Gå til innhold
Arkivverket

[#43492] Peder Hegelund; skipsprest, siden sogneprest Vang i Valdres, 1700-tall?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

'Slægsbog for efterkommere af Søren Sørensen Harpøth - udgivet af DanskSlægtsforskningsforening - Fredericia 1967' har en del opplysninger om BUCH-slekten, som Sophie Laugesdtr var av.Jeg har også en slektstavle for BUCH-slekten, men det fremkommer kun at Sophie var gift 2 gng 1) Hans Gregersen i 1628 og 2) Peder Hegelund. Begge var prester i Stauning. Hans Gregersen ble født i 1603 i Hemmet Præstegaard og han døde i 1640 i Stavning. Dette skulle tilsi at Sophie og Peder ble gift etter 1640. Med Hans skal Sophie hatt sønnen Niles Hansen Stauning f 1634? og han døde 1696 i Gørding Præstegaard. Etterkommere etter Sophie og Peder er ikke nevnt i disse kildene.Opplysningen i Lenke (23) om at Sophie skal være f ca 1620 viser i hvertfall at det er et stort misforhold i fødselsdataene hennes i de ulike kildene. Kanskje det kan være en av årsakene til divergensen mht Peder Jørgens Hegelunds barn. Jeg skal se litt mer på dette.(41) at jeg har sagt at Jørgen Pedersen Hegelund kan ha vært gm Dorthea Jensdtr må bero på en misforståelse, eller at 'klipp' og 'lim' fra Gencirscles har bidratt til at det ble uklart. Jørgen var så vidt meg bekjent gm Maren Kjeldsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(53:) Mitt spm. i innlegg 41 henviser til Arnfrids innlegg 37, der det i alt. 2 er nevnt en Dorothea Jensdatter.Jeg får ikke helt med meg hva som er slektskapet mellom Maren Pedersdatter Hegelund f. ca.1652 og den nevnte Dorothea Jensdatter. Kan du forklare, Arnfrid ? (Beklager at jeg er litt tungnem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En Peder Christensen Hegelund (f. ca.1505?) rådmann i Viborg, borgermester sammesteds i 1561, var g.m. Karen Pedersdatter Trane fra Viborg. Disse var foreldre til Peder Trane som ble drept i Viborg i 1587.Kan vi knytte denne PCH til andre Hegelund nevnt i denne debatten (eller i 43462) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forklaring til (37): hvis du tar en titt på Gencircles vil du se at der opereres det med to ekteskap for Peder Jørgensen 1) Dorthea Jensdtr 2) Sophie Laugesdatter. Maren Pedersdatter står oppført som datter i begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg holder på å utarbeide et arbeidsdokument i forbindelse med Hegelund-sakene her på Debattforumet. Dokumentet vil bli utført i et format som vi kan arbeide videre med mht å redigere, endre, tilføye og slette. Dokumentet kan vi arbeide med dels via forumet her og dels via e-post. Jeg vil ta med kilder, så langt det lar seg gjøre å finne dem, på personene, og vil fargemarkere sikre og usikre data ulikt. Dersom jeg ikke har din e-post og du vil ha tilsendt doukmentet, så send en mail til affi@online.noJeg vil starte med Morten Hegelund (ca 1440-ca 1500), far til Christen, Morten og Mads.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kom tilfeldig over et skifte fra 07.01.1743 fra Kristiansund (Nordmøre sk.prot. 1741-1746 fol. 614). Jeg har bare et knapt utdrag og personene har kanskje ingenting med den omtalte Hegelund-slekt å gjøre.Avdøde; Christiana HeggelundsArvinger;1. Sønnen Michel Heggelund umyndig2. Sønnen Ade Christian, umyndig3. Sønnen Hans Petter Heggelund, umyndig.4. Datteren Hemmichen, umyndig.5. Rebecha Elisabet, umyndig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den Michel Jensen Heggelund som var prest i Karlsøy i Troms fra 1694 til ca 1729 (g.m. Rebekka Elisabeth Mühlenphort), hvor hører han hjemme i denne slekten? Se ellers mitt forrige innlegg, der arvingene utvilsomt må være barnebarn av Michel Jensen Heggelund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Finn,jeg har ikke fullgod kunnskap om dette, men ser at han nevnes som sønnesønn av Michel Christensen Hegelund (vedk. som det er stor usikkerhet forbundet ved i den andre Hegelund-debatten)Mikkel Jenssen Hegelund f. c 1662 d. 2 aug. 1729 Jens Mikkelsen Hegelund f. 1627 & Maren Christensdatter SeestMichel Christensen Hegelund f. 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Frederik Schiørn hevder i 'Embeder og Prester' II s 200, at Peder Jeppesen Hegelund og Michel Jensen (eg. Jeppesen) Hegelund (pastor i Karlsøy) var brødre. Men dette kan ikke medføre riktighet. Peder Jeppesen Hegelund var sønn av Jeppe Nielsen Kolding, og tok navnet Hegelund etter konen, Maren Pedersdtr Hegelund, trolig datter av Peder Jørgensen Hegelund og oldebarn av biskop og forfatter Peder Jensen Hegelund i Ribe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er nå kommet godt i gang med dokumentet (58) MORTEN HEGELUND - ETTERKOMMERE; -et arbeidsdokument-. Dersom det er flere som vil ha det tilsendt, og som ønsker å bidra til å fylle det ut med kilder og data, er det bare å sende en mail til affi@online.noMvh:-; Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan noen hjelpe meg å tolke det som står om dåpen til Thure?Kjenner noen til om denne Thure levde opp og hvor han evt ble av (i Norge)?Vi vet enda ikke om Peder hadde barn fra et tidligere ekteskap, f rundt 1700? Er det noen som vet noe mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har i dag opprettet et tema på DIS Slektsforum → Slekter → A-N → Hegelund, med utgangspunkt i Morten Hegelund ca 1440-1500.LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.