGI og fant der at Ole og Karen hadden en liten datter som ble født og døde i 1816. Så ser det ut som de fikk tvillingene Christian og Lars, men de døde som små i 1817 og 1818. Sønnen Carl ble døpt i 1821. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Grethe Takker så mye for ditt svar,men jeg tror det er feil personer. Den Ole Larsen som jeg søker er født 9/4 1819 og han levde etter dette i følge data jeg sitter med. Torleif Odland og Jarl Berge skal prøve å finne ut mer for meg. Mange takk for at du prøver.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det eneste jeg så, var at det sto Ole Larsen Jægersborg og Karen Christensdatter. Siden du også nevnte kirkebøkene for Oddernes i 1820, regnet jeg kanskje med at de var et ektepar. Det du mente da, var at du fant både Ole Larsen og hans to barn i Oddernes. Da er det jeg som lest litt skeivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Jeg har vært innom konfirmasjoner i Oddernes, og der finner jeg en konfirmant Lars Christian Olsen Jægersberg, f. 9.4.1819, sønn av Ole Larsen og Karen Christine Christiansdatter Jægersberg (skannet kirkebok for Oddernes, 1820-1838, s. 247, konfirmant nr. 2). Denne Lars har altså samme fødselsdato som din Ole Larsen, og foreldrene heter Ole Larsen og Karen Christine Christiansdatter. Ingen sammenheng her med de folkene du er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin jegersberg

Hei Grethe Du er inne på riktig spor nå.Jeg har også sjekket dette og det er min tippoldefar sin konfirmasjon du har sett. Torleif Odland skal sjekke nærmere for meg i eldre kirkebøker om hans foreldre. Mange takk for at du følger med.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I et tidligere innlegg viste jeg til en Carl, døpt i 1821. I skannet kirkebok for Oddernes finner jeg at Ole Larsen og Karen Christiansdatter Jægersborg hadde en sønn, Carl, f. 29(?). januar 1821 til dåpen den 4. februar 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Grethe Jeg har også funnet Carl, men ikke greid å finne han igjen ved konfirmasjon,ikke heller under død i denne peridoden. Veldig snilt at du prøver. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Snakk om full treff! Valgte å gå inn på døde fra 1826 og på slutten av dette året, dukket Karen Christine Christiansdatter opp. Hun døde iflg. kirkeboka som ”Gift Kone på Jægersbjerg”, 46 år gammel. Dødsdatoen var 12. desember 1826, begravelsen 17. desember 1826. Det skulle gi et ca. fødselsår 1780.Finner denne damen i f.t. 1801 for Vestre Moland, Aust-Agder Lenke. Dette er vel dåpen til samme damen (VRI):Karen Christine (CHRISTIANSDATTER) Event(s): Birth: 14 Jul 1782 Christening: 16 Jul 1782 Place: Vestre Moland, Aust-Agder, NorwayFather: Christian AXELSENMother: Karen LORENTSDR--------------------------------------------------Men dette kan selvsagt være et skudd i blinde…Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Møller Ole Larsen, død 4. mars, begravet 9. mars 1840, 56 år gammel, Jægersbjerg, født paa Hagen i Hjelmelands sogn – iflg. skannet kirkebok for Oddernes 1838-1851. Det gir et fødselsår på ca. 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Besøket på SAK gav mye rart, Grethe sine noteringer er kontrollert og i orden. men vielsen den 29.okt.1815. Soldat Ole Larsen Lyngdal prgj og pigen Karen Christine Christiansdatter Jegersberg. men så har denne soldaten ved sin død i 1840, plutselig fått endret fødested til Hagen i Hjelmeland sogn. Faddere finnes ikke i Oddernes notert før etter 1821, og de forteller meg lite ved dåpen i 1821.Folketellingen for 1801 gir oss en Ole Tobias Larsen fødd 1784-85 som nevnes som søelimit.dersom det er den rette Karen Christine, så er hun fra Ågerøen. Og jeg antar dermed at hun har vært tjenestepige hos Kaptein Jæger.En kan diskutere hvorfor der er skrevet Jægersberg på henne ved vielsen?Det er neppe fødested, mere troligt skal de være tilholdsted.Men prestene på den tiden var jo nøye med å skrive inn fødestedet både til brudgom og brud. Så hvorfor er Vestre Moland eventuellt uteglemt. Finnes der flere Karen Christine Christiansdatter, som kan ha hatt tilknyttning til Jægersberg tro?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Ja,nå prøver jeg på nytt.Jeg sliter med å komme videre på Lars Kristian Olsen f.9/4 1819. Ole Larsen og Karen Christine Christiansdatter Jægersberg står oppført som foreldre under konfirmasjon. Det samme paret står oppført som foreldre til Carl f.1821 død 14/1 1838.Er det noe jeg overser her? Kanskje det ikke er de samme personene?Setter pris på om noen har andre innfallsvinkler enn meg.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg tar opp dette tema igjen, da Torleif skal på SAK for meg til uken.Er det noen som sitter på bygdebok fra Hjelmeland og event. se om det finnes en Ole Larsen fra Hagen i Hjelmeland sogn.Vil gjerne finne ut om vedk. kan ha kommet til Oddernes.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Ole Larsen giftet seg andre gang med Ingeborg Mortensdtr. og jeg lurer på om noen kan tyde navnet på hans forlover? Nr. 18 Permanent sidelenke: LenkeCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.