Gå til innhold
Arkivverket

[#43492] Peder Hegelund; skipsprest, siden sogneprest Vang i Valdres, 1700-tall?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hvem var Peder Hegelund, skipsprest og siden sokneprest i Vang, Valdres?Hans sønn, Japhet Pedersen Hegelund, f 1714, startet som kapellan i Haus prestegjeld, deretter ble han sogneprest i Etne fra 1755, og ble her i til han døde i 1794. Han var gift tre gng; 1) Mette Magdalene Rødberg, 2) Else Koren og 3) Wilhelmine Marie (Mathiasdtr) Dahl. Han fikk tilsammen 11 eller 12 barn, og han har etterslekt i Etne.Kilde: Etnesoga II og IV.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel ikke usansynlig at Peder Hegelund også var far til Else Ulricke Hegelund, f 1713 i Kbh, gm teolog Edvard Davidson Christie; Huskapellan i Vang, Valdres 1728, Huskapellan i Haus prestegjeld 1735-1738, sogneprest i Tysnes 1741, prost i Sunnhordland 1752. Opplysningen om at Else Ulricke ble f i Kbh i 1713, tyder vel på at også Japhet ble f der i 1714. Finner også en prest i Vestfold, Hans Fredrik Hegelund, f 1709 i Næstvedt, Sjælland, men kilden der sier at faren, Peder Hegelund, døde mens Hans Fredrik var barn, så dersom det er korrekt kan ikke det være et barn av samme Peder Hegelund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig tusen takk, Tommy, dette var jo bare helt fantastisk. Kan vi utav navn på fadrene finne ut hvem Peders far var, mon tro?Ser moren er Anne Tors-/Tørrtisdtr.Ser av fadrene til Jeppe at der er en Catharina Jeppesdtr Colberg, kan det indikere noe?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

NST no 5: 323, 20: 326 og 340, 25: 234, 24: 224 og 22: 106, er det noen som kan være så elskverdige å sjekke hva som står om slektsskapsforholdene mellom disse personene der?På forhånd takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

I bygdeboka for Vang i Valdres står en temmelig utførlig oversikt over prestene der (foreldre, ektefelle, barn). Dersom Hegelund var prest der, så står det nok om ham der. Jeg har dessverre ikke disse bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har sett i denne boka (Japhet side 191 i Søndre Søndhordl. og Edvard Christie s 247 Nordre Søndhordl., Peter Heggelund begge steder). For øvrig så står det mange Hegelund i navneregisteret. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Berit,jeg tenkte ikke på denne boken i forbindelse med Valdres, men der ser du, Peder var nevnt, og til og med at han var en Jeppesen. Spørsmålet nå blir om Peder hadde flere barn enn Jeppe/Japhet og Else Ulriche, og om konen Anne Thuresdtr hadde et slektsnavn.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Lars Ove som har sendt meg opplysninger fra 'Han Far' og Bygdeboken fra Valdres.Peder Hegelunds far var Jeppe Nielsen Colding. Moren, Maren Pedersdtr, var født Hegelund, derav navnet Hegelund. Frederik Schiørn hevder i 'Embeder og Prester' II s 200, at Peder Jeppesen Hegelund og Michel Jensen (eg. Jeppesen) Hegelund (pastor i Karlsøy) var brødre.Anne Thuresdtrs fulle navn var Anne Cathrine Thuresdtr Felsen f 1670.Kan noen hjelpe meg med å tolke fadrene til Jeppe og Else Ulriche;

bilete1484.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Else Ulrikke Heggelund f. Kbhvn. 5/1 1713 - 1740. Gift 22/6 1729 med Edvard Christie f. 26/10 1701 Bergen. Edvard ble 2.gift 2/10 1742 med Magdalene Margrethe Koren.Else U og Edvard fikk 8 barn. (fra samme boka (10))Elses faddere: Gereral Admiral Gyldenløv, Commandeur Reitzener, Commadeur Kaas, fru Geheimrad Krabbis, Jomfru Uldfeld. (Det var ikke småtteri).Verre med Jeppes faddere, et forsøk bare: Magist. Hasse/Haffe? og ? Povel Danchel, Br..... Skibspræsten Simon Seidelin studios og Mathias Turessøn, Maren Korns f... Erm.... ved/med? Mø... pos.... Anna Brÿgmans i Wingaar? ---- og Cathrina Jappisdatter Collin (Colding?).Litt vanskelig å se hvilken tittel som tilhører hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Berit,jeg antar at to av Jeppes fadre er søsken av foreldrene, Mathias Turessøn og Cathrina Jappisdtr Colding.Takk også for opplysningene om Else Ulrichas ekteskap og barn. Jeg har i og for seg dette fra før, det er først og fremst foreldrenes bakgrunn og om det er en evt forbindelse til de øvrige Hegelunder i Norge, jeg er ute etter, men famien er jo meget interessant. Selv har jeg mine aner både på fars- og morssiden fra Etne, mens jeg er født og oppvokst i gamle Haus herad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som nevnt under tema; 43462 vedrörende Presten Michel Christenssön HEGELUND ca. 1600-1660 - Ebeltoft senere Trondhjem, hadde han 3 sönner. Alle vcirksomme i Norge.Sönnen Jens födt ca. 1627 var gift med Maren Christensdatter (HOFNAGEL) SEEST og så langt er det kjent 3 barn i ekteskapet, nemlig;- Henrik f. ca. 1660- Anne f. ca. 1660- Michel f. ca. 1662.Kan se at det i innlegg nr. 12 henvises til at Peder Jeppesen/Jenssen HEGELUND 'også' tilhörer denne familien, med referanse til boken av Frederik SCHIÖRN.Dette var interessant Arnfrid! - finnes det naermere data om Peder - som hans födselsår etc.?Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

På 1600-tallet var det en prest i Valdres som het Peder Colding. Kanskje en slektning av Peder Hegelund? Presten Colding hadde, mener jeg bestemt, etterkommere i Vang. Tror det var gjennom en datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Knut,ja, det var flere Kolding i Aurdal sogn;Peder Hansen Kolding SP 1619 1648 Peder Pedersen Kolding PKAP 1646 1648 Peder Pedersen Kolding SP 1648 1686Hans Pedersen Kolding PKAP 1686 Dessuten hadde vi biksop Kolding i Bergen;Anders Mikkelsen Kolding 1608-01-22 1615Vi skal nok klare å finne ut av sammenhengene her.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På 1760-tallet er to av Japhet sine sønner studenter ved Bergen Katedralskole, som vi ser er de i godt selskap, dessuten (kanskje en fetter) Peder Geggelund fra Sjælland.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Fant dette i et privat dokument fra Danmark vedrörende HEGELUND slekten;Sitat;'Maren Pederdatter Hegelund, gift med Jeppe Nielsen Kolding, sognepraest til Velling menighed i Ribe stift, levede 1679. Deres sön: Niels Kolding, provst og sognepraest til Aars og Havbro menigheder i Viborg stift.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Min 6xtipp Jochum Jørgensen Althandt var Japhet (Jeppe) Hegelunds forgjenger som sogneprest i Etne. Jeg har kopi av side 190 og 191 fra boken: Bergens Stifts Biskoper og Prester efter Reformationen. Søndre Søndhordlands Provsti. Side 191 omhandler Jeppes utdannelse, praksis og hans tre ekteskap og 11 barn. Hvis noe av dette er av interesse kan jeg ta avskrift. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.