Gå til innhold
Arkivverket

[#43491] Johanna Marie Olsdatter, Hemnes/Lurøy, skjebnen til henne og familien


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Johanna Marie Olsdatter ble født 8.8.1857 i Christiania, og var datteren til Ole Knudsen og Juliane Fredriksdatter. Hun ble konfirmert 2.6.1872 i Tolga, og hun giftet seg 11.7.1879 i Hemnes med skomaker Erik Johan Eriksen, født 1849 i Sverige. 14.2.1880 blir datteren Olga Julie født på Hemnesberget, og i 1881 flytter familien til Lurøy. Alle opplysningene fra Hemnes er hentet fra de skannede kirkebøkene for Hemnes. Jeg finner ikke igjen noen av disse tre; Johanna Marie, Erik Johan eller Olga Julie, i FT1900, og lurer på om noen kan hjelpe meg med flere opplysninger om skjebnen til denne familien. Jeg er også interessert i opplysninger om hvor Erik Johan kom fra. Iflg Family Search het faren Erik Johan Jonsen, og i kirkeboka for Hemnes ved dåpen til datteren Olga Julie ser det ut som navnet Lind står sammen med patronymet Eriksen Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Ja, dette må være Olga. Og ikke nok med det; moren Johanne er på samme sted (på linjen over). Fødselsår og sted stemmer, og hun bruker etternavnet til mannen Erik J. Eriksen. Takk skal du ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Og ikke nok med det; på linjen under finnes Hilmar Pedersen Fjeldal, som hun senere giftet seg med. Fra de skannede kirkebøkene for Velfjord fant jeg ut at Olga døde i barselseng 14.2.1912 (og der står også navnet på ektemannen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.