Gå til innhold
Arkivverket

[#43493] Bildestørrelse


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Det hadde vært en fordel hvis man kunne vise bilder med størrelse 80%. Med skjermoppløsningen på min (og sannsynligvis svært mange andres) bærbare vil man da kunne se f.eks HELE den øverste eller nederste delen av f.eks en døpte liste der gutter er ført øverst og jenter nederst, med STØRST MULIG SKRIFT. Man kan da se hele den halvparten man er interessert i (med størst mulig skrift) uten å måtte scrolle ned, slik man må med 100%.80% kan vel erstatte 20%, jeg klarer ikke helt å se hva man skal bruke 20% til.80% vil sikkert ikke være nyttig for alle, men det burde ikke være til skade for noen.80% er mer belastende for serveren enn 100%, men jeg tror alternativet for mange er 60% og da er det vel ikke så stor forskjell på belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Geir. Teknisk sett høres dette greit ut. 20% var tenkt for de med modemforbindelse, men det er vel kanskje som du sier en lite nyttig størrelse. Nå som ytelsen er på plass burde det teknisk sett være problemfritt.Andre som har synspunkter?Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Brukar du Opera blir livet mykje enklare. Trykk ned CTRL og rull på hjulet på musa og du regulerer opp og ned storleiken på biletet akkurat slik du vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Du kan forstørre i IE 7 også. Men uansett hvilken browser som rukes til forstørring så mister du oppløsning i forhold til 80% fra serveren.Det er mulig at 75% er bedre enn 80%, men det må testes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hm, det var litt korttenkt, dvs man mister ikke oppløsning hvis man zoomer ut fra 100%. Men ulempen i IE er at zoomingen påvirker alle åpne tab-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Huff da, dette blir værre og værre - zooming i IE påvirker bare den aktuelle taben. Beklager.Men jeg klarer ikke å finne zooming i Firefox 1.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Husk at ikke alle mennesker ser like godt! Det kan gjelde yngre såvel som eldre mennesker, hvis syn svekkes med alderen. Jeg er selv i den siste kategori, og for meg er 100% stort sett bra, men er skriften liten, må jeg til 150%. Så vær så snill, ikke ta bort muligheten for et eldre menneske å se hva som står skrevet! Jeg vil helst slippe bruker lupe.Mvh Astrid R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Bør skaleringen mellom 60 og 100% tilpasses en skjermoppløsning på ca 1200x1600? 60% passer godt til 1024x1280, og neste step i standard oppløsning er vel nettopp 1200x1600. I så fall er kanskje 75% den rette størrelsen slik at man har litt plass til browserrammer (100% er innenfor rammen 1536x2048 pixler). Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Min bærbare begynner kanskje å bli gammel, den har bare 1024x768. Hvis jeg bruker full skjerm visning med IE eller FF ser det ut som 75% kan være passe - for å vise den øvre halve sida. Hvis jeg ikke bruker fullskjerm kan jeg ikke gå over 66% (dvs 100% nedlastet, skalert til 66% i browseren) i IE - og da kan jeg like gjerne bruke 60%, forutsatt at skaleringen i IE gir samme effekt som skalering på serveren. Så mitt subjektive valg blir 75%.Det vil vel være en fordel å ikke gå for høyt, slik at det kan være anvendbart for flest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.